PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | z. 122 | 121--132
Tytuł artykułu

Development of Professional Competences through Applied Education

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The current labor market requires dynamic and broadly competent university graduates. An international trend is to promote the teaching of transversal competences. These are not only related to a particular study program or future profession, but are universally applicable in different professions, thus promoting job mobility and flexibility of persons. This is a system of competence-based learning. Universities are currently undergoing paradigmatic changes in the university education system. The paper monitors international and home experiences and recommendations for the development of the competences that prepare graduates for life in society. It specially examines the position of the students´ social and ethical competences. These findings are compared with the results of own research focused on the development of students' ethical competences through the Professional Ethics course at EF UMB.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
121--132
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Matej Bel, Banská Bystrica
Bibliografia
  • 1. Horný, P., Ďurina, J. (2014). Prenositeľné kompetencie absolventov slovenských vysokých škôl. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR. Available online http://vysokoskolacidopraxe.cvtisr.sk/sk/aktuality/napisali-k-teme/prenositelne-kompetencie-absolventov-slovenskych-vysokych-skol.html, 11.05.2018.
  • 2. Hrehová, D. (2011). Vyučovanie podnikateľskej etiky (prehľadová štúdia). Pedagogika.sk, 2, 4, 275-294.
  • 3. Kuzior, A. (2014). Development of competences key to sustainable development. Zeszyty Naukowe Politechniki Slaskiej, s. Organizacja i Zarządzanie, 75, 73.
  • 4. Martinkovičová, M., Benčiková, D. (2016). The usable competences of graduates in practice. In: Ethics in the era of social, economic and technological changes. Zeszyty Naukowe Politechniki Slaskiej, s. Organizacja i Zarządzanie, 94, 137-149.
  • 5. Sánchez, A.V., Ruiz, M.P. (2008). Competence-based learning. A proposal for the assessment of generic competences. Spain: University of Deusto, 334.
  • 6. Introduction to tuning (2006). Tuning methodology. Available online www.unideusto.org/ tuningeu/tuning-methodology.html, 21.05.2018.
  • 7. The european qualifications framework. Available online https://ec.europa.eu/ploteus/en/ content/descriptors-page, 21.05.2018.
  • 8. Odporúčanie Európskeho Parlamentu a Rady z 18. Decembra 2006 o kľúčových kompetenciách pre celoživotné vzdelávanie. Úradný vestník Európskej únie, 962/ES. Available online http://nuczv.sk/wp-content/uploads/2006_Klucove_kompetencie_pre_ CZV.pdf, 21.05.2018.
  • 9. Palenčíková, Z. (2017). Rozvíjanie profesijných kompetencií študentov cestovného ruchu. Ekonomika a spoločnosť, 18, 56-68.
  • 10. Vančo, M. a kol. (2016). Analýza získavania prierezových kompetencií na slovenských výsokých školách. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR. Available online www.minedu.sk/data/att/10091.pdf, 21.05.2018.
  • 11. Woodruffe, C.H. (1992). What it mean competency? In R. Boam, R., Sparrow, P. (Eds), Designing and achieving competency? (pp. 16-30). London: McGraw-Hill.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171553887

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.