PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 12 | 31--40
Tytuł artykułu

Przegląd dziesięciu perspektyw kreatywności w organizacji : ujęcie teoretyczne

Warianty tytułu
A Review of Ten Perspectives of Creativity in an Organisation : Theoretical View
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule stawia się pytanie, czy jest możliwe ujęcie zjawiska kreatywności w organizacji jednoczenie z różnych perspektyw teoretycznych, tak aby wzbogacić jego ogląd i zrozumienie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, dokonano przeglądu dziesięciu ujęć teoretycznych kreatywności w organizacji. Do analizy dobrano w sposób celowy koncepcje uznane za najbardziej użyteczne poznawczo. Postawiono następnie tezę, że ujęcia te są kompatybilne, komplementarne i addytywne, a symultaniczny ogląd zjawiska przy użyciu wielu perspektyw teoretycznych umożliwi wydobycie jego "stereometrycznej struktury". W oparciu o tę tezę dokonano zespolenia istotnych obserwacji dostarczanych przez każdą z tych perspektyw i zaproponowano wieloperspektywiczny model kreatywności w organizacji, wykorzystując w tym procesie - na gruncie koncepcyjnym arts-informed research - zabieg inspirowany metodami stosowanymi przez kubistów w sztuce. (fragment tekstu)
EN
The core of all innovation are creative ideas, which is why organisations should actively shape the conditions that increase their creative potential. This is not, however, an easy task - creativity within an organisation is an extremely complex issue and the existing theoretical concepts analysed in isolation seem to explain this mechanism only to a certain extent. Is it then possible to approach this phenomenon from many theoretical perspectives at the same time in order to increase our understanding and perception of it? This presentation of an original review of ten theoretical approaches to creativity within an organisation is an attempt at answering the question. A thesis is formed, which suggests that these approaches are compatible, complementary and additive , and that the simultaneous view of the issue from many theoretical perspectives should enable to uncover its 'stereometric structure'. Based on this thesis, an integration of significant observations delivered by each perspective has been conducted and a multi-perspective model of creativity within an organisation has been suggested, which utilises - on the concept grounds of arts-informed research - a process inspired by the methods used by cubists in art. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
31--40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • [1] Amabile T.M. (1988), A Model of Creativity and Innovation in Organizations, "Research in Organizational Behavior", Vol. 10, pp. 123-167.
  • [2] Amabile T.M. (1996), Creativity in Context: Update to the Social Psychology of Creativity, Westview Press, Boulder.
  • [3] Amabile T.M., Pratt M.G. (2016), The Dynamic Componential Model of Creativity and Innovation in Organizations: Making Progress, Making Meaning, "Research in Organizational Behavior", Vol. 36, pp. 157-183.
  • [4] Amabile T.M., Conti R., Coon H., Lazenby J. (1996), Assessing the Work Environment for Creativity, "Academy of Management Journal", Vol. 39, No. 5, pp. 154-1184.
  • [5] Anderson N., Potoćnik K., Zhou J. (2014), Innovation and Creativity in Organizations: A State-of-the- -science Review, Prospective Commentary, and Guiding Framework, "Journal of Management", Vol. 40, No. 5, pp. 1297-1333.
  • [6] Borghini S. (2005J, Organizational Creativity: Breaking Equilibrium and Order to Innovate, "Journal of Knowledge Management", Vol. 9, No. 4, pp. 19-33.
  • [7] Cole A.L., Knowles J.G. (2008), Arts-informed Research, [in:] J.G. Knowles, A.L. Cole (eds.), Handbook of the Arts in Qualitative Research: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues, Sage Publications, pp. 29-35.
  • [8] Drazin R., Glynn M.A., Kazanjian R.K. (1999), Multilevel Theorizing about Creativity in Organizations: A Sensemaking Perspective, "Academy of Management Review", Vol. 24, No. 2, pp. 286-307.
  • [9] Florida R. (2010), Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
  • [10] Ford C.M. (1996), A Theory of Individual Creative Action in Multiple Social Domains, "Academy of Management Review", Vol. 21, No. 4, pp. 1112-1142.
  • [11] Gläveanu V.P. (2012), Rewriting the Language of Creativity: The Five As Framework, "Review of General Psychology", Vol. 17, No. 1, pp. 69-81.
  • [12] Gläveanu V.P. (2015), Creativity as a Sociocultural Act, "Journal of Creative Behavior", Vol. 49, No. 3, pp. 165- 180.
  • [13] Kowalska В. (1989), Od impresjonizmu do konceptualizmu: odkrycia sztuki, Arkady, Warszawa.
  • [14] Mainemelis C. (2001), When the Muse Takes It All: A Model for the Experience of Timelessness in Organizations, "Academy of Management Review", Vol. 26, No. 4, pp. 548-565.
  • [15] Mokyr J. (1990), The Lever of Riches: Technological Creativity and Economic Progress, Oxford University Press, Oxford.
  • [16] Perry-Smith J.E. (2007), When Being Social Facilitates Creativity: Social Networks and Creativity within Organizations, [in:] J. Zhou, C.E. Shalley (eds.), Handbook of Organizational Creativity, Taylor & Francis, pp. 189-210.
  • [17] Perry-Smith J.E., Shalley C.E. (2003), The Social Side of Creativity: A Static and Dynamic Social Network Perspective, "Academy of Management Review", Vol. 28. No. 1, pp. 89-106.
  • [18] Romer P.M. (1992), Two Strategies for Economic Development: Using Ideas and Producing Ideas, "The World Bank Economic Review", Vo. 6, No. 1, pp. 63-91.
  • [19] Runco M.A. (2004), Creativity, "Annual Review of Psychology", Vol. 55, No. 1, pp. 657-687.
  • [20] Schumpeter J.A. (2003), Capitalism, Socialism and Democracy, Routledge, London, New York.
  • [21] Styhre A., Sundgren M. (2005), Managing Creativity Organizations. Critique and Practices, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
  • [22] Unsworth K. (2001), Unpacking Creativity, "Academy of Management Review", Vol. 26, No. 2, pp. 289-297.
  • [23] Voisine-Jechova H. (2011), Przestrzeń kubistyczna w literaturze? "Białostockie Studia Literaturoznawstwa', Nr 2, s. 117-126.
  • [24] Woodman R.W., Sawyer J.E., Griffin R.W. (1993), Toward a Theory of Organizational Creativity, "Academy of Management Review", Vol. 18, No. 2, pp. 293-321. J lv I nf J
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171548591

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.