PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 1 | 907--914
Tytuł artykułu

Modernizacja MOP w zakresie przystosowania do obsługi samochodów-chłodni

Warianty tytułu
A Comprehensive Modernization of Parking Lots Focused to a Refrigerated - Trucks Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W transporcie ładunków wymagających kontrolowanej temperatury bardzo istotną rolę odgrywają odpowiednio dostosowane parkingi. Rozwój transportu chłodniczego sprawia, iż obecna infrastruktura punktowa staje się niewystarczająca. Rozwiązaniem tego problemu mogłaby być odpowiednio zaprojektowana sieć wyspecjalizowanych Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Problematyka poruszona w artykule dotyczy modernizacji sieci miejsc obsługi podróżnych. Do rozwiązywania problemów modernizacyjnych stosowane są najczęściej dwie postawy metodologiczne: strategia liniowego przyrostu skuteczności oraz strategia nieliniowego przyrostu skuteczności. Przedstawiona została wstępna analiza problemów dotyczących krajowej sieci MOP. Dalsza część artykułu zawiera model modernizacji sieci MOP. Zdefiniowane zostały cele szczegółowe modernizacji MOP, kluczowe powiązania, które należy wziąć pod uwagę podczas projektowania sieci, a także podstawowe cechy wyspecjalizowanych MOP. Zaproponowany model składa się z trzech powiązanych ze sobą bloków: blok korytarzy, blok MOP-ów i blok obsługi samochodów-chłodni. Przedstawione zostały również metody weryfikacji i oceny decyzji podejmowanych w trakcie opracowania Projektu modernizacji krajowej sieci MOP-ów.(abstrakt oryginalny)
EN
Sufficiently adapted rest and service areas play a crucial in the transportation of goods requiring controlled temperature. The development of refrigerated transport may soon cause the current nodal infrastructure in Poland to become insufficient in terms of satisfying growing demand. A suitably designed network of Parking Lots (MOPs, Polish: Miejsca Obsługi Podróżnych) might prove an effective solution to this problem. The following study concerns the modernization of the MOP network in Poland. Two methodological approaches (a linear efficiency growth strategy and a non-linear efficiency growth strategy) are generally employed in order to tackle this issue. The article features an initial analysis of the challenges faced by the Polish MOP network, followed by a proposed model for its modernization, including: specific objectives, key correlations, as well as basic features of specialized MOPs. The model consists of three interconnected blocks: a corridor block, a MOP block and a refrigerated truck service block. The study also contains a list of assessment and verification methods of the decisions made while devising the project for the modernization of the Polish MOP network.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
907--914
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
autor
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • [1] Freight & Logistics Services, Intelligent and Secure Truck Parking, ABSJ, Deployment Guideline, VERSION 02- 00-00, December 2012.
  • [2] GUS, Transport, Wyniki działalności, Warszawa, 2012.
  • [3] GUS, Transport, Wyniki działalności, Warszawa, 2013.
  • [4] Giannopoulos G. A., The application of information and communication technologies in transport, European Journal of Operational Research, Volume 152, Issue 2, 16 January 2004, Pages 302-320.
  • [5] Marchwiński J., Miejsca obsługi podróżnych (MOP), Magazyn Autostrady 3/2006.
  • [6] Idaszewska N., Beńczak K., Przewóz środków spożywczych zgodnie z najnowszą wersją umowy ATP, Logistyka, nr 5, 2011, s. 61-63.
  • [7] Moradijoz M., Moghaddam M. P., Haghifam M. R., Alishahi E., A multi-objective optimization problem for allocating parking lots in a distribution network, Electric Power Energy System, vol. 46, pp. 115-122, 2013.
  • [8] Oświadczenie Rządowe z dnia 16 marca 2015 r., Dziennik Ustaw dnia 6 maja 2015, poz. 668.
  • [9] Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 i dalsze, Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad, https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/c/coraz-wiecej-miejsc-obslugi-podr_9174/@@- MOP_01_06_2015.pdf, ostatni dostęp 2.06.2015.
  • [10] Różyk J., Umowa ATP i jej stosowanie w polskim systemie prawnym, Log24.pl, 15 sierpnia 2014 , http://www.log24.pl/artykuly/umowa-atp-i-jej-stosowanie-w-polskim-systemie-prawnym,4672.
  • [11] Umową o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP), Dziennik Ustaw dnia 14 maja 2015, poz. 667.
  • [12] Wienconek K., Filina-Dawidowicz L., Wybrane zagadnienia związane z przewozami ładunków szybko psujących się na terenie Unii Europejskiej, Logistyka nr 4, 2013, s. 57-60.
  • [13] Wystąpienie Prezesa Stowarzyszenia Eksporterów Żywności Mieczysława Twaroga na III Kongresie Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 12 marca 2015 r.
  • [14] Van Hoek R., Using information technology to leverage transport and logistics service operations in the supply chain: an empirical assessment of the interrelation between technology and operations management, Journal of International Technology and Information Management, Volume 1, Issue 1, July 2002, Pages 115-130.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171552321

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.