PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | Biznes w kulturze - kulura w biznesie | 61--72
Tytuł artykułu

Muzeum jako jednostka kultury społecznie konstytuowana w relacjach z osobami zwiedzającymi

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W latach 80. XX w. pod wpływem koncepcji "nowej muzeologii" nastąpiło zwiększenie udziału publiczności muzealnej w procesie przedstawiania i interpretacji zbiorów, co przełożyło się na nowy kształt relacji, przenoszący akcenty z dzieła na odbiorcę (model: muzeum - zwiedzający). Dziś, w zmienionej sytuacji rynkowej i społeczno-kulturowej, muzealnicy muszą rozpoznawać potrzeby swoich klientów i bardziej o nich zabiegać. Celem opracowania jest ukazanie z perspektywy kulturoznawczej istoty oraz procesu przemian relacji muzeum - dzieło - publiczność muzealna. Podstawą opracowania jest metoda krytycznej analizy piśmiennictwa, kwerenda internetowa oraz wywiad kierowany (sformalizowany) z Krzysztofem Witkowskim, właścicielem Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie, która to placówka stanowi zasadną egzemplifikację dla poruszanej w artykule problematyki.(fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Janus A., Kawęcka D. (2013), Od hegemonicznego dyskursu dziedzictwa ku demokratyacji udziału w kulturze. Przemiany relacji muzeum - zwiedzający i ewolucja nowych form uczestnictwa w kształtowaniu, przekazywaniu i upowszechnianiu dziedzictwa [w:] E. Januszek, M. Jarząbek, M. Kobielska (red.), Twórca, dzieło, badacz. Między dyscyplinami humanistyki, Wydawnictwo UJ, Kraków.
  • Piotrowski P. (2011), Muzeum krytyczne, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
  • Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pabian B. (2016), Muzeum jako atrakcja turystyczna i cel podróży. Przykład japońskiego miasta Nara, "Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja", nr 17.
  • Robotycki C. (1998), Nie wszystko jest oczywiste, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Ziębińska-Witek A. (2011), Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.
  • Barańska K. (2004), Muzeum etnograficzne: misje, struktury, strategie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Borusiewicz M. (2012), Nauka czy rozrywka. Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Universitas, Kraków.
  • Szlendak T., Olechnicki K. (2017), Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Nieroba E., Czemer A., Szczepański M. (2010), Flirty tradycji z popkulturą. Dziedzictwo kulturowe w późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Grad J. (2004), Problem karnawalizacji kultury współczesnej [w:] J. Grad, H. Mamzer (red.), Ludyczny wymiar kultury, Wydawnictwo UAM, Poznań.
  • Rokosz K., Głowacki P.P. (2008), Noc muzeów. Zjawisko kulturowe i społeczne ostatnich lat, "Muzealnictwo", t. 49.
  • Bilińska-Reformat K. (2009), Wyniki badań prowadzonych wśród klientów indywidualnych [w:] K. Bilińska-Reformat (red.), Relacje podmiotów rynkowych w warunkach zmian, Placet, Warszawa.
  • Bentkowska-Kafel A. (2013), Muzeum wirtualne - muzeum bez granic?, "Muzealnictwo", nr 54.
  • Stefanik M., Kamel M. (2013), Muzea i wystawy interaktywne w Polsce - współczesna atrakcja turystyczna, "Turystyka Kulturowa", nr 8.
  • [www 16] https://www.google.com/culturalinstitute/beta/?hl=pl.
  • [www 17] http://wilanow-palac.pl/echocast.html.
  • [www 18] http://www.jp2muzeum.pl/dzialalnosc-edukacyjna.
  • [www 19] Muzeum Monet i Medali Jan Pawła II w Częstochowie, https://pl.tripadvisor.com/Attraction_Review-g274761-d4884278-Review (dostęp: 22.11.2017).
  • Folga-Januszewska D. (2010), Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj, "Muzealnictwo", nr 49.
  • Saryusz-Wolska M., Traba R., Kalicka J. (2014), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171556403

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.