PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | t. 20, z. 4, cz. 1 Sukcesy i niepowodzenia w zarządzaniu organizacjami | 253--265
Tytuł artykułu

Patologie relacji interpersonalnych w organizacjach a relacje władzy - mobbing jako problem "ponadpokoleniowy"

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Dysfunctions in Organisational Interpersonal Relations and Power Relations - Mobbing as a Cross-Generational Problem
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi czytelnika, że u podłoża patologicznych relacji interpersonalnych wewnątrz zespołów pracowniczych znajdować się mogą celowe strategiczne działania aktorów organizacyjnych, służące utrzymaniu lub zdobyciu władzy lub nieformalnej kontroli w instytucjach, a "błędy" popełniane przez zarządzających są często działaniami intencjonalnymi, u podstaw których leży realizacja interesów określonych grup lub jednostek. Powyższe mechanizmy znalazły swoje potwierdzenie w badaniach dotyczących mobbingu jako patologii organizacyjnej. Niemniej badania "zakulisowych" mechanizmów władzy i kontroli wskazują, że gama działań strategicznych o charakterze społecznej manipulacji jest znacznie szersza i wymaga wielu pogłębionych studiów [Pietrowicz, Stankiewicz 2012]. W artykule zaprezentowano podstawowe założenia klasycznej teorii gier organizacyjnych, która stała się podstawą założeń badawczych do analizy problemu mobbingu. W rezultacie badań przeprowadzonych w środowisku akademickim mobbing zdefiniowany został jako patologiczny mechanizm władzy i nieformalnej kontroli.(fragment tekstu)
EN
The reflections presented in the paper are based on the assumption that dysfunctions in the employee teams relations can lead to the intentional strategies of particular organisational actors to gain or stay in power or informal control in the institution. There are key ideas of the classical organizational game theory by Michel Crozier and Erhard Friedberg presented in the paper. They constituted the basis for the mobbing research conducted by the author of the paper. Assuming that team action represents a perpetual politics particular emphasis was made on the power and informal control mechanisms that coexist in the institutions influencing the organisational culture. As a result of the research in academia mobbing is defined as a dysfunctional mechanism of power and informal control. It is also demonstrated that mobbing is initiated by mobber in the situation when his or her position in an organisation is under the threat, and mobbed persons are mostly those organisational actors that have the strongest resources.(original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Crozier M., Friedberg E. (1982), Człowiek i system. Ograniczenia działania zespołowego, PWE, Warszawa.
  • Fobel P., Fobelová D. (2007), Etyka i kultura w organizacji, Wyd. WSZiNS w Tychach, Tychy.
  • Merton R.K. (1964), Anomie, anomia, and social interaction: contexts of deviant behaviour [w:] M. Clinard (red.), Anomie and Deviant Behaviour: Discussion and Critique, New York, ss. 259-264.
  • Pietrowicz K., Stankiewicz P. (red.) (2012), Za kulisami. Szkice o władzy, interesach i bezpieczeństwie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
  • Putnam R.D. (1993), Making Democracy Work, Princeton, Princeton University Press.
  • Stockdale M. (1993),The role of sexual misperception of women's friendliness in an emerging theory of sexual harassment, "Journal of Vocational Behaviour", Vol. 42, s. 84.
  • Sztompka P. (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wyd. Znak, Krakow.
  • Sztompka P. (2007), Zaufanie i nieufność i dwa paradoksy demokracji [w:] P. Sztompka, M. Kucia, Socjologia. Lektury, Wyd. Znak, Krakow, ss. 397-408.
  • Wyleżałek J., Podkowińska M. (2018), Pathological mechanisms of human resources management as strategic actions of the authorities [w:] M. Podkowińska (red.), Communication education culture, University of Presov, ss. 23-38.
  • Wyleżałek J. (2012), Mobbing uczelniany jako problem społeczny. Specyfika, uwarunkowania organizacyjne oraz konsekwencje przemocy w miejscu pracy na przykładzie szkoł wyższych, Wyd. SGGW, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171557386

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.