PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 2 | 64--82
Tytuł artykułu

Wpływ generacji na ryzyko wypadków drogowych

Warianty tytułu
The Impact of Generation on the Risk of Road Accidents
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W 2017 r. rozpowszechniano pogląd, że milenialsi (przedstawiciele generacji Y) są najgorszymi kierowcami. W ubezpieczeniach komunikacyjnych od dawna znana jest prawidłowość, że do najważniejszych determinant ryzyka spowodowania wypadku należą wiek i płeć kierującego. Obecnie milenialsi są najmłodszymi kierowcami. Pojawia się zatem pytanie, czy przynależność do pokolenia - oprócz wieku - stanowi czynnik ryzyka spowodowania wypadku. Celem podjętego badania jest zweryfikowanie wpływu wieku i płci kierowców oraz ich przynależności do generacji na poziom wskaźnika wypadków drogowych w Polsce. W związku z występowaniem malejącego trendu tego wskaźnika dokonano analizy ryzyka względnego wypadków drogowych wśród osób posiadających prawo jazdy w Polsce w latach 2006-2017. W analizie wykorzystano dane z Komendy Głównej Policji (KGP), Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (POBR), Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), Diagnozy Społecznej i badań Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOs). W grupach wieku i płci estymowano odsetki osób posiadających prawo jazdy. Oszacowano udział poszczególnych generacji w tych grupach, przyjmując założenia teorii cyklu pokoleniowego. Przeprowadzone badania według grup wieku kierujących pojazdami sprawców wypadków oraz kierujących pojazdami uczestników wypadków nie potwierdziły hipotezy o wpływie generacji na ryzyko wypadku. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper deals with the widespread perception, popular since 2017, that millennials are the worst drivers. In motor insurance, it is commonly known that age and gender are significant determinants of accidents' risk. Nowadays, millennials are the youngest drivers. Thus, the question arises whether, apart from the age, generation is a risk factor. The aim of this paper is to verify whether generation influences the level of the road accidents rate in Poland besides age and gender of drivers. Due to the downward trend of this rate, the relative risk of road accidents was analysed among licensed drivers in Poland in the years 2006-2017. For the analysis data of the Polish National Police, Polish Road Safety Observatory, Statistics Poland, Social Diagnosis as well as Public Opinion Research Centre were used. The percentage of licensed drivers was estimated for age and gender groups as well as the percentage of millennials in these groups, according to the generation theory. The results of the empirical study for age groups of both perpetrators of the accidents and drivers involved in accidents do not confirm the hypothesis about the impact of the generation on the risk of a road accident. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
64--82
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
autor
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • AAA Foundation for Traffic Safety. (2017). 2016 Traffic Safety Culture Index. Washington: AAA Foundation for Traffic Safety. Pobrane z: https://aaafoundation.org/2016-traffic-safety-culture -index.
  • Bates, L., Davey, J., Watson, B., King, M., Armstrong, K. (2014). Factors Contributing to Crashes among Young Drivers. Sultan Qaboos University Medical Journal, 14(3), 297-305.
  • Brockett, P. L., Golden, L. L. (2007). Biological and Psychobehavioral Correlates of Credit Scores and Automobile Insurance Losses: Toward an Explication of Why Credit Scoring Works. The Journal of Risk and Insurance, 74(1), 23-63.
  • CBOS. (1998). Polak za kierownicą. Komunikat z badań, BS/111/111/98. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
  • CBOS. (2017). Styl jazdy polskich kierowców. Komunikat z badań, 86. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
  • DeBord, M. (2017). Millennials are America's worst drivers. BusinessInsider.com. Pobrane z: https://businessinsider.com.pl/international/millennials-are-americas-worst-drivers/6jtpv7p.
  • Fatyga, B. (2005). Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej. Warszawa: Ośrodek Badań Młodzieży, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski.
  • Gregersen, N., Bjurulf, P. (1996). Young novice drivers: towards a model of their accident involvement. Accident Analysis & Prevention, 28(2), 229-241.
  • Halsey III, A. (2017). Study: Millennials eclipse teens as the worst drivers on the road. The Washington Post, 15 February. Pobrane z: https://www.washingtonpost.com/gdpr- consent/7destination =%2flocal%2ftrafficandcommuting%2fstudy-millennials-eclipse-teens-as-the-worst-drivers-on-the -road %2f2017%2f02%2f14%2f2bda9086-f2e4-11 e6-8d72-263470bf0401_story.html%3f&utm_term =.2b56478b517d.
  • Harrington, D. (1972). The young driver follow-up study: An evaluation of the role of human factors in the first four years of driving. Accident Analysis & Prevention, 4(3), 191 -240.
  • Hildebrandt-Wypych, B. (2009). Pokolenia młodzieży - próba konceptualizacji. Przegląd Pedagogiczny, (2), 105-124.
  • Jackowska, B., Wycinka, E. (2014). Płeć i wiek jako czynniki ryzyka w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym. W: M. Kaczała, J. Lisowski, M. Osak (red.), Aktualne problemy wybranych ubezpieczeń majątkowych (s. 53-64). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Jansen, B. (2017). Millennial drivers are highway hazards, survey shows. Pobrane z: https://eu.usatoday.com/story/news/2017/02/15/millennial-drivers-highway-hazards-survey-shows /97888336/.
  • Johnson, T. (2017). Young Millennials Top List of Worst Behaved Drivers. Pobrane z: https://newsroom.aaa.com/2017/02/young-millennials-top-list-worst-behaved-drivers/.
  • Kisiel, P. (2016). Millenialsi - nowy uczestnik życia społecznego? Studia Socialia Cracoviensia, 8(1), 83-94. DOI: 10.15633/ssc.1876.
  • Luk, J. W., Trim, R. S., Karyadi, K. A., Curry, I., Hopfer, C. J., Hewitt, J. K., Stallings, M. C., Brown, S. A., Wall, T. L. (2017). Unique and interactive effects of impulsivity facets on reckless driving and driving under the influence in a high-risk young adult sample. Personality and Individual Differences, 114(1), 42-47. DOI: 10.1016/j.paid.2017.03.048.
  • Mannheim, K. (1952). Essays on the sociology of knowledge. London: Routledge and Kegan Paul.
  • Markush, R. E., Clark, J., Leibel, R., Adams, C., Ryterband, B. (1968). Motor Vehicle Accidents in the United States (1906-1964) Mortality Related to Age Group. JAMA The Journal of the American Medical Association, 203(2), 88-94. DOI: 10.1001/jama.1968.03140020016004.
  • Massie, D., Campbell, K., Williams, A. (1995). Traffic Accident involvement rates by driver age and gender. Accident Analysis & Prevention, 27(1), 73-87.
  • Mirkowska, Z. (2017). Czy teoria pokoleń wyjaśnia naszą przyszłość? Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (475), 195-206. DOI:10.15611/pn.2017.475.17.
  • Mohn, T. (2017). Young Millennials Are Worst Behaved Drivers, New Research Reveals. Pobrane z: https://www.forbes.com/sites/tanyamohn/2017/02/18/young-millennials-are-worst-behaved-drivers -new-research-reveals/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171554241

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.