PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 3 | 125--141
Tytuł artykułu

Determinants of E-Commerce Turnover in Europe: Consumer Protection Matters

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinanty rozwoju e-commerce w europie - ochrona konsumenta jest ważna!
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
During the last decade the digital economy has expanded at a faster rate than traditional sectors. There is a strong consensus that e-commerce has a positive impact on labour productivity, GDP growth and consumer purchasing power. However, factors determining successful adoption of online commerce remain insufficiently studied. The consequences are clearly visible in the European Union whose countries failed to achieve the targets of the Digital Agenda 2015, with insufficient cross-border trade and inadequate participation of small to medium-sized enterprises (SMEs) in the digital market. The aim of this paper is to fill the research gap with an EU28 panel study describing the impact of policy factors on online sales from 2010 to 2015. The authors have found that internet network coverage and adequate protection of consumer rights are significant and equally important factors influencing online turnover. This implies the need to harmonise national policies between EU laggard countries and digital market leaders. Furthermore, our research rejects the hypothesis that geographical and demographic factors could create a permanent negative bias on online sales volume. The study also provides evidence that the impact of structural macroeconomic variables (i.e. country income measured by GDP per capita, education, and ICT skills) on final e-commerce turnover is limited. Finally, the authors have established that the national policies of Ireland and the Czech Republic are more effective than those of other EU countries, which is most likely due to increased support of SME engagement in online activities. (original abstract)
Przez ostatnią dekadę tempo wzrostu gospodarki cyfrowej istotnie przekraczało postęp w tradycyjnych sektorach. Literatura ekonomiczna podkreśla pozytywny wpływ e-commerce na produktywność pracy, siłę nabywczą konsumentów i PKB. Zbiór badań opisujących politykę gospodarczą wspierającą handel internetowy jednak jest skromny. Konsekwencje zaniedbań widoczne są w Unii Europejskiej - kraje członkowskie zanotowały porażkę we wdrażaniu agendy cyfrowej z uwagi na małe obroty międzynarodowe w handlu internetowym oraz niskie uczestnictwo małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w rynku cyfrowym. Celem badania jest ilościowa analiza czynników wspierających rozwój e-commerce na podstawie panelu gospodarek UE w latach 2010-2015. Autorzy wskazują istotną rolę inwestycji w infrastrukturę ICT oraz działań prowadzonych dla ochrony konsumenta. Taki wniosek implikuje zasadność dostosowania przepisów związanych z bezpieczeństwem zakupów przez słabsze gospodarki do liderów. Autorzy odrzucili hipotezę wskazującą, że niesprzyjające czynniki geograficzne i demograficzne mogą permanentne spowolnić rozwój handlu elektronicznego. Badanie wskazuje również na niewielki związek czynników strukturalnych np. poziomu PKB per capita, wskaźników skolaryzacji czy umiejętności informatycznych z łącznym udział e-commerce w handlu detalicznym. Autorzy zidentyfikowali również strategię digitalizacji zaaplikowane przez rządy Irlandii i Czech jako najbardziej skuteczne w UE m.in. z uwagi na sukces wdrożenia handlu internetowego w sektorze MSP. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
125--141
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw School of Economics, Poland
  • Warsaw School of Economics, Poland
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Anckar B. [2005], Drivers and inhibitors to e-commerce adoption: exploring the Rationality of consumer behavior in the electronic marketplace, Institute for Advanced Management System Research. Abo Akademi University, Finland.
  • Biagi F., Falk M. [2017], The impact of ICT and e-commerce activities on employment in Europe, Ratio Working Papers 285, The Ratio Institute.
  • Cardona M., Duch-Brown N., Francois J., Martens B., Yang F. [2015], The macro-economic impact of e-commerce in the EU digital single market, JRC Working Papers on Digital Economy, no. 09, Joint Research Centre (Seville site).
  • EC [2010], EUROPE 2020: A European strategy for smart, sustainable and inclusive growth, European Commission.
  • EC [2015], Identifying the main cross-border obstacles to the digital single market and where they matter most, European Commission.
  • EC [2017], Consumer conditions scoreboard: consumers at home in the single market - 2017 edition, European Commission.
  • Falk M., Hagsten E. [2015], E-commerce trends and impacts across Europe, "International Journal of Production Economics", vol. 170 (PA): 357-369.
  • Gomez-Herrera E., Martens B., Turlea G. [2014], The drivers and impediments for cross-border e-commerce in the EU, "Information Economics and Policy", vol. 28: 83-96, ISSN 0167-6245.
  • Kim T. Y., Dekker R., Heij C. [2016], The value of express delivery services for cross-border e-commerce in European Union markets, No. EI2016-12, Econometric Institute Research Papers, Erasmus University Rotterdam, Erasmus School of Economics (ESE), Econometric Institute.
  • Knickrehm M., Berthon B., Daugherty P. [2016], Digital disruption - the growth multiplier. Optimizing digital investments to realize higher productivity and growth, Accenture.
  • Martens B. [2013], What does economic research tell us about cross-border e-commerce in the EU digital single market?, JRC Working Papers on Digital Economy, no. 05, Joint Research Centre (Seville site).
  • Nagy S. [2016], E-commerce in Hungary: a market analysis, "Theory, Methodology, Practice", no. 12: 25-32.
  • Retailresearch.org. [2017], Online retailing: Britain, Europe, US and Canada 2017, Centre for Retail Research, Nottingham UK, available online at: http://www.retailresearch.org/onlineretailing.php (27.09.2017).
  • Rokicki T. [2016], E-commerce market in Poland, "Information Systems in Management", vol. 5 (4):563-572.
  • Sandberg K., Håkansson F. [2014], Barriers to adapt e-commerce by rural microenterprises in Sweden: A case study, "International Journal of Knowledge and Research in Management and E-Commerce", vol. 4, no. 1.
  • Schwartz M. [2017], SMEs in Germany are slow to adopt e-commerce, KfW Research, no. 161, 12 February.
  • Senarathna I., Warren M., Yeoh W., Salzman S. [2014], The influence of organisation culture on e-commerce adoption, "Industrial Management & Data Systems", vol. 114, issue 7: 1007-1021.
  • Steinker S., Hoberg K., Thonemann U. W. [2017], The value of weather information for e-commerce operations, "Production and Operations Management", vol. 26, issue 10, October: 1854-1874.
  • Qu W. G., Pinsonneault A., Tomiuk D., Wang S. [2015], The impacts of social trust on open and closed B2B e-commerce: a Europe-based study, "Information & Management", vol. 52, issue 2, March: 151-159.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171547987

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.