PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 3(23) Promoting Education for Sustainable Development in Higher Education = Promowanie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w szkolnictwie wyższym | 77--92
Tytuł artykułu

ESD Implementation in Universities of Central and Eastern Europe: Common Barriers, Challenges, and Solutions for Kyiv and Riga

Warianty tytułu
Wdrażanie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach Europy Środkowej i Wschodniej: bariery, wyzwania i rozwiązania dla Kijowa i Rygi
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The paper provides an overview of Education for Sustainable Development (ESD) evolution and implementation barriers in universities of Central and Eastern Europe (CEE), focusing on challenges to the incorporation and institutionalization of ESD in two leading universities: Riga Technical University in Latvia and National University of Kyiv-Mohyla Academy in Ukraine. A generic matrix of options for integrating sustainability in higher education is developed to analyze and extend previous research on ESD for CEE countries. A number of common barriers is indicated and possible solutions proposed for an effective implementation of ESD in university curricula. (original abstract)
Artykuł stanowi przegląd ewolucji koncepcji edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz barier napotykanych podczas jej wdrażania na uniwersytetach Europy Środkowej i Wschodniej, ze szczególnym naciskiem na wyzwania związane z instytucjonalny włączaniem zasad edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju na dwóch wiodących uczelniach: Ryskim Uniwersytecie Technicznym na Litwie oraz Narodowym Uniwersytecie Akademii Kijowsko-Mohylańskiej na Ukrainie. Autorzy przedstawiają zestaw możliwości integracji zasad zrównoważonego rozwoju w szkolnictwie wyższym w celu przeanalizowania i rozszerzenia zakresu dotychczasowych badań prowadzonych w tej dziedzinie w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Ponadto wskazują wiele wspólnych barier i możliwe sposoby ich pokonywania w celu skutecznego wdrażania zasad edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w programach nauczania. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • National University of Kyiv-Mohyla Academy
  • Riga Technical University, Latvia
Bibliografia
  • Adomßent M., Fischer D., Godemann J., Otte I., Rieckmann M., Timm J.-M., Herzig C., 2014, Emerging Areas in Research on Higher Education for Sustainable Development: Management education, sustainable consumption and perspectives from Central and Eastern Europe, Journal of Cleaner Production, 62(1), 1-7.
  • Barton A., Dlouhá J., 2014, Examining the Transition Toward Sustainability in Higher Education in Central Europe, in Current Challenges of Central Europe: Society and Environment, eds J. Vávra, M. Lapka, Praha: UK, Filosofická fakulta.
  • Bogoliubov V.M. et al., 2016, Providing environmental training in the context of Ukraine'stransition to sustainable development, Annals of Agrarian Science, 14, 292-294.
  • Cincera J., Biberhofer P., Binka B., Boman J., Mindt L., Rieckmann M., 2018, Designing a sustainability-driven entrepreneurship curriculum as a social learning process: A case study from an international knowledge alliance project, Journal of Cleaner Production, 172, 4357-4366.
  • Dimante D., Benders J., Atstaja D., Tambovceva T., 2016, Development of business education for circular economy in Latvia, International conference "New Challenges of Economic and Business Development - 2016. Society, Innovations and Collaborative Economy" proceedings, May 12-14, 2016, Riga, University of Latvia.
  • Dimante D., Tambovceva T., Atstaja D., 2016, Raising environmental awareness through education, International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 26(3), 259-272.
  • Dlouha J., Mally K.V., Dlouhy J., 2017, ESD principles in higher education from a perspective of Central and Eastern European countries, International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(6), 822-840.
  • Grierson D., Munro K., 2018, Transformative Learning Methods in Interdisciplinary Postgraduate Education for Sustainable Development (ESD), International Journal of Architectural Research, 12(1), 209-227.
  • Filho W.L., 2010, An Overview of ESD in European Countries: What is the Role of National Governments? Global Environmental Research, 14, 119-124.
  • Isaienko V., 2017, Challenges of today in Ukraine: education for sustainable development, Intercultural Communication, 1(2), 108-122.
  • Implementing the 2030 Sustainable Development Goals in Ukraine: analysis of government strategies and public policy: Executive Summary of the Analytical Study, 2017, Kyiv: Institute for Social and Economic Research.
  • Jarosewich I., Farion M., Khanas O. (eds), Kyiv Mohyla Academy: four centuries of achievement, 2014, http://kmfoundation.org/wpcontent/uploads/2014/10/KMA400-Book.pdf [access: 20.04.2018].
  • Kahkonen S., 2018, Why Ukraine's Education System is Not Sustainable, World Bank, www.worldbank.org/en/news/opinion/2018/09/12/why-ukraines-education-system-is-not-sustainable [access: 19.11.2018].
  • KMA development strategy for 2015-2025, http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/6249 [access: 25.05.2018].
  • Mcmillin J., Dyball R., 2009, Developing a Whole-of-University Approach to Educating for Sustainability: Linking Curriculum, Research and Sustainable Campus Operations, Journal of Education for Sustainable Development, 3(1), 55-64.
  • Price J.K., 2015, Transforming learning for the smart learning environment: lessons learned from the Intel education initiatives, Smart Learning Environments, 2-16.
  • Pidlisnyuk V., 2010, Education in Sustainable Development: the role of universities. Economic and Environmental Studies, 10 (1): 59-70.
  • RTU, 2018, www.rtu.lv/en/university [access: 20.04.2018].
  • RTU goals, 2017, www.rtu.lv/en/university/strategy/sustainable-development/rtu-goals [access: 20.04.2018].
  • RTU history, 2018, www.rtu.lv/en/university/history [access: 20.04.2018].
  • RTU IESE, 2018, https://videszinatne.rtu.lv/en/about-us/institute/ [access: 20.04. 2018].
  • RTU quality policy, 2017, www.rtu.lv/lv/universitate/dokumenti/kvalitates-politika [access: 20.04.2018].
  • RTU Satversme, 2014, www.rtu.lv/lv/universitate/dokumenti/satversme [access: 20.04. 2018].
  • RTU strategy for 2014-2020, 2018, www.rtu.lv/writable/public_files/RTU_rtu_strategija2014.2020._g..pdf [access: 20.04.2018].
  • UNESCO SDG database, http://uis.unesco.org [access: 19.11.2018].
  • UNESCO Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives, 2017, http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf [access: 25.05.2018].
  • UNESCO Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development, 2014, http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf [access: 25.05.2018].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171551111

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.