PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 278
Tytuł artykułu

Paradygmaty gospodarowania zasobami informatycznymi w organizacjach biznesowych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem ogólnym pracy jest propozycja rozwiązania problemów gospodarowania zasobami informatycznymi na poziomie mikroekonomicznym. W ramach gospodarowania w organizacji biznesowej występują działania obejmujące swym zakresem tworzenie, alokację i eksploatację zasobów informatycznych. Organizacja biznesowa to organizacja społeczna prowadząca lub nie działalność gospodarczą. Obejmuje zarówno przedsiębiorstwa prywatne, jak i jednostki sektora publicznego oraz organizacje niekomercyjne. Zadaniem organizacji biznesowych jest prowadzenie działalności dla zaspokojenia potrzeb swoich interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych, jak też rozwój relacji społecznych wewnątrz organizacji i z otoczeniem. W tego typu działalności niezbędna jest efektywna komunikacja, przetwarzanie informacji i ustawiczne dążenie do pogłębiania złożoności ekosystemów informatycznych. Gospodarowanie zasobami informatycznymi na poziomie organizacji biznesowej wymaga strukturyzacji tych zasobów i co za tym idzie - strukturyzacji zagadnień gospodarowania nimi. Wyjaśnienie tych zagadnień pozwoli na ujawnienie istoty generowania użyteczności tychże zasobów, poznanie relacji między poszczególnymi zasobami oraz ustalenie powszechności, konieczności i niezmienności tych relacji. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
278
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Addy R. (2007), Effectiwe 1T Service Management, To ITIL and Beyond! Springer Verlag, Berlin.
  • Ahlemann F., El Arbi F. (2012), As EAM Nawigator [w:] F. Ahlemann, Ch. Legner, D. Schafczuk (eds.), Strategie Enterprise Architecture Management, Springer, Heidelberg, 35-54.
  • Airaksinen T. (1986), Ogólna teoria wartości i jej zastosowanie w nauce i technice, PAN Komitet Naukoznawstwa, Ossolineum, Warszawa.
  • Antunes G., Caetano A., Bakhshandeh M., Mayer R., Borbinha J. (2013), Using Ontolo- gies to Integrate Multiple Enterprise Architecture Domains [w:] W. Abramowicz (ed.), Business Information System, Workshop LNBIP160, Springer Verlag, Berlin, 61-72.
  • Arbnor I., Bjerke B. (1997), Methodology for Creating Business Knowledge, SAGE Publications, London.
  • ArchiMate (2011), The Open Group: ArchiMate vcrsion 2.0, http://www2.opengroup. org/ogsys/catalog/C118 (dostęp: 21.06.2013).
  • Argyris C., Schon D. (1978), Organisational Learning: A Theory of Action Perspective, Addison Wesley, Reading, Mass.
  • Asgarkhani M. (2013), Corporate ICT Governance: A Tool for 1CT Best Practice [w:] V. Ribiere, L. Worasinchai (eds.), Proceedings of the International Conference on Management, Leadership and Governance, Bangkok University, Thailand, 1-8.
  • Ashby W.R. (1958), An Introduction to Cybernetics, Chapman & Hall, London.
  • Aubert B.A., Rivard S., Patry M. (2004), A Transaction Cost Model oflT Outsourcing, "Information & Management", 41, 921-932.
  • Backlund F., Chroneer D., Sundqvist E. (2014), Project Management Maturity Models ~ A Critical Review: A Case Study within Swedish Engineering and Construction Organizations, "Procedia - Social and Behavioral Sciences", 119, 837-846, https:// www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814021855 (dostęp: 1.08.2018).
  • Basten D., Brons D. (2012), EA Frameworks, Modelling and Tools [w:] F. Ahlemann, Ch. Legner, D. Schafczuk (eds.), Strategie Enterprise Architecture Management, Springer, Heidelberg, 201-228.
  • Barney J.B., Ouchi W.G. (2011), Learning from Organizational Economics [w:J J.M. Shafritz, J.S. Ott, Y.S. Jang (eds.), Classics of Organization Theory, Wadsworth, Boston, 263-267.
  • Beer S. (1979), The Heart of Enterprise, Wiley, New York.
  • Beer S. (1996), Diagnosing the System for Organizations, Wiley, Chichester.
  • Begg D., Fischer S., Dornbusch R. (1992), Ekonomia, t. 2, PWE, Warszawa.
  • Bernus P., Nemes L., Schmidt G. (2003), Handbook on Enterprise Architecture, Springer, Berlin.
  • Betz F. (2011), Managing Science, Methodology and Organization of Research, Springer, New York.
  • Beliczyński J. (2016), Metody kreatywnego myślenia w definiowaniu projektu [w:] P. Cabała (red.), Metody doskonalenia procesów zarządzania projektami w organizacji, Difin, Warszawa, 34-50.
  • Beverungen D., Matzner M., Mueller O., Becker J. (2012), Product-Service System Approaches. A Business Perspective on Service Modeling [w:] A. Barros, D. Oberle (eds.), Handbook of Service Description, USDL and Its Methods, Springer, New York, 19-45.
  • Bielecka-Prus J. (2012), Problem kontekstu w teoriach komunikowania społecznego, "Studia Socjologiczne", 1(204), 19-37.
  • Bieńkowska A., Kral Z., Zabłocka-Kluczka A. (2011), Controlling [w:] M. Hopej, Z. Kral (red.), Współczesne metody zarządzania w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 21-42.
  • Binczycki B. (2004), System idealny Nadlera [w:] M. Romanowska (red.), Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa, 568-569.
  • Boisot M. (1995), Information Space. A Framework for Learning in Organizations, Institutions and Culture, Routledge, London, New York.
  • Bolman L.G., Deal T.E. (1997), Reframing Organizations, John Wiley & Sons, Hoboken.
  • Borowiecki R. (2003), Restrukturyzacja narzędziem wykorzystania potencjalnych możliwości gospodarki opartej na wiedzy [w:] Przedsiębiorstwo przyszłości, nowe paradygmaty zarządzania europejskiego, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle, Orgmasz, Warszawa, 125-138.
  • Borowiecki R., Czekaj J. (2010), Zarządzanie zasobami informacyjnymi w warunkach nowej gospodarki, Difin, Warszawa.
  • Borowski H. (1999), Potrzeby i wartości, Politechnika Lubelska, Lublin.
  • Brandon D. (2006), Project Management for Modern Information Systems, IRM Press, Hershey.
  • Bratnicka-Myśliwiec K. (2017), Rola i znaczenie twórczości organizacyjnej w zarządzaniu organizacjami [w:] C. Olszak (red.), Twórczość organizacyjna. Komputerowe Wspomaganie twórczości organizacyjnej, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa, 15-34.
  • Breu K., Peppard J. (2003), Useful Knowledge for Information Systems Practice: The Contribution of the Participatory Paradigm, "Journal of Information Technology", 18, September, 177-193.
  • Brilman J. (2002), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Brinkkemper S., Lyytinen K., Welke R.J. (1995), Method Engineering, Principles of Method Construction and Tool Support, Chapman & Hall, London.
  • Brooks K.W. (1979), Delphi Techniąue: Expanding Application, "North Central Associa- tion Quarterly", 53, 377-385.
  • Brown C.V., Topi H. (2003), IS Management Handbook, Auerbach Publications, London.
  • Buchelt B., Kubica I., Łukasiewicz G., Purgał-Popiela J. (2014), Gospodarowanie kapitałem ludzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków.
  • Calder A., Watkins S. (2012), IT Governance A Manager's Guide to Data Security and IS0270017IS027002, Kogan Page, London.
  • Cardos I.R., Pete S. (2011), Activity-based Costing (ABC) and Activity-based Management (ABM) Implementation - Is This the Solution for Organizations to Gain Prof- itability? http://revecon.ro/articles/2011-1/2011-1-9.pdf (dostęp: 8.08.2018).
  • Cartlidge A. (2004), Best Practice for Business Perspective: The IS View on Delivering Services to the Business, ITIL, the Key to Managing ITServices, TSO, Norwich, CT.
  • Castano J.D.M., Moreira M.R.A., Sousa P.S.A., Meneses R.F.Ch. (2013), Theory of Constraints in the Service Sector: Characterization for Banking and Analysis of the Factors Involved in Its Adoption [w:] J. Falcao e Cunha, M. Snene, H. Novoa (eds.), Exploring Serrices Science, Springer-Verlag, Berlin, 58-72.
  • Chia R. (2003), Organization Theory as a Postmodern Science [w:] H. Tsoukas, Ch. Knudsen (eds.), Organization Theory Meta-Theoretical Perspectives, Oxford University Press, Oxford, 113-143.
  • Child J. (1997), Strategie Choice in the Analysis of Action, Structure, Organizations and Emńronment: Retrospect and Prospect, "Organization Studies", 18, 43, http://yume. se/child.pdf (dostęp: 1.10.2017).
  • Chrisidu-Budnik A., Korczak J., Pakuła A., Supernat J. (2005), Organizacja i zarządzanie, Kolonia Limited, Wrocław.
  • Cobit 5: A Business Framework for the Governance and Management of Enterprise IT (2012), 1SACA, Rolling Meadows, www.isaca.org (dostęp: 1.10.2017).
  • Cobit 2019 Framework, Introduction and Methodology (2018), 1SACA, Schaumburg, www.isaca.org (dostęp: 20.11.2018).
  • Coff R.W. (1997), Humań Assets and Management Dilemmas: Coping with Hazards on the Road to Resource-based Theory, "Academy of Management Review", 22(2), 374-402.
  • Cohen I., Mandelbaum A., Shtub A. (2004), Multi-project Scheduling and Control: A Process-based Comparative Study of the Critical Chain Methodology and Some Alternatives, "Project Management Journal", 35, 2, June, 39-50.
  • Conboy K., Fitzgerald B. (2007), Agile Drivers, Capabilities and Palne: An Over-Arching Assessment Framework for Systems Development [w:] K.C. Desouza (ed.), Agile Information Systems, Elsevier, Butterworth-Heinemann, Amsterdam, 207-222.
  • Cooper R., Kapłan R.S. (1999), The Design of Cost Management Systems, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.
  • Cortada J.W. (1995), TQMfor Information Systems Management, Qua!ity Practices for Continuous Improvement, McGraw-Hill, New York.
  • Cressman D. (2009), A Brief Overview of A ctor-Network Theory: Punctualization, Het- erogeneous Engineering & Translation, http://faculty.georgetown.edu/irvinem/ theory/Cressman-ABrief'OverviewofANT.pdf (dostęp: 1.10.2017).
  • Currie W.L. (2001), Institutional Theory of Information Technology [w:] R.D. Galliers, W.L. Currie (eds.), The Oxford Handbook of Management Information Systems, Oxford University Press, Oxford, 137-173.
  • Cyert R.M., March J.G. (1963), A Behavioral Theory of the Firm, Blackwell Publishers, Oxford.
  • Cyert R.M., March J.G. (2011), A Behavioral Theory of Organizational Objectives [w:J J.M. Shafritz, J.S. Ott, Y.S. Jang (eds.), Classics of Organization Theory, Wadsworth, Boston, 139-148.
  • Cyfert S. (2006), Strategiczne doskonalenie architektury procesów w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
  • Cyfert S., Dyduch W., Latusek-Jurczak D., Niemczyk J., Sopińska A. (2014), Subdyscypliny w naukach o zarządzaniu - logika wyodrębnienia, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość tematyczna, "Organizacja i Kierowanie", 1/2-14(161), 37-49.
  • Czakon W. (2013), O paradygmacie sieciowym raz jeszcze [w:J A. Karbownik (red.), Paradygmat sieciowy. Wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, Politechnika Śląska, Gliwice, 40-54.
  • Dale B.G., van der Wiele T., van Iwaarden J. (2007), TQM: An Overview [w:] B.G. Dale, T. van der Wiele, J. van Iwaarden (eds.), Managing Quality, 5th ed., Wiley- -Blackwell, Oxford, 3-38.
  • Davenport T.H. (1993), Process Innovation, Reengineering Work through Information Technology, Harvard Business School Press, Boston.
  • de Haes S., van Grembergen W. (2015), Enterprise Governance of Information Technology. Achieving Alignment and Value, Featuring COBIT5, Springer, Cham Heidelberg.
  • de Vries M., Gerber A., van der Merwe A. (2014), The Naturę of the Enterprise Engineering Discipline [w:] D. Aveiro, J. Tribolet, D. Gouveia (eds.), Advances in Enterprise Engineering VIII, Springer, Heidelberg, 1-15.
  • Deora V., Shao J., Gray W.A., Fiddian N.J. (2003), A Quality of Setwice Management Framework Based on User Expectations [w:] M.E. Orłowska, S. Weerawarana, M.P. Papazoglou, J. Yang (eds.), Sernice Oriented Computing, Springer-Verlag, Berlin, 104-114.
  • Desmet S., van Looy B., van Dierdonck R. (1998), The Naturę of Services [w:] B. van Looy, R. van Dierdonck, P. Gemmel (eds.), Service Management. An Integrated Approach, Financial Times, Pentice Hall, London, 3-24.
  • Dietz J.L.G. (2011), Enterprise Engineering. The Manifesto, http://www.ciaonetwork.org/publications/EEManifesto.pdf (dostęp: 12.11.2018).
  • DiMaggio P.J., Powell W.W. (1983), The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields, "American Sociological Review", 48, 147-160.
  • DoDAF (2011), The DoDAF Architecture Framework Tersion 2.02, http://dodcio.defense. gov/Portals/0/Documents/DODAF/DoDAF_v2-02_web.pdf (dostęp: 28.07.2011).
  • DoDTRM (2005), DoD Enterprise Architecture Technical Reference Model, DoD EA Congruence Community of Practice, http://ce.sharif.edU/courses/87-88/l/ce448/ resources/root/EIAP-methodologies-references-models/DOD_TRM_V0.4_l 0Aug.pdf (dostęp: 2.11.2017).
  • Donaldson L. (2003), Organization Theory as a Positive Science [w:] H. Tsoukas, Ch. Knudsen (eds.), Organization Theory Meta-Theoretical Perspectives, Oxford University Press, Oxford, 39-63.
  • Duff A.S. (2012), A Normative Theory of the Information Society, Routledge, New York.
  • Dziarmakowski M., Kamiński T. (1979), Racjonalne gospodarowanie w wojsku - zarys problemów metodycznych, WAP, Warszawa.
  • EABOK (2015), EABOK Consortium, MITRĘ, http://eabok.org/about.html (dostęp: 28.10.2017).
  • Enterprise Value Governance of IT Investments, The Val IT Framework (2006), IT Governance Institute, Rolling Meadows, http://www.isaca.org (dostęp: 5.05.2009).
  • Euske K.J., Player R.S. (1996), Leveraging Management lmprovement Techniąues, "Sloan Management Review", Fali, 69-79.
  • Fayol H. (2011), Generał Principles of Management [w:] J.M. Shafritz, J.S. Ott, Y.S. Jang (eds.), Classics of Organization Theory, Wadsworth, Boston, 52-64.
  • FEAF (1999), Federal Enterprise Architecture (FEA), http://www.whitehouse.gov/omb/ e-gov/fea/ (dostęp: 28.02.2011).
  • Festinger L. (1957), A Theory of Cognitive Dissonance, Stanford University Press, Stanford CA.
  • Flugge B. (2017), Smart Mobility - Connecting Everyone, Springer, Wiesbaden.
  • Foulds L.R. (1983), The Heuristic Problem-solving Approach, "Joumal of the Operational Research Society", 10, 927-934.
  • Fritsch J. (1993), The Motorola Software Engineering Benchmark Program: Organization, Directions, and Results, Proceedings the Seventeenth annual International Computer Software and Applications Conference, November 1-5, Phoenix, Arizona.
  • Gabrusewicz W., Hamrol M., Kurtys E., Sobolewski H. (1989), Zarys analizy wartości, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
  • Gallacher L., Morris H. (2012), ITIL Foundation Exam Study Guide, John Wiley & Sons, Chichester.
  • Giddens A. (2009), Nowe zasady metody socjologicznej, NOMOS, Kraków.
  • Gołuchowski J. (1997), Inteligentne system)' diagnoz ekonomicznych, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Gołuchowski J., Smolarek M. (2014), Semantyczne modelowanie organizacji, Difin, Warszawa.
  • Gordon S. (1994), Benchmarking the Information Systems Function, Working Paper Series 94-08, Center for Information Management Studies (CIMS) Babson College, Babson Park, Massachusetts 02157-0310, http://faculty.babson.edu/gordon/papers/ F94BENCH.HTM (dostęp: 3.12.2018).
  • Gospodarek T. (2009), Modelowanie w naukach o zarządzaniu oparte na metodzie programów badawczych i formalizmie reprezentatywnym, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.
  • Gottschalk P., Solli-Saether H. (2009), E-Government Interoperability and Information Resource Integration, Framework for Aligned Development, Information Science Reference, Hershey.
  • Gouveia D., Aveiro D. (2017), DEMO/PSI Theory and the Law of the Land [w:] D. Aveiro, R. Pergl, G. Guizzardi, J.P. Almeid, R. Magalhaes, H. Lekkerkerk (eds.), Advances in Enterprise Engineering XI, Springer, Heidelberg, 50-65.
  • Governance of the Extended Enterprise (2005), Bridging Business and IT Strategies, 1T Governance Institute, Wiley & Sons, London.
  • Grant R.M. (1991), The Resource-Based Theory of Competitiye Advantage, Implications for Strategy Formulation, "California Management Review", Spring, 114-135.
  • Gregory P.H. (2010), CISA, Certified Information Systems Auditor, Exam Guide, McGraw-Hill, New York.
  • Griffin W.R. (1999), Management, Houghton Mifflin Company, New York.
  • Griseri P. (2013), Philosophy of Management, Sagę, Los Angeles.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2004), Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2010), W kierunku zarządzania drugiej generacji - model diamentu czterech paradygmatów współczesnego przedsiębiorstwa, "e-mentor", 1(33), 54-59.
  • Gudergan G. (2010), Seruice Engineering: Multiperspective and Interdisciplinary Framework for New Solution Design [w:] P.P. Maglio, Ch.A. Kielizewski, J.C. Spohrer (eds.), Handbook of Service Science, Springer, New York, 397-419.
  • A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide) (2004), Project Management Institute, Four Campus Boulevard, Newtown Square, Pensylvania.
  • Gulick L. (2011), Notes on the Theory of Organization [w:] J.M. Shafritz, J.S. Ott, Y.S. Jang (eds.), Classics of Organization Theory, Wadsworth, Boston, 83-91.
  • Habermas J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Haken H. (2006), Information and Self-Organization, a Macroscopic Approach to Complex Systems, Springer, Heidelberg.
  • Hamid S.-R., Chew B.-Ch., Halim S. (2012), What's the Principles of Technology Management - Eliciting Technology Management Principles through Expert Opinion, "International Journal oflnnovation, Management and Technology", 3(5), October, 631-636.
  • Hammer M., Champy J. (1993), Reengineering the Corporations: A Manifesto for Business Revolution, Harper Business, New York.
  • Harmer G. (2013), Goyernance of Enterprise IT Based on Cobit 5 - A Management Guide, IT Governance Limited, Ely, UK.
  • Hatch M. J. (2002), Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Hedeman B., Vis van Heemst G., Fredriksz H. (2005), Project Management Based on PRINCE2, Van Haren Publishing, Zaltbommel.
  • Hegarty J., Brezillon P., Adam F. (2013), The Role of Context in Practice-Based Organi- zational Learning and Performance Improyement [w:J P. Brezillon, P. Blackburn, R. Dapoigny (eds.), Modelingand Using Context, Springer, Berlin, 59-72.
  • Heller M. (2016), Filozofia nauki, Petrus, Kraków.
  • Henderson J.C., Venkatraman N. (1999), Strategie Alignment: Leyeraging Information Technology for Transforming Organizations, "IBM Systems Journal", 38(2&3), 472-484.
  • Hennink M., Hutter I., Bailey A. (2011), Qualitative Research Methods, Sagę, Los Angeles.
  • Hevner A.R., Chatterjee S. (2010), Design Research in Information Systems, Integrated Series in Information Systems, Springer Science Business Media, Heidelberg.
  • Hevner A.R., March S.T., Park J., Ram S. (2004), Design Science in Information Systems Research, "MIS Quarterly", 28(1), 75-105.
  • Hochstrasser B., Griffiths C. (1991), Controlling IT Investment. Strategy and Management, Chapman & Hall, London.
  • Holt J., Perry S. (2010), Modelling Enterprise Architectures, The Institution of Engineering and Technology, London.
  • Horngren Ch.T., Foster G., Datar S.M. (2000), Cost Accounting a Managerial Emphasis, Upper Saddle River, Prentice Hall, NJ.
  • Hu Q., Huang C.D. (2006), Using the Balanced Scorecard to Achieve Sustained IT-Business Alignment: A Case Study, "Communications of the Association for Information Systems", 17, 181-204.
  • Huisman M., Iivari J. (2006), Deployment of Systems Deyelopment Methodologies: Per- ceptual Congruence between IT Managers and Systems Deyelopers, "Information & Management", 43, 29-49.
  • Hunka F., Zacek J. (2014), Detailed Analysis of REA Ontology [w:] D. Aveiro, J. Tribolet, D. Gouveia (eds.), Advances in Enterprise Engineering VIII, Springer, Heidelberg, 61-75.
  • Ingarden R. (1966), Przeżycie, dzieło, wartość, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • ISACA Glossary of Terms (2015), ISACA, Rolling Meadows, US, www.isaca.org (dostęp 30.09.2017).
  • ISO 9001:2015, Quality management systems - Reąuirements, ISO International Organization for Standardization, Geneva, https://www.iso.org/standard/62085.html (dostęp: 1.08.2018).
  • ISO 9004:2018, Quality management - Quality of an organization - Guidance to achieve sustained success, ISO International Organization for Standardization, Geneva, https://www.iso.org/standard/70397.html (dostęp: 1.08.2018).
  • ISO 31000:2018, Risk management - Guidelines, International Organization for Standardization, Geneva, https://www.iso.org/standard/65694.html (dostęp: 1.08.2018).
  • ISO 22301:2012, Societal security - Business continuity management systems - Requirements, ISO International Organization for Standardization, Geneva, https:// www.iso.org/standard/50038.html (dostęp: 1.08.2018).
  • ISO/IEC 19395:2015, Information technology - Sustainability for and by information technology - Smart data centre resource monitoring and control, ISO International Organization for Standardization, Geneva, https://www.iso.org/standard/64801.html (dostęp: 1.08.2018).
  • ISO/IEC 19501:2005, Information technology - Open Distributed Processing - Unified Modeling Language (UML) Version 1.4.2, ISO International Organization for Standardization, Geneva, https://www.iso.org/standard/32620.html (dostęp: 1.08.2018).
  • ISO/IEC 20000-1:2011, Information technology - Service management - Part 1: Service management system requirements, ISO International Organization for Standardization, Geneva, https://www.iso.org/standard/51986.html (dostęp: 1.08.2018).
  • ISO/IEC 20000-2:2012, Information technology - Service management - Part 2: Guidance on the application of service management system, ISO International Organization for Standardization, Geneva.
  • ISO/IEC 20000-3:2012, Information technology - Service management - Part 3: Guidance on scope definition and applicability of ISO/IEC 20000-1, ISO International Organization for Standardization, Geneva.
  • ISO/IEC 20000-9:2015, Information technology - Service management - Part 9: Guidance on the application of ISO/IEC 20000-1 to cloud services, ISO International Organization for Standardization, Geneva.
  • ISO/IEC 20000-11:2015, Information technology - Service management - Part 11: Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1:2011 and service management frameworks ITIL, ISO International Organization for Standardization, Geneva.
  • ISO/IEC/IEEE 26511:2011, Systems and software engineering - Requirements for man- agers of user documentation, ISO International Organization for Standardization, Geneva, https://www.iso.org/standard/43070.html (dostęp: 1.08.2018).
  • ISO/IEC 27001:2013, Information technology - Security techniques - Information security management systems - Requirements, ISO, International Organization for Standardization, Geneva, https://www.iso.org/standard/54534.html (dostęp: 1.08.2018).
  • ISO/IEC 38500:2015, Information technology - Governance of IT for the organization, ISO, International Organization for Standardization, Geneva.
  • ISO/IEC/IEEE 15288:2015, Systems and software engineering - System life cycle processes, ISO International Organization for Standardization, Geneva.
  • ISO/IEC/IEEE 42010:2011, Systems and software engineering Arch itecture description ISO/IEC (2011) ISO, International Organization for Standardization, Geneva.
  • ISO/IEC TR 20000-5:2013, Information technology - Service management - Part 5: Exemplar implementation plan for ISO/IEC 20000-1, ISO International Organization for Standardization, Geneva.
  • ISO/IEC TS 15504-8:2012, Information technology - Process assessment - Part 8: An exemplar process assessment model for IT service management, ISO International Organization for Standardization, Geneva.
  • IT Alignment IT: Who Is in Charge? (2005), IT Governance Institute, Rolling Meadows, http://www.isaca.org (dostęp: 1.08.2018).
  • IT Standards, Guidelines, and Tools and Techniques for Audit and Assurance and Control Professionals (2010), ISACA, Rolling Meadows, US, www.isaca.org (dostęp: 30.09.2017).
  • Iwasieczko B. (2011), Zarządzanie zasobami informacyjnymi a IT Governance [w:] R. Borowiecki, J. Czekaj (red.), Gospodarowanie zasobami informacyjnymi z perspektywy zarządzania kryzysowego, Dom Organizatora, Toruń, 225-237.
  • Jensen M.C., Meckling W.H. (1976), Theory ofThe Firm, Managerial Behaviour, Agency Costs, and Ownership Structure, "Journal of Financial Economics", 3, 305-360.
  • Johnson N.F. (2007), Simple Complexity. A Clear Guide to Complexity Theory, One-world, Oxford.
  • Joint Technical Architecture (2000), Draft 1, http://www.deepsloweasy.com/hfe resources/jta40dl.pdf (dostęp: 2.11.2017).
  • Jones M. (2011), Structuration Theory [w:] R.D. Galliers, W.L. Currie (eds.), The Oxford Handbook of Management Information Systems, Oxford University Press, Oxford, 113-136.
  • Jonker J., Pennink B. (2010), The Essence of Research Methodology. A Concise Guide for Master and PhD Students in Management Science, Springer, Berlin.
  • Jostes R.S., Helms M.M. (1994), Total Productive Maintenance and Its Link to Total Quality Management, "Work Study", 43(7), 18-20.
  • Juchnowicz M. (2001), Zasób ludzki czynnikiem strategicznym [w:] B. Urbaniak (red.), Gospodarowanie pracą, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 135-141.
  • Kania K. (2013), Doskonalenie zarządzania procesami biznesowymi w organizacji z wykorzystaniem modeli dojrzałości i technologii informacyjno-komunikacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
  • Kapłan R.S., Norton D.P. (1996), The Balanced Scorecard: Translating Strategy lnto Action, Harvard University Press, USA.
  • Kavis M.J. (2014), Architecting the Cloud, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.
  • Kempny M., Szmatka J. (1992), Współczesne teorie wymiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kendail G.I., Rollins S.C. (2003), Advanced Project Portfolio Management and the PMO: Multiplying ROI at Warp Speed, J. Ross Publishing, Boca Raton.
  • Kenett R., Baker E. (2010), Process Improvement and CMMI for Systems and Software, CRC Press, Boca Raton.
  • Ketabchi S., Karimi Sani N., Liu K. (2011), A Patternfor Structuring the Information System Architecture - Introducing an EA Framework for Organizing Tasks [w:] J.M. Zain, W.M.B. Wan Mohd, E. El-Qawasmeh (eds.), Software Engineering and Computer Systems, CSECS2011, Partii, CCIS180, Springer, Berlin, 263-273.
  • Killisch H.J. (1996), Logistyka sposobem na osiągnięcie jakości totalnej w przedsiębiorstwie. Systemy logistyczne kluczem do rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Logistyczne, Warszawa.
  • Klein H.K., Myers M.D. (2001), A Classification Scheme for Interpretive Research in Information Systems [w:] E. Trauth (ed.), Qualitative Research in 1S: Issues and Trends, IGI Global, Hershey, PA, USA, 218-239.
  • Kock S. (1995), Implementation Considerations for Activity-based Cost Systems in Service Firms: The Unavoidable Challenge, "Management Decision", 33(6), 57-63.
  • Kozielski R. (2012), Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna - nowy paradygmat biznesu, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Koźmiński A.K. (1988), Przedmiot i metoda teorii organizacji i zarządzania [w:] L. Krzyżanowski (red.), Przedmiot, metoda i paradygmat nauki organizacji i zarządzania, Instytut Administracji i Zarządzania, Materiały i Studia, 68, Warszawa, 4-64.
  • Koźmiński A.K., Jemielniak D. (2011), Zarządzanie od podstaw, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Krafeig D., Bankę K., Slama D. (2005), Enterprise SOA, Service Oriented Architecture Best Practices, Prentice Hall, Professional Technical Reference, Upper Saddle River.
  • Kralewski D. (2012), Ład informatyczny w oparciu o normę ISO/IEC 38500, http://jmf.wzr.pl/pim/2012_4_3_8.pdf (dostęp: 1.10.2017).
  • Król M. (2005), Budowanie wiedzy w organizacji non-profit a realizacja jej misji [w:] S. Kantyka, M. Król, A. Lipka, A. Lipski, M. Satoła (red.), Gospodarowanie zasobami wiedzy w organizacjach non-profit, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice, 15-34.
  • Krzakiewicz K., Cyfert S. (2013), Teoretyczne problemy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
  • Krzyżanowski L. (1985), Podstawy nauk zarządzania, PWN, Warszawa.
  • Krzyżanowski L. (1999), O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty - modele - metafory. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Krzyżanowski W.K. (1982), Ekonomiczna teoria wartości i podziału, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice.
  • Kuciński K. (2010a), Istota nauk ekonomicznych [w:] K. Kuciński (red.), Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa, 15-52.
  • Kuciński K. (2010b), Przedmiot nauk ekonomicznych [w:] K. Kuciński (red.), Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa, 53-83.
  • Kuhn T.S. (1985), Dwa bieguny, tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, PIW, Warszawa.
  • Kuhn T.S. (2009), Struktura rewolucji naukowych wydawnictwo, Aletheia, Warszawa.
  • Lange O. (1975), Znaczenie prakseologii dla ekonomii politycznej [w:] O. Lange, Dzieła, t. 3, PWE, Warszawa.
  • LankhorstM. (2005), Enterprise Architecture at Work, Springer, Berlin.
  • Laudon K.C., Laudon J.P. (2012), Management Information Systems, Managing the Digital Firm, Pearson, Prentice Hall, London.
  • Leavitt H.J. (1964), Applied Organization Change in lndustry: Structural, Technical and Humań Approaches [w:] W.W. Cooper, H.J. Leavitt, M.W.I. Shelly (eds.), New Perspectives in Organization Research, John Wiley, New York, 55-71.
  • Lee J.S., Pries-Hejer J., Baskerville R. (2001), Theorizing in Design Science Research [w:] H. Jain, A.P. Sinha, P. Vitharana (eds.), Service-Oriented Perspective in Design Science Research, Springer,Verlag, Berlin, 1-17.
  • Lemberger, P., Morel M. (2012), Managing Complexity of Information Systems. The Value of Simplicity, Wiley, London.
  • Leonard A. (1999), A Viable System Model: Consideration ofKnowledge Management, "Journal of Knowledge Management Practice", http://www.tlainc.com/articll2.htm (dostęp: 20.02.2003).
  • Leszczyński D. (2010), Struktura poznawcza i obraz świata, zagadnienia podmiotowych warunków poznania we współczesnej filozofii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Leśkiewicz Z. (1990), Paradygmat racjonalności w gospodarowaniu, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
  • Lichtarski J. (2011), Kilka refleksji o konsekwencjach przełomów w zarządzaniu i ich rozpoznawaniu, "Przegląd Organizacji", 3, 12-15.
  • Lin Y., Shi Y., Ma S. (2012), Servitization Strategy: Priorities, Capabilities, and Organizational Features [w:] G. Xiong, Z. Liu, Xi-Wei Liu, F. Zhu, D. Shen (eds.), Ser- vice Science, Management, and Engineering, Theory and Applications, Elsevier, Amsterdam, 11-35.
  • Liu K., Tan S. (2005), Enterprise Infrastructure Planning - Modelling and Simulation Using the Problem Articulation Method, January, www.researchgate.net/ (dostęp: 12.07.2017).
  • Lorino P. (2018), Pragmatism and Organization Studies, Oxford University Press, Oxford.
  • Loss L., Pereira-Klen A.A., Rabelo R.J. (2008), Value Creation Elements in Learning Collaborative Networked Organizations [w:] L.M. Camarinha-Matos, W. Picard (eds.), Pervasive Collaboratńe Networks, Springer, New York, 75-85.
  • Luftman J. (2003), Assessing IT-Business Alignment [w:] C.V. Brown, H. Topi (eds.), IS Management Handbook, 8th Edition, Auerbach Publications, London, 7-20.
  • Luh D.B., Chiang Ch.L., Huang S.L., Yang T.L. (2011), Museum Exhibit Content Recommendation and Guidance System Focusing on Experience Design [w:] C. Stephanidis (ed.), Universal Access in Human Computer Interaction, Part II, HCII2011, LNCS 6766, Springer, Heidelberg, 498-507.
  • Luhmann N. (1984), Soziale Systeme, Surkamp, Franfurt am Main.
  • Łobos K. (2003), Teoria struktur organizacyjnych. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  • Maestranzi P., Aay R., Seery R. (2002), A Business Focused Serrice Level Management Framework [w:] L. van Bon (ed.), The Guide to IT Service Management, Addison Wesley, Reading, MA, 778-798.
  • Maister D. (2003), Managing the Professional Semce Firm, Free Press Business, London.
  • Marienfeld F., Hofig E., Bezzi M., Fluegge M., Pattberg J., Serme G., Brucker A.D., Robinson P., Dawson S. Theilmann W. (2012), Service Levels, Security, and Trust [w:] A. Barros, D. Oberle (eds.), Handbook of Service Description, USDL and Its Methods, Springer, New York, 295-327.
  • Mata F.J., Fuerst W.L., Bamey J.B. (1995), Information Technology and Sustained Competi- tiveAdvantage. A Resource BasedAnalysis, "MIS Quarterly" December, 487-503.
  • McDaniel D. (2010), Implementation of the International Defence Enterprise Architecture Specification (IDEAS) Foundation in DoDArchitecture Framework 2.0, http://silverbulletinc.com/solutions/downloads/files/DM2 and IDEAS, I ntegrated EA, London, 2010-02-23 .pdf (dostęp: 1.10.2017).
  • McKinley W., Monę M.A. (2003), Miero and Macro Perspectives in Oiganization Theory: A Tale of Incommensurability [w:] H. Tsoukas, Ch. Knudsen (eds.), Oiganization Theory Meta-Theoretical Perspectives, Oxford University Press, Oxford, 345-372.
  • Merli G. (1990), Total Manufacturing Management, Productivity Press, New York.
  • Meyer C. (1993), Fast Cycle Time: How to Align Purpose, Strategy and Structure for Speed, Free Press, New York.
  • Midgley G. (1996), The Ideał of Unity and the Practice of Pluralism in Systems Science [w:] R.L. Flood, Romm N.R.A. (eds.), Critical Systems Thinking, Current Research andPractice, Plenum Press, New York, 25-36.
  • Miles R.E., Snow C.C. (1978), Organizational Strategy, Structure and Process, McGraw-Hill, New York.
  • Minoli D. (2008), Enterprise Architecture A to Z. Frameworks, Business Process Modeling, SOA, and Infrastructure Technology, CRC Press, London.
  • Mintzberg H. (1983), Structure in Fives: Designing Ejfective Organizations, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York.
  • Mintzberg H., Quinn J.B. (1991), The Strategy Process, Concepts, Contexts, Cases, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.
  • Mitev N., Howcroft D. (2011), Post-structuralism, Social Shaping of Technology and Actor-Network Theory: What Can They Bring to IS Research? [w:] R.D. Galliers, W.L. Currie (eds.), The Oxford Handbook of Management Information Systems, Oxford University Press, Oxford, 292-322.
  • Moeller R.R (2013), Executive's Guide to ITGovernance, John Wiley & Sons, Hoboken.
  • Morgan G. (1997), Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Naciri N., Tkiouat M. (2015), Complex System Theory Development, "International Journal of Latest Research in Science and Technology", 4(6), November- -December, 93-103.
  • Newell S., Clark Williams C. (2011), A Multi-Theoretic Approach to IT Governance: The Needfor Commitment as well as Alignment [w:] R.D. Galliers, W.L. Currie (eds.), The Oxford Handbook of Management Information Systems: Critical Perspectives and New Directions, Oxford University Press, New York, US, 415-443.
  • Nevis E.C., DiBella A.J., Gould J.M. (1995), Understanding Organizations as Learning Systems, MIT, Boston.
  • Noga A. (2011), Teorie przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Nogalski B. (2009), Paradoks strategii jako propozycja operacjonalizacji paradygmatu rozwoju przedsiębiorstwa w warunkach niepewności i zmian [w:] J. Rokita (red.), Zarządzanie w warunkach nieprzewidywalności zmian, GWSH, Katowice, 9-27.
  • North M.J., Macał Ch.M. (2007), Managing Business Complexity, Discovering Strategie Solutions with Agent-Based Modeling and Simulation, Oxford University Press, Oxford.
  • Nowak M.W., Ciurla M. (2011), Customer Relationship Management [w:] M. Hopej, Z. Kral (red.), Współczesne metody zarządzania w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 43-54.
  • Nowosielski S. (2017), Procesy i projekty w zarządzaniu zmianą organizacyjną, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 463, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 67-87.
  • Olayele A. (2004), IT Outsourcing Maturity Model, https://pdfs.semanticscholar.org/14ea/2988daf667ca8d88a4lfe65c691ce450497a.pdf (dostęp: 1.08.2018).
  • Oleński J. (2000), Elementy ekonomiki informacji, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  • Oleński J. (2006), Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce, Wydawnictwo Nowy Dziennik, Warszawa.
  • Olszak C., Kisielnicki J., Bartuś T. (2017), Teorie i podejścia do projektowania systemów wspomagania twórczości organizacyjnej [w:] C. Olszak (red.), Twórczość organizacyjna. Komputerowe wspomaganie twórczości organizacyjnej, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa, 135-150.
  • Olszak C., Sroka H. (2001), Zintegrowane systemy informatyczne w zarządzaniu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice.
  • Op't Land M., Proper E., Waage M., Cloo J., Steghuis C. (2009), Enterprise Architecture. Creating Palue by Informed Governance, Springer, Berlin.
  • Osbert-Pociecha G. (2011), Ewolucja paradygmatów zarządzania a zarządzanie zmianami [w:] Z. Dworzecki, B. Nogalski (red.), Przełomy w zarządzaniu, kontekst strategiczny, TNOIK, Toruń, 137-159.
  • Our Common Future (1987), Report of the World Commission on Environment and Devel- opment, www.in-documents.net/our-common-future.pdf (dostęp: 20.11.2018).
  • Outsourcing Professional Body of Knowledge (2015), OPBOK, Version 10, International Association of Outsourcing Professionals (IAOP), van Haren Publishing, Zaltbommel.
  • Pańkowska M. (2001), Zarządzanie zasobami informatycznymi, Difin, Warszawa.
  • Pankowska M. (2008), Sprawne systemy informatyczne biznesu i metody sprawnego ich rozwoju [w:] R. Knosala (red.), Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie, t. II, Oficyna Wydawnicza PTZP, Opole, 258-267.
  • Pańkowska M. (2010), Metody i systemy wspomagania kreatywności w rozwijaniu wiedzy [w:] S. Stanek, M Pańkowska (red.), Rozwój metod i narzędzi dla potrzeb komputerowych systemów wspomagania kreatywności, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice, 109-128.
  • Parolini C. (1999), The Value Net a Tool for Competitive Strategy, Wiley, Chichester.
  • Perechuda K. (1999), Metody zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  • Perechuda K. (2005), Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  • Pfeffer J., Salancik G. (1978), Uncertainty, Secrecy, and the Choice of Similar Others, "Social Psychology Quarterly", 41, 3, 246-255.
  • Phillips J. (2004), PMP Project Management Professional Study Guide, McGraw-Hill, Osborne, Emeryville.
  • Pombinho J., Tribilet J., Aveiro D. (2014), Linking Value Chains - Combining e3Value and DEMO for Specifying Value Networks [w:] D. Aveiro, J. Tribolet, D. Gouveia (eds.), Advances in Enterprise Engineering VIII, Springer, Heidelberg, 105-119.
  • Popper K. (2002), Logika odbycia naukowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Popper K. (2012), Wiedza obiektywna, ewolucyjna teoria epistemologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Porter M.E. (2006), Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymanie lepszych wyników, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Poskrobko B. (2008), Paradygmaty nauki o zarządzaniu środowiskiem [w:] W. Kowalczewski (red.), Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, Difin, Warszawa, 213-229.
  • Prencipe A., Davies A., Hobday M. (2005), The Business of Systems Integration, Oxford University Press, Oxford.
  • Pryncypia architektury korporacyjnej podmiotów publicznych. Architektura korporacyjna państwa (2015), Ministerstwo Administracji i Cyfiyzacji, Warszawa, https://www. computerworld.pl/news/Optymalizacja-zarzadzania-rozwiazaniami-IT-w-administracji- rzadowej,401045.html (dostęp: 3.12.2018).
  • Przybyła M., Wudarzewski W., Koziński J. (1993), Struktura organizacyjna jako narzędzie zarządzania, Akademia Ekonomiczna, Wrocław.
  • Przybyszewski S. (2011), Implicytność a kontekst w komunikacji językowej [w:] I. Matusiak-Kempa, S. Przybyszewski (red.), Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, Kontekst a komunikacja, Centrum Badań Europy Wschodniej UWM, Olsztyn, 362-374.
  • Pszczołowski T. (1978), Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
  • Raake A., Egger S. (2014), Quality and Quality ofExperience [w:] S. Molier, A. Raake (eds.), Quality of Experience, Heidelberg, Springer, 11-35.
  • Raport Pierwszego Kongresu Informatyki Polskiej (1994), Poznań, www.kongres.org.pl (dostęp: 10.03.2014).
  • Reich B.H., Benbasat I. (2000), Factors that Influence the Social Dimension of Align- ment between Business and Information Technology) Objectives, "MIS Quarterly", 24(1), 81-113.
  • Rekowski M. (1998), Wprowadzenie do mikroekonomii, Akademia Ekonomiczna, Poznań.
  • Romanow Z. (1995), Teorie wartości i ceny w rozwoju myśli ekonomicznej, Akademia Ekonomiczna, Poznań.
  • Ross J.W., Weill P., Robertson D.C. (2006), Architektura korporacyjna jako strategia, budowanie fundamentu w biznesie, Harvard Business School Press, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
  • Rushdi Hassan N., Mingers J. (2018), Reinterpreting the Kuhnian Paradigm in Information Systems, "Journal of the Association for Information Systems", 19(7), 568-599.
  • Sabherwal R., Chan Y.E. (2001), Alignment between Business and 1S Strategies. A Study of Prospectors, Analyzers and Defenders, "Information Systems Research", 12(1), 11-33.
  • Sage A.P. (1995), Systems Management for Information Technology and Software Engi-neering, John Wiley & Sons, New York.
  • Sanchez M., Reyes J.C., Villalobos J. (2014), Extraction and Reconstruction of Enterprise Models [w:] J. Barjis, R. Pergl (eds.), Enterprise and Organizational Model- ing and Simulation, Springer, Heidelberg, 3-20.
  • Sandkuhl K., Stirna J., Persson A., Wisotzki M. (2014), Enterprise Modeling. Tackling Business Challenges with the 4EMMethod, Springer, Berlin.
  • Schekkerman J. (2006), Entended Enterprise Architecture Framework Essentials Guide, http://www/enterprise-architecture.info (dostęp: 1.11.2017).
  • Scherer A.G. (2003), Models of Explanation in Organization Theory [w:J H. Tsoukas, Ch. Knudsen (eds.) Organization Theory Meta-Theoretical Perspectives, Oxford University Press, Oxford, 310-345.
  • Scott W.R. (2001), lnstitutions and Organizations, Sagę, Thousand Oaks, CA.
  • Scott W.R. (2003), Organizations, Rational, Natural and Open Systems, Prentice Hall, Upper River Saddle.
  • Selig G.J. (2015), Implementing Effective IT Goyernance and IT Management, Van Ha- ren Publishing, Zaltbommel.
  • Sharman P. (1995), The Role of the Cost Flow Diagram in Activity-based Theory, "CMA Magazine" September, 23-26.
  • Shem Z., Shen D., Xiong G., Wang F.-Y. (2012), Overview of Service Science, Management, and Engineering [w:] G. Xiong, Z. Liu, Xi-Wei Liu, F. Zhu, D. Shen (eds.), Service Science, Management, and Engineering, Theory and Applications, Elsevier, Amsterdam, 1-10.
  • Shi Z., Kunnathur A.S., Ragu-Nathan T.S. (2005), IS Outsourcing Management Competence Dimensions: Instrument Development and Relationship Exploration, "Information & Management", 42, 901-919.
  • Sielski J. (1997), Pierwotne kategorie aksjologicznej analizy decyzyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Sigler K., Rainey J.L. (2016), Securing an IT Organization through Governance, Risk Management, andAudit, CRC Press Taylor & Francis Group, Boca Raton, London.
  • Simon H.A. (1959), Theories ofDecision Making in Economics and Behavioral Science, "American Economic Review", 49, 253-283.
  • Simon H.A. (2011), The Proyerbs of Administration [w:] J.M. Shafritz, J.S. Ott, Y.S. Jang (eds.), Classics of Organization Theory, Wadsworth, Boston, 116-129.
  • Sloman J. (2001), Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa.
  • Slovjak M. (2002), SAP Rollout Project, http://www.open.hr/hiz/hrusko/Rollout PresCASE3.pdf (dostęp: 13.05.2012).
  • Smallwood R. (2014), Information Governance, John Wiley & Sons, Hoboken.
  • Smith K., Feiner W., Ndofor H. (2001), Competitive Dynamics Research: Critiąue and Future Directions [w:] M. Hitt, R.E. Freeman, J. Harrison (eds.), Handbook of Strategie Management, Blackwell Publishers, London, 315-361.
  • Smith M.J. (2014), Paradigms, Conventions and Relatiyism [w:] M. Frenz, K. Nielsen, G. Walters (eds.), Research Methods in Management, Sagę, Los Angeles, 423-456.
  • Sobczak A. (2013), Zastosowanie pryncypiów architektury korporacyjnej w organizacjach publicznych, http://andrzejsobczak.net/sites/default/files/zastosowaniejpryncypiowarchitektury, pdf (dostęp: 1.11.2017).
  • The Standard for Portfolio Management (2008), Second Edition, An American National Standard, ANSI/PMI 08-003-2008, Project Management Institute, Newtown Square, Pennsylvania.
  • Starbuck W.H. (2003), The Origins of Organization Theory [w:] H. Tsoukas, Ch. Knudsen (eds.), Organization Theory Meta-Theoretical Perspectives, Oxford University Press, Oxford, 143-183.
  • Sudoł S. (2012), Nauki o zarządzaniu, PWE, Warszawa.
  • Sudoł S. (2014), Podstawowe problemy metodologiczne nauk o zarządzaniu, "Organizacja i Kierowanie", 1(161), 11-36.
  • Sułkowski Ł. (2012), Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Sułkowski Ł. (2013), Paradygmaty i teorie w naukach o zarządzaniu [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa, 268-286.
  • Swatman P.A., Swatman P.M.C. (1992), Formal Specifications - An Analytic Tool for Management Information Systems, "Journal of Information Systems", 2, 121-160.
  • Sylvester D. (2011), ISO 38500 - Why Another Standard? Cobit Focus Using Cobit, Val IT, RiskIT, BMIS, ITAF, Vol. 2, www.isaca.org/ (dostęp: 2.10.2017).
  • Szaniawski K. (1994), O nauce, rozumowaniu i wartościach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Szkudlarek P., Milczarek A. (2014), Rola społeczeństwa informacyjnego w kreowaniu zrównoważonego rozwoju, "Ekonomia i Środowisko", 3(50), 231-242.
  • Świderska G.K., Rybarczyk K., Dżurak P. (2003), Narzędzia nowoczesnej rachunkowości zarządczej dla formułowania i realizacji strategii [w:] G.K. Świderska (red.), Informacja zarządcza w procesie formułowania i realizacji strategii firmy, Difin, Warszawa.
  • Tan Ch., Liu K., Sun L., Spence C. (2013), An Evaluation Framework for Migrating Application to the Cloud: Software as a Service [w:J Z. Zhang, R. Zhang, J. Zhang (eds.), LISS 2012, Proceedings of 2nd International Conference on Logistics, Informatics and Service Science, Springer, Berlin, 967-972.
  • Tarantino A. (2006), Manager's Guide to Compliance, Sarbanes-Oxley, COSO, ERM, Cobit, IFS. Basel II, OMB A-l23, ASX10, OECD Principles, Turnbułł Guidance, Best Practices, and Case Studies, John Wiley & Sons, Hoboken.
  • TEAF (2000), Treasury Enterprise Architecture Frameworks, TEAF, Version 1, https:// www.slideshare.net/Aamir97/treasurey-enterprise-architecture-framework-teaf (dostęp: 27.10.2018).
  • Thannhuber M.J. (2005), The Intelligent Enterprise, Theoreticał Concepts and Practical Impłications, Physica-Verlag, A Springer Company, Heidelberg.
  • Theuerkorn F. (2005), Lightweight Enterprise Architectures, Auerbach Applications, London.
  • Thiadens T. (2005), Manage IT! OrganizinglTDemand and IT Supply, Springer, Berlin.
  • Thompson A.A., Strickland A.J. (2003), Strategie Management Concepts and Cases, McGraw-Hill Irwin, Boston.
  • Thompson G.F. (2003), Between Hierarchies and Markets. The Logie and Limits of Network Forms of Organization, Oxford University Press, Oxford.
  • Tiwana A. (2014), Platform Ecosystem, Aligning Architecture Governance and Strategy, Elsevier, Amsterdam.
  • TOGAF Version 9.1 (2011), Open Group Standard, Document Number: G116, http:// pubs.opengroup.org/architecture/togaf9-doc/arch/ (dostęp: 27.10.2017).
  • TOGAF Standard, Version 9.2 (2018), Open Group Standard, http://pubs.open group.org/architecture/togaf9-doc/rn/chap45.html (dostęp: 1.08.2018).
  • van Eck P., Gordijn J., Wieringa R. (2009), Advanced Information Systems Engineering [w:] H.Q. Yu, S. Reiff-Marganiec (eds.), Automated Context-Aware Service Selection for Collaborative Systems, Springer, Berlin, Heidelberg, 261-274.
  • van Grembergen W., deHaes S. (2004), Measuring and lmproving Information Technology Governance through the Balanced Scorecard, http://vAvw.msu.ac.zw/elearning /material/1329400764Measuring 20improving 20IT 20GOV 20 balanced 20scorecard.pdf (dostęp: 31.07.2018).
  • van Grembergen W., de Haes S. (2009), Enterprise Governance of Information Technology, Achieving Strategie Alignment and Valne, Springer Science+Business Media, New York.
  • van't Wout J., Waage M., Hartman H., Stahlecker M., Hofman A. (2010), The Integrated Architecture Framework Explained, Springer, Heidelberg.
  • Viable Workplace Systems and Conversations. The Third Sigma (2011), http://www. thirdsigma.com.au/leadership/viable-workplace-systems-and-conversations-2/ (dostęp: 14.07.2017).
  • Waarts E., van Oosterhout M., van Heck E., van Hillegersberg J. (2007), Business Agility: Need, Readiness and Alignment with IT Strategies [w:] K.C. Desouza (ed.), Agile Information Systems, Elsevier, Butterworth-Heinemann, Amsterdam, 52-70.
  • Weber M. (2011a), Bureaucracy [w:] J.M. Shafritz, J.S. Ott, Y.S. Jang (eds.), Classics of Organization Theory, Wadsworth, Boston, 77-82.
  • Weber M. (2011b), Racjonalność, władza, odczarowanie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  • Weiss E. (2011), Paradygmaty przedsiębiorstwa przyszłości - sustainable enterprise [w:] I. Hejduk (red.), Sustainability odpowiedzią na kryzys ekonomiczny. Nowe koncepcje przedsiębiorstwa przyszłości, Orgmasz, Warszawa, 26-36.
  • Weske M. (2012), Business Process Management Concepts, Languages, Architectures, Springer-Verlag, Berlin.
  • White T. (2004), What Business Really Wants from IT. A Collaborative Gidde for Business Directors and CIOs, Elsevier Butterworth-Heinemann, Amsterdam.
  • Wieder P. (2011), Service Level Agreements for Cloud Computing, Springer, Heidelberg.
  • Wiggers P., Kok H., de Boer-de Wit M. (2004), IT Performance Management, Elsevier Butterworth-Heinemann, Amsterdam.
  • Wijaya S., Spruit M.R., Scheper W.J. (2009), Webstrategy Formulation: Benefltingfrom Web 2.0 Concepts to Deliver Business Yalues [w:] M.D. Lytras, E. Damiai, P. Ordones de Pablos (eds.), Web 2.0 The Business Model, Springer, New York, 103-133.
  • Williamson O. (1979), Transaction Cost Economics. The Governance of Contractual Relations, "Journal ofLaw and Economics", 22(2), October, 233-261.
  • Williamson O. (1985), Economic lnstitutions of Capitalism, Firms, Markets, Relational Contracting, Macmillan Publishing Company, New York.
  • Williamson O.E., Ouchi W.G. (1981), The Markets and Hierarchies Perspectiwe: Ori- gins, Implications, Prospects [w:] A.H. van de Ven, W.F. Joyce (eds.), Perspectives on Organization Design and Behaviour, Wiley, New York, 347-370.
  • Witczak H. (2008), Problemy naukowe [w:] J.S. Kardas, M. Wójcik-Augustyniak (red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie, środowisko, procesy, systemy, zasoby, Difin, Warszawa, 55-77.
  • Wrycza S., Marcinkowski B., Maślankowski J. (2012), UML 2,x. Ćwiczenia zaawansowane, Helion, Gliwice.
  • Yolles M. (2006), Organizations as Complex Systems: An Introduction to Knowledge Cybernetics, Information Age Publishing, Greenwich.
  • Zachman H.A. (2008), The Concise Definition of the Zachman Framework, Zachman International Enterprise Architecture, https://www.zachman.com/about-the-zachman -framework (dostęp: 25.10.2017).
  • Zieleniewski J. (1969), Organizacja i zarządzanie, PWN, Warszawa.
  • Ziemba E. (2017), Zrównoważone społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
  • Zimniewicz K. (2003), Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Żabiński L. (2000), Paradygmaty współczesnego marketingu a ich inspiracje w naukach ekonomicznych i psychologii oraz w podejściach metodologicznych nauk społecznych [w:] L. Żabiński (red.), Modele strategii marketingowych, wybrane ujęcia paradygmatyczne i sektorowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice, 27-41.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171555615

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.