PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 536 Alert dla polityki spójności - gospodarka, zrównoważony rozwój, konkurencyjność | 69--85
Tytuł artykułu

Polityka konkurencji jako czynnik efektywnego funkcjonowania rynku wewnętrznego UE na przykładzie wertykalnych porozumień ograniczających konkurencję

Warianty tytułu
Competition Policy as an Indicator of Effective Functioning of The EU Internal Market on The Example of Vertical Agreements Restricting Competition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jako cel prezentowanego artykułu autorzy postawili sobie przedstawienie i zanalizowanie problemu jaki dla spójności i integralności funkcjonowania rynku wewnętrznego stanowią wertykalne porozumienia przedsiębiorstw, które mogą nie tylko ograniczać konkurencję na rynku wewnętrznym, ale także handel między państwami członkowskimi i regionami poprzez utrudnianie swobodnego przepływu towarów i usług lub tworzenie sztucznych barier dostępu do rynków dla przedsiębiorców i konsumentów mających siedzibę lub zamieszkujących na terenie innego państwa członkowskiego. Na przykładzie konkretnych spraw antymonopolowych opisują jak integralność i jednolitość rynku wewnętrznego może być rozmywana i zakłócana monopolistycznymi praktykami wertykalnymi zakazującymi prowadzenia handlu równoległego, aktywnej lub pasywnej sprzedaży, pozwalającymi na stosowanie w sposób szkodliwy dla konkurencji klauzul najwyższego uprzywilejowania, oraz na blokowanie geograficzne i blokowanie filtrujące. Ponieważ praktyki te naruszają traktatowe reguły konkurencji rynku wewnętrznego, stąd autorzy omawiają także od strony normatywnej i faktycznej rolę unijnego prawa ochrony konkurencji oraz działalność unijnych organów antymonopolowych w stabilizacji i przywracaniu spójności oraz jednolitości rynku wewnętrznego naruszonej praktykami ograniczającymi konkurenc(abstrakt oryginalny)
EN
EU antimonopoly law is based not just on competition economics, but also on a single market comprising all territories of the EU member states. The following paper reviews the role and impact of the vertical anticompetitive restraints on the process of disintegration of the EU internal market. The authors describes and focuses on especially harmful vertical restraints which are the elements of selective distribution agreements such as controversial "Most Favoured Nation" clauses, discriminatory geo-blocking and geo-filtering practices, prohibiting or limiting cross-border active and passive sales of goods and services or granting absolute territorial exclusive rights and also other vertical clauses which create barriers to e-commerce as well as discriminate customers and companies when buying products and services in another EU country. In the authors opinion to stop that negative processes the competition policy and open market policy must go hand in hand to remove anticompetitive practices and make internal market more open and competitive(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Decyzja Komisji z 26.07.2016 w sprawie AT.40023-transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej, Dz.Urz. UE, C 437/04 25.11.2016.
  • Decyzja Komisji z 4.05.2017 w sprawie AT.40153-E-Book MFNs i kwestie powiązane, Dz.U. UE, 2017.C264.06.
  • Jones A., Sufrin B., 2016, EU Competition Law, Sixty Edition, University Press, Oxford.
  • Jurczyk Z., 2007, Koncepcja wpływu na handel między państwami członkowskimi - kryterium stosowania wspólnotowego prawa konkurencji, cz. 2, Prawo i Podatki Unii Europejskiej w Praktyce, nr 6 (66).
  • Rozporządzenie Komisji nr 330/2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 TFUE do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych, Dz.U. UE, 23.04.2010/L 102/1.
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/3302 z dnia 2018 r. w sprawie blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (WE) nr 2006/2004 oraz (UE) 2017/2394 i dyrektywy 2009/22/WE Dz. U. UE 2.3.2018, L.60I/1.
  • Wanasz P., 2014, Klauzule najwyższego uprzywilejowania w najnowszym ujęciu i orzecznictwie antymonopolowym, Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, nr 6 (3).
  • Wyrok Sądu z 11.12.1980 w sprawie 31/80 L'Oreal v PVBA De Nieuwe AMCK, Zb. Orz., 1980-03775.
  • Wyrok Sądu z 14.06.2012 w sprawie C-158/11 Auto 24 SARL v. Jaguar Land Rover France SAS, Zb. Orz., 2012:351.
  • Wyrok Trybunału z 13.10.2011 w sprawie C-439/09 Pierre Fabre Dermo-Cosmétique SAS v. Président de l'Autorité de la Concurrence, Zb. Orz., 201, I-9419.
  • Wyrok Trybunału z 25.10.1983 w sprawie 107/82 AEG-Telefunken v. Komisji, Zb. Orz., 1983 I-9462.
  • Wyrok Trybunału z 28.04.1998 w sprawie C-306/96 Javico v. Yves Saint Laurent, Zb. Orz.1998, I-1983.
  • Wyrok Trybunału z 6.10.2009 w sprawach połączonych C-501/06 P, C-513/06 P, C-515/06 P i C-519/06 P GlaxoSmithKline Services i in. v. Komisji i in., Zb. Orz., s. I-9291.
  • Wyrok Trybunału z 6.12.2017 w sprawie C-230/16, Coty Germany GmbH v. Parfümerie Akzente mGmbH, ECLI:EU:C2017:941.
  • Wytyczne Komisji w sprawie ograniczeń wertykalnych, Dz.U. UE 2010/C 13/1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171552535

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.