Warianty tytułu
The Concept of a Public Task and The Task of the Local Authority
Języki publikacji
Abstrakty
Wszystkie zadania samorządu terytorialnego klasyfikowane są jako zadania publiczne. Podobnie jednak, jak nie istnieje niezmienna pula zadań publicznych, nie ma też zadań publicznych nieodzownie i raz na zawsze przypisanych samorządowi. Mimo to powszechnie uznaje się, iż "samorząd zadaniami stoi". Taki stan rzeczy skłaniać musi do refleksji nad prawidłowością określania niektórych zadań jako zadania samorządu, o ich naturę oraz o ich rozmiar kwantytatywny i kwalifikatywny. Zwłaszcza w korelacji z takimi pojęciami jak interes publiczny, sfera użyteczności publicznej oraz dobro (interes)wspólnoty samorządowej. Celem niniejszego artkułu nie jest jednak zbudowanie nowej "teorii zadań samorządu terytorialnego", a jedynie wskazanie, iż w świetle zmian cywilizacyjnych i kulturowych niezbędny jest dyskurs zarówno nad katalogiem, jak i naturą oraz charakterem zadań samorządu terytorialnego, gdyż samozadowolenie ustawodawcy i doktryny z przyjętych w tym względzie dysfunkcjonalnych rozwiązań jedynie utrwala istniejące problemy, ugruntowuje indolencję reformatorską w sferze publicznej, a nawet może przyczynić się o podważenia (jeśli nie zaprzepaszczenia) idei odbudowy samorządu terytorialnego.(abstrakt oryginalny)
All tasks of the local authority are classified as public tasks. However, just as there is no invariable pool of public tasks, there are no public tasks that are imperatively, once and for all assigned to the local authority. Even so, it is generally acknowledged that 'the local authority has tasks'. This state of affairs must lead to a reflection on the correctness of defining certain tasks as local authority tasks, as well as their nature and their quantitative and qualitative dimension. Especially in correlation with such concepts as public interest, the sphere of public utility and the good (interest) of the local community. However, the objective of this article is not to build a new 'theory of local authority tasks', but to indicate that, in the light of the civilizational and cultural changes, a discourse is required on both the list, the nature and the character of the tasks of the local authority, because the complacency of the lawmakers and the legal doctrine in the dysfunctional solutions adopted in this respect reinforces the existing problems, consolidates the reformatory indolence in the public sphere and can even contribute to undermining (or wasting) the idea of the reconstruction of the local authority. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
- Barszczewska-Dziobek A., Zasada partnerstwa w relacjach administracji z obywatelami. Zarys problematyki [w:] Zastosowanie idei public governance w prawie administracyjnym, red. I. Niżnik-Dobosz, Warszawa 2014.
- Bienat. S, Prywatyzacja zadań publicznych, Problematyka prawna, Warszawa-Kraków 1994.
- Blicharz J., Kategoria interesu publicznego jako przedmiot działania administracji publicznej, "Acta Uniersitatis Wratislaviensis, Przegląd Prawa i Administracji" 2004, t. 40.
- Błaś A., Boć J., Publiczne prawa podmiotowe [w:] Prawo administracyjne, red. J. Boć, Wrocław 2005.
- Bonusiak E., Współczesne prawne formy działania w administracji publicznej [w:] Problemy współczesnej administracji publicznej w Polsce, red. E. Ura, S. Pieprzny, Rzeszów 2016.
- Broniewska M.J.,, Model współpracy samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi [w:] Prawne i organizacyjne aspekty funkcjonowania administracji publicznej, red. E. Olejniczak-Szałowska, B. Glinkowska, M. Kapusta, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica" 2012/270.
- Chmielnicki P., "Istotna część zadań publicznych" i zasada pomocniczości jako konstytucyjne dyrektywy określające zakres działania samorządu terytorialnego i ich realizacja w ustawodawstwie i orzecznictwie [w:] Samorząd terytorialny. Zasady ustrojowe i praktyka, red. P. Sarnecki, Warszawa 2005.
- Clarke M., Stewart J., Fragment opracowania: The Choices for Local Government (Wybory podejmowane przez samorządy lokalne), Longman 1991 [w:] Wartości podstawowe samorządu terytorialnego i demokracji lokalnej, red. P. Swianiewicz, Warszawa 1997.
- Dolnicki B, Samorząd terytorialny, Warszawa 2016.
- Fundowicz S., Dynamiczne rozumienie zadania publicznego [w:] Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, red. J. Supernat, Wrocław 2009.
- Hausner J., Izdebski H., Lachiewicz W., Mączyński M., Mazur S., Nelicki A., Nowotarski B., Surówka K., Szymczak R., Zachariasz I., Zawicki M., Narastające dysfunkcje, zasadnicze dylematy, konieczne działania. Raport o stanie samorządności terytorialnej w Polsce, t. II , Kraków 2014.
- Hryniewicz J.T., Administracja samorządowa - misje, własność i kontekst organizacyjny, "Samorząd Terytorialny" 2004/10.
- Izdebski H., Nowe kierunki zarządzania publicznego a współczesne kierunki myśli polityczno-prawnej [w:] A. Bosiacki, H. Izdebski, A. Nelicki, I. Zachariasz, Nowe zarządzanie publiczne i public governance w Polsce i w Europie, Warszawa 2010.
- Kamiński M., Formy partycypacji podmiotów prywatnych w procesach wykonywania zadań publicznych w polskim porządku prawnym [w:] Zastosowanie idei public governance w prawie administracyjnym, red. I. Niżnik-Dobosz, Warszawa 2014.
- Knosala E., Zacharko L., Stasikowski R., Nowe zjawiska organizacyjno-prawne we współczesnej administracji polskiej [w:] Podmioty administracji publicznej i prawne formy ich działania. Studia i materiały z konferencji jubileuszowej Profesora Eugeniusza Ochendowskiego, Toruń 2005.
- Komierzyńska E., Zdyb M., Klauzula interesu publicznego w działaniach administracji publicznej, "Annales Uniersitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin" Sectio G. Ius, 2016, vol. 63, nr 2.
- Kulesza M., O tym, ile centralizacji w decentralizacji, a także o osobliwych nawykach uczonych administratywistów, "Samorząd Terytorialny" 2009/12.
- Łączkowski W., Problemy samorządu terytorialnego w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego [w:] Gospodarka - administracja - samorząd, red. H. Olszewski, B. Popowska, Poznań 1997.
- Mazur S. Neoweberyzm w zarządzaniu publicznym, Warszawa 2016.
- Mączyński M., Funkcje (zadania) samorządu województwa na tle funkcji (zadań) samorządu lokalnego i terenowej administracji rządowej, "Samorząd Terytorialny" 2016/7-8.
- Niżnik-Dobosz I., Natura zadań samorządu terytorialnego [w:] Charakter i konstrukcja zadań samorządu terytorialnego, red. M. Stec, S. Płażek, Warszawa 2017.
- Niżnik-Dobosz I., Zasady realizowania zadań ulicznych przez jednostki samorządu terytorialnego [w:] Aktualne problemy funkcjonowania samorządu terytorialnego, red. E. Ura, E. Feret, S. Pieprzny, Sandomierz-Rzeszów 2017.
- Płaszowska R., Pojęcie użyteczności publicznej jako wyznacznik ram dopuszczalności prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego [w:] Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego, red. M. Stec , M. Mączyński, Warszawa 2016.
- Prawo administracyjne, red. J. Boć, Wrocław 2004.
- Skrzydło-Niżnik I., Model ustroju samorządu terytorialnego w Polsce na tle zagadnień ustrojowego prawa administracyjnego, Kraków 2007.
- Stahl M., Cele publiczne i zadania publiczne [w:] Koncepcja systemu prawa administracyjnego, red. J. Zimmermann, Warszawa 2007.
- Stahl M., Konsttucyjna regulacja zadań samorządu terytorialnego, [w:] Konstytucyjne umocowanie samorządu terytorialnego, red. M. Stec, K. Małysa-Sulińska, Warszawa 2018.
- Stasikowski R., O pojęciu zadań publicznych (studium z zakresu nauki administracji i nauki prawa administracyjnego), "Samorząd Terytorialny" 2009/7-8.
- Stec M., Mączyński M., Zakres i charakter zadań samorządu województwa a sfera użyteczności publicznej, "Kontrola Państwowa" 2016/1 (366).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171547007

JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.