PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 1 (51) | 145--156
Tytuł artykułu

Przywództwo etyczne i społeczna odpowiedzialność organizacji - wyniki badań

Warianty tytułu
Ethical Leadership and Corporate Social Responsibility - Empirical Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Postawy etyki w zawodzie menedżera powinny istnieć w każdego rodzaju organizacji. Jest to bardzo ważne zwłaszcza w przypadku organizacji, które chcą być postrzegane jako społecznie odpowiedzialne. Celem artykułu jest prezentacja wyników badania nad przywództwem etycznym i społeczną odpowiedzialnością organizacji (corporate social responsibility, CSR). Badanie przeprowadzono metodą sondażu na próbie 185 studentów z dwóch uczelni biznesowych. Z badania wynika, że im bardziej przywódca (przełożony) jest etyczny, tym częściej organizacja jest społecznie odpowiedzialna. Siła tego związku jest umiarkowana. Zaobserwowano ponadto, że w 14,7-16,1% przypadków przywódca nie postępuje(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to shed light on the relationship between ethical leadership and corporate social responsibility (CSR). A total of 185 part-time students from two business universities were surveyed. The respondents were asked to assess their managers as well as the activities of their companies related to CSR. The responses were provided on a five-point Likert type scale. The study reveals that the more a leader is ethical, the more a company is socially responsible. However, the strength of this relationship is moderate. Furthermore, the study reveals that 14.7-16.1% of the managers do not behave ethically, although their organizations can be described as socially responsible.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
145--156
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uczelnia Jańskiego w Łomży
Bibliografia
  • Basu, K., Palazzo, G. (2008). Corporate Social Responsibility: A Process Model of Sensemaking. Academy of Management Review, 33 (1), 122-136.
  • Brown, M. E., Treviño, L. K., Harrison, D. A. (2005). Ethical Leadership: A Social LearningPerspective for Construct Development and Testing. Organizational Behaviorand Human Decision Processes, 97 (2), 117-134.
  • Eisenbeiss, S. A., Knippenberg van, D., Fahrbach, C. M. (2015). Doing Well by DoingGood? Analyzing the Relationship between CEO Ethical Leadership and Firm Performance. Journal of Business Ethics, 128 (3), 635-651.
  • Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych.Poznań: Zysk i Ska.
  • Hansen, D. S., Dunford, B. B., Alge, B. J., Jackson, C. L. (2016). Corporate Social Responsibility,Ethical Leadership, and Trust Propensity: A Multi-Experience Model of PerceivedEthical Climate. Journal of Business Ethics, 137 (4), 649-662.
  • KPMG (2014). Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie. https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/03/Raport-Spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesufakty-a-opinie-KPMG-FOB-2014.pdf, 3.09.2018.
  • Maignan, I., Ferrell, O. C. (2000). Measuring Corporate Citizenship in Two Countries:The Case of the United States and France. Journal of Business Ethics, 23 (3), 283-297.
  • Marcinkowska, M. (2010). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a ich wyniki ekonomiczne - przegląd badań. Przegląd Organizacji, 12, 3-5.
  • Muttakin, M. B., Khan, A., Mihret, D. G. (2018). The Effect of Board Capital and CEOPower on Corporate Social Responsibility Disclosures. Journal of Business Ethics,150 (1), 41-56.
  • Oleksyn, T. (2018). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Pabian, A. (2015). Rola dyrekcji w promowaniu i wdrażaniu zasad sustainability w przedsiębiorstwie. Przegląd Organizacji, 4, 6-11.
  • Rostkowski, T. (2014). Model kompetencyjny organizacji. W: M. Juchnowicz (red.),Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy, narzędzia, aplikacje. Warszawa: PWE, 38-64.
  • Strand, R. (2013). The Chief Officer of Corporate Social Responsibility: A Study of ItsPresence in Top Management Teams. Journal of Business Ethics, 112 (4), 721-734.
  • Szczupaczyński, J. (2011). Bariery etycznego zarządzania w opinii polskich menedżerów i przedsiębiorców. Przegląd Organizacji, 1, 12-16.
  • Walkowiak, R. (2008). Problemy metodologiczne pomiaru i raportowania kompetencji. W: S. A. Witkowski, T. Listwan (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją. Warszawa: Difin, 28-36. Journal of Cleaner Production, 106, 497-506.
  • Wesselink, R., Blok, V., Leur van, S., Lans, T., Dentoni, D. (2015). Individual Competenciesfor Managers Engaged in Corporate Sustainable Management Practices.
  • Wyrzykowska, B., Zaleśna, A. (2017). Kompetencje menedżerów w zrównoważonej organizacji. Studia i Prace WNEiZ Uniwersytetu Szczecińskiego, 48 (2), 373-382.
  • Wu, L. Z., Kwan, H. K., Yim, F. H., Chiu, R. K., He, X. (2015). CEO Ethical Leadership andCorporate Social Responsibility: A Moderated Mediation Model. Journal of BusinessEthics, 130 (4), 819-831.
  • Zakrzewska-Bielawska, A. (2018). Modele badawcze w naukach o zarządzaniu. Organizacja i Kierowanie, 2, 11-25.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171558004

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.