PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 1968--1975
Tytuł artykułu

Proces kształtowania wiórów w warunkach toczenia na sucho, z MQL i emulsją

Autorzy
Warianty tytułu
The Formation of the Chips in Turning Dry, with MQL and Emulsion
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analiza wiórów podczas toczenia stali C45 i X2CrNiMo17-12-2 wskazuje na istotny wpływ sposobu chłodzenia i smarowania strefy skrawania na kształt tworzących się wiórów, a tym samym na warunki, w których odbywa się ich formowanie oraz usuwanie z przestrzeni obróbkowej. Wyeliminowanie lub zminimalizowanie udziału cieczy chłodząco-smarującej w procesie skrawania może wpłynąć korzystnie na zmianę kształtu powstających wiórów i nie stanowi przeszkody w praktycznym wdrożeniu toczenia stali C45 na sucho lub z MQL. Uzyskanie korzystnego kształtu wiórów wymaga jednak zwiększenia posuwu i prędkości skrawania. Skrawanie na sucho stali X2CrNiMo17-12-2 umożliwia uzyskanie kształtów wiórów w postaci zbliżonej do toczenia z emulsją. Wzrost temperatury w strefie skrawania podczas toczenia na sucho powoduje zmniejszenie wytrzymałości i twardości materiału, z czym wiąże się poprawa warunków kształtowania wióra.Uzyskanie zadawalających kształtów wiórów w przypadku stosowania MQL wymaga zwiększenia, poza prędkością skrawania, głównie posuwu.(abstrakt oryginalny)
EN
The elimination of cooling and lubrication liquid or its minimization in turning process significantly affects the conditions of the chip formation and shape. A preferred shape of chips, for ease of removal from the cutting area is desirable in an automated turning process, particularly in machining difficult to cut materials. The paper presents the research results of the conditions of formation and shape of the chips when turning dry, with minimal lubrication and emulsion C45 structural steel and austenitic stainless steel X2CrNiMo17-12-2. A significant influence of the cooling and lubricating the cutting zone, cutting parameters and the type of work piece material was found. Cutting conditions in which the shapes of generated chips meet the requirements of the automated turning process were determined.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
1968--1975
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczyw Bydgoszczy
Bibliografia
  • [1]Avila R.F., Abrao A.M., The effect of cutting fluids on the machining of hardened AISI 4340 steel,Journalof Materials Processing Technology, Elsevier, 119, pp. 21-26, 2001.
  • [2]Dhar N.R., Ahmed M.T., Islam S., An experimental investigation on effect of minimum quantity lubrication in machining AISI 1040 steel,Int. Journal of Machine Tools & Manufacture, Elsevier, 47, pp. 748-753, 2007.
  • [3]Feldshtein E., Maruda J.,Changes of some cutting process parameters when MQCL turning, Advances in Manufacturing Science and Technology, Wyd. PAN, 30(3),pp. 55-64, 2006.
  • [4]Feldshtein E., Maruda J., Poprawa skrawalności wybranych gatunków stali węglowych w warunkach minimalnego przepływu środka chłodząco-smarującego,[W]: Obróbka skrawaniem T.3Zaawansowana technika, Wyd. Uczeln. UTP w Bydgoszczy, pp. 139-146, 2009.
  • [5]Feldshtein E., Maruda J., Wpływ sposobu chłodzenia i smarowania strefy skrawania na proces tworzenia i łamania wióra,Archiwum Technologii Maszyn i Automatyzacji, Wyd. Politechniki Poznańskiej 25(2), pp. 9-18, 2005.
  • [6]Islam N.R., Islam M.W., Mithu S., The influence of minimum quantity of lubrication (MQL) on cutting temperature, chip and dimensional accuracy in turning AISI-1040 steel, Journal of Materials Processing Technology, Elsevier, 171 pp. 93-99, 2006.
  • [7]Jawahir I.S., Luttervelt C.A., Recent developments in chip control research and applications, Annals CIRP, Elsevier, 46 2,pp. 659-693, 1993.
  • [8]Kaldor S., Ber A., Lenz E., On the mechanism of chip breaking, Journal. of Engineeringfor Industry, Transactions ASME, 101, pp. 241-248, 1979.
  • [9]Khan M.M.A., Mithu M.A.H., Dhar N.R., Effects of minimum quantity lubrication on turning AISI 9310 alloy steel using vegetable oil-based cutting fluid, Journalof Materials Processing Technology, Elsevier, 209, pp. 5573-5583, 2009.
  • [10]Klocke F., Eisenblaetter G., Dry Cutting, Annals CIRP, Elsevier, 46 2, pp. 519 -526, 1997.
  • [11]Sales F.W., Diniz A.E., Machado Á.R., Application of cutting fluids in machining processes, Journal of the Brazilian Society of Mechanical Sciences 23(2),pp. 227-240, 2001.
  • [12]Sreejith P.S., Ngoi B.K.A., Dry machining: Machining of the future,Journalof Materials Processing Technology, Elsevier, 101, pp. 287-291, 2000.
  • [13]Tool-life testing with single-point turning tools, ISO3685: 1993
  • [14]Varadarajan A.S., Philip P.K., Ramamoorthy B., Investigations on hard turning with minimal cutting fluid application (HTMF) and its comparison with dry and wet turning,Int. Journalof Machine Tools & Manufacture, Elsevier, 42, pp. 193-200, 2002.
  • [15]Wienert K., Inasaki I., Sutherland J.W., Wakabayashi T., Dry machining and minimum quantity lubrication,Annals CIRP, Elsevier, 53 (2), pp. 511-537, 2004.
  • [16]Wójcik R., Stachurski W., Górecki G., Wpływ sposobu chłodzenia i smarowania na przebieg tworzenia wióra,[W:] Obróbka skrawaniem T.3 Zaawansowana technika, Wyd. Uczeln. UTP w Bydgoszczy, 131-138, 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171555509

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.