PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 4 | 11--35
Tytuł artykułu

Wzbudzanie i rozwijanie zaangażowania wolontariuszy w organizacjach non profit przez mentoring

Warianty tytułu
Arousing and developing volunteer engagement in nonprofit organizations through mentoring
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wolontariat stanowi istotny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego. W Polsce wskaźniki zaangażowania w pracę ochotniczą są jednymi z najniższych wśród krajów rozwiniętych. Organizacje non profit, w których najczęściej jest realizowany wolontariat formalny, mają problemy nie tylko z rekrutacją pracowników społecznych, lecz także z zachęceniem ich do długoterminowej współpracy. Wzbudzaniu i rozwijaniu zaangażowania tych osób sprzyja realizacja ich potrzeb, w tym związanych z doskonaleniem kompetencji. Jednym ze sposobów jest mentoring. W literaturze przedmiotu jest on najczęściej omawiany w kontekście współpracy z pracownikami płatnymi. Autorzy prezentowanego tekstu skoncentrowali uwagę na znacznie rzadziej analizowanym zagadnieniu - możliwości wykorzystania go w pracy z ochotnikami. Przedstawili istotę mentoringu, jego rodzaje preferowane w podmiotach non profit, pożądane kompetencje mentora. Celem artykułu uczynili identyfikację możliwości zastosowania technik mentoringu do wzbudzania i rozwijania zaangażowania wolontariuszy w działalność organizacji non profit. Aby go zrealizować, sformułowali następujące pytania (problemy badawcze): jaki model mentoringu można zastosować wobec wolontariuszy organizacji non profit? Z jakich etapów się składa? Jakie techniki mentoringu można wykorzystać w każdym z tych etapów, aby wzbudzać i rozwijać zaangażowanie wolontariuszy w pracę społeczną? Przeprowadzili analizę dostępnej literatury przedmiotu oraz wykorzystali doświadczenia własne w zakresie pracy mentorskiej i współpracy z podmiotami non profit.(abstrakt oryginalny)
EN
Volunteering is an important factor of socio-economic development. In Poland, the rates of engagement in Volunteering is an important factor of socio-economic development. In Poland, the rates of engagement in voluntary work are ones of the lowest among developed countries. Nonprofit organizations, in which formal volunteering is most often carried out, have problems not only with the recruitment of social workers, but also with encouraging them to long-term cooperation. Arousing and developing the engagement of these people favors the fulfillment of their needs, including those ones which are connected with the improvement of competences. One of the ways is mentoring. In the literature related to the subject, it is most often discussed in the context of cooperation with paid employees. The authors of the presented text focused on a much less analyzed issue - the possibility of using it in work with volunteers. They presented the essence of mentoring, its types preferred in nonprofit entities, the desirable competences of a mentor. The purpose of the article was to identify the possibilities of using mentoring techniques to arouse and to develop volunteers' engagement in the activities of nonprofit organizations. In order to realize it, they formulated the follow- ing questions (research problems): what model of mentoring can be applied to volunteers of nonprofit organizations? what stages does it consist of ? what techniques of mentoring can be used in each of these stages to arouse and to develop volunteers' engagement in social work? They carried out an analysis of the available literature related to the subject and used their own experience in the field of mentoring and a cooperation with nonprofit entities.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
11--35
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
  • Alatrista J., Arrowsmith J., Managing employee commitment in the not-for-profit sector, "Personnel Review" 2004, Vol. 33.
  • Ayers K., Why engagement is not enough, "Training & Development in Australia", April 2009.
  • Baran M., Profil kompetencyjny profesjonalnego mentora, "Nauki o Zarządzaniu" 2016, nr 2.
  • Baran M., The Importance of Mentoring in Employee Work Engagement - based on research of company employees in Poland, "International Journal of Contemporary Management" 2017, Vol. 16, No. 2.
  • Bąk M., Bednarz, P., Zostań mentorem, Fundacja Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2013.
  • Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce, Burda Publishing Polska, e-book, 2011.
  • Bradshaw Lynn D., Human Resource Management in Nonprofit Organizations, "Review of Public Personnel Administration" 2003, Vol. 23.
  • Clutterbuck D., Każdy potrzebuje mentora, PETIT, Warszawa 2002.
  • Eaton J., Johnson R., Coaching successfully, Dorling Kindersley Limited, New York 2001.
  • Garner J., Garner L., Volunteering an Opinion: Organizational Voice and Volunteer Retention in Nonprofit Organizations, "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly" 2011, Vol. 40.
  • Gellert M., Nowak C., Zespół, GWP, Gdańsk 2008.
  • Główny Urząd Statystyczny, Wolontariat w 2016 r., Warszawa 2017.
  • Grewiński M. (red.), Dobre praktyki mentora akademickiego, WSP TWP w Warszawie, Projekt "Kuźnia Liderów - Szkoła Mentorów", Warszawa 2012.
  • Kośmicka M., Kośmicki S., Nowak A., Podręcznik mentora, Nawigator Doradztwo Gospodarcze Sławomir Kośmicki, Poznań 2013.
  • Kossowska M., Sołtysińska I., Budowanie zespołów, Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
  • Kram K., Isabella L., Mentoring alternatives: the role of peer relationships in career development, "Academy of Management Journal" 1985, No. 1.
  • Lapointe É., Vandenberghe Ch., Supervisory mentoring and employee affective commitment and turnover: The critical role of contextual factors, "Journal of Vocational Behavior" 2017, Vol. 98.
  • Lignar-Paczocha K., Coaching w organizacjach pozarządowych - wybrane zagadnienia i pogłębiona perspektywa coachów, "Trzeci Sektor" 2018, nr 41.
  • Luecke R., Coaching i mentoring, jak rozwijać największe talenty i osiągać lepsze wyniki, MT Biznes, Warszawa 2006.
  • Małota W., Kompetencje mentora w organizacji, 2014, http://kadry.infor.pl/kadry/hrm/ zarzadzanie/699969,3, Kompetencje-mentora-w-organizacji.html [11.08.2017].
  • Marzec I., Wykorzystanie mentoringu do budowania zaangażowania organizacyjnego, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu" 2010, nr 19.
  • Mazur K., Mentoring jako narzędzie kształtowania kompetencji (komunikat ze studiów nad literaturą), [w:] S. Witkowski, T. Listwan (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Difin, Warszawa 2008.
  • Mentoring jako metoda kształcenia zawodowego dla organizacji non profit, https://mindts. files.wordpress.com/2010/01/mind-ts-konspekt-szkolenia.pdf [07.08.2017].
  • Mesjasz J., Bariery i ograniczenia mentoringu w polskich organizacjach, "Forum Oświatowe" 2013, nr 2.
  • Nawrat D., Rola mentoringu w transferze wiedzy w przedsiębiorstwach rodzinnych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" 2011, t. XII, z. 7.
  • OECD Family Database, Participation in voluntary work and membership of groups and organization for young adults, 2015, https://www.oecd.org/els/family/CO4.1-Participa-tion-voluntary-work.pdf [22.05.2018].
  • Parsloe E., Wray M., Trener i mentor, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Phillips H., Phillips C., Volunteer Motivation and Reward Preference: An Empirical Study of Volunteerism in a Large, Not-for-profit Organization, "Advanced Management Journal", Autumn 2010.
  • Phillips-Jones L., Skills for successful mentoring: competencies of outstanding mentors and mentees, 2003, http://my.lerner.udel.edu/wp-content/uploads/Skills_for_Sucess-ful_Mentoring.pdf [10.08.2017].
  • Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2007.
  • Robinson D., Perryman S., Hayday S., The Drivers of Employee Engagement, Institute for Employment Studies, Report 408, Brighton 2004.
  • Sange R., Srivasatava R. K., Employee Engagement and Mentoring: An Empirical Study of Sales Professionals, "Synergy" January 2012, Vol. X, No. I.
  • Schaufeli W. B., Bakker A. B., UWES Utrecht work engagement scale. Preliminary manual, Version 1, November, Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University, Utrecht 2003.
  • Schaufeli W., Salanova M., Gonzalez-Roma V., Bakker A., The measurement of engagement and burnout: A two samples confirmatory factor analytic approach, "Journal of Happiness Studies" 2002, Vol. 3.
  • Skowron-Mielnik B., Budowanie zaangażowania pracowników w proces doskonalenia przedsiębiorstwa z wykorzystaniem employer brandingu, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu", nr 358, "Management Forum" 2014, nr 4.
  • Sloman M., Nowe zjawiska w świecie szkoleń, Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
  • Sobek D., Mentoring Advice, http://a3thinking.com/blog/?p=209 [08.08.2017].
  • Sołtys A., Tarkowska M., Mentoring w praktyce. Ścieżka kształcenia mentorów i peer-mentorów dla grup defaworyzowanych, SWSPiZ, Łódź 2008.
  • Stankiewicz J., Bortnowska H., Intermentoring as a technique of sharing knowledge by employees of different generations (in light of the research results), "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów" 2016, nr 4.
  • Stankiewicz J., Bortnowska H., Seiler B., The chances of successful recruitment of volunteers among management students (in the light of empirical research), "Management" 2016, Vol. 20, No. 2.
  • Stankiewicz J., Seiler B., Bortnowska H., Young people as a subject of human resources management in the third sector organizations, "Management" 2017, Vol. 21, No. 2.
  • Stankiewicz J., Bortnowska H. Implementacja coachingu adaptacyjnego w organizacji, 2018 (w recenzji).
  • Szmyt-Boguniewicz A., Romanowski M., Zarządzanie w NGO. Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacjach pozarządowych, Wrocław 2012, www.sektor3.wroclaw.pl/wp- content/uploads/.../SEKTOR3_zarzadzanie_w_ngo.pdf [19.05.2018].
  • TNS Opinion & Social, Wolontariat i solidarność międzypokoleniowa, Eurobarometer 75.2, 2011, docplayer.pl/5977366-Wolontariat-i-solidarnosc-miedzypokoleniowa.html [22.05.2018].
  • Wang Z., Chen L., Duan Y., Du J., Supervisory mentoring and newcomers' work engagement: the mediating role of basic psychological need satisfaction, "Social Behavior and Personality" 2018, Vol. 46.
  • Wasilewska A., Ziarkowska E. (red.), 50 + Mentoring, Centrum Techniki Okrętowej S. A., Gdańsk 2008.
  • Wymer W. jr., Starnes B.,Conceptual Foundations and Practical Guidelines for Recruiting Volunteers to Serve in Local Non-profit organizations: Part I, "Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing" 2001, Vol. 9.
  • Zachary L., The Mentor's Guide, Jossey Bass, San Francisco 2000.
  • http://fakty.ngo.pl/wiadomosc/2005671.html [07.08.2017].
  • http://www.ttx.pl/pl/co-robimy/ttx-mentoring/ [09.08.2017].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171552485

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.