PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 45 Oblicza współczesności. Perspektywa psychologiczna | 127--149
Tytuł artykułu

Współczesne tabu językowe, czyli o czym nie mówią Polacy

Warianty tytułu
Contemporary Language Taboos, or what Poles do not Say
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The issue of contemporary linguistic taboo seems to be an important one due to the fact that we deal with its consequences in scientific, as well as social and educational, discourse. However, it has not been explored extensively enough. This thesis aims to investigate the differences in lexical processing of taboo and neutral words. The data was collected in a two-steps procedure. Firstly, a questionnaire was used to examine what topics are considered to be taboo in different age groups. Secondly, a psychological experiment was conducted with use of E-Prime programme in order to investigate the difference in taboo and neutral words reaction time. 58 people participated in the experiment,jdivided into two age groups. No statistically significant differences were observed between taboo and neutral words reaction time. However, it was proven that the taboo words reaction time is, in fact, statistically significantly longer for people in middle adulthood stage than for students.This study considers emotional valence as the only factor distinguishing taboo words from neutral words. In the future, to enable more precise words selection, the study should consider other lexical properties of the words as well.(original abstract)
Twórcy
  • Fundacja Uniwersytet Dzieci
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Allan, K., Burridge, K. (2006). Forbidden Words: Taboo and the censoring of language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Beisert, M. (1991). Seks twojego dziecka. Poznań: Zakład Wydawniczy Domke.
  • Bruner, J. S., Postman, L. (1947). Emotional selectivity in perception and reaction. Journal of Personality, 16, 69-77.
  • Danieluk, B. (2013). De jest Ja w emocjach samoświadomościowych? Rodzaj zaangażowania Ja a wstyd, poczucie winy i zakłopotanie. Psychologia Społeczna, 3 (26), 302-322.
  • Frazer, J. G. (1962). Złota gałąź, przeł. W Lewik. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Freud, S. (1993). Totem i tabu, przeł. J. Prokopiuk, M. Poręba. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  • Grzegołowska-Klarkowska, J. (1986). Mechanizmy obronne osobowości. Warszawa: PWN.
  • Howes D. H., Solomon R. L. (1950). A note on McGinnies' "Emotionality and perceptual defense". Psychological Review, 57 (4), 229-234.
  • Imieliński, K. (1980). Seksuologia kulturowa. Warszawa: PWN.
  • Iniewicz, G. (2015). Stres mniejszościowy u osób homoseksualnych i biseksualnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Jasielska, A. (2012). Treść i struktura prototypu wstydu jako przykładu emocji złożonej. Roczniki Psychologiczne, 3,101-107.
  • Jasielska, A. (2013). Charakterystyka i konsekwencje potocznego rozumienia emocji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Lew-Starowicz, Z. (1987). Seks w kulturach świata. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Lewis, M., Haviland-Jones, J. M. (2005). Psychologia emocji, przeł, M. Kacmajor i in. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Maciuszek, J. (2013). Automatyzmy i bezrefleksyjność w kontekście wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Mackay, D. G., Shafto, M., Taylor, I. K., .Vlarian, D. E., Abrams, L., Dyer, J. R. (2004). Relations between emotion, memory and attention: Evidence from taboo Stroop, lexi-cal decision and immediate memory tasks. Memory and Cognition, 32 (3) 474-488.
  • Madan, C. R., Shafer, A. T., Chan, M. Singhal, A. (2017). Shock and awe: Distinct effects of taboo words on lexical decision and free recall. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 70 (4), 793-810.
  • Menninghaus, W. (2009). Wstręt: teoria i historia, przeł. G. Sowiński. Kraków: Towarzystwo Autorów Prac Naukowych Universitas.
  • Reeves, L. M., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. (2005). Słowa i znaczenia - od pojęć pierwotnych do złożonych struktur. W: J. B. Gleason, N. B. Ratner (red.). Psycholingwistyka (ss. 173-248), przeł. J, Bobryk i in. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Ruiz, R. A., Krauss, H. H. (1068). Perceptual defense versus response suppression. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 69 (1), 33-37.
  • Staszczak, Z. (1987). Słownik etnologiczny. Warszawa: PWN.
  • Thomas, L. A., LaBar, K. S. (2005). Emotional arousal enhances word repetition prim-ing. Cognition and Emotion, 19 (7), 1027-1047.
  • Widłak, S. (1963). Tabu i eufemizm w językach nowożytnych. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 22,93-102.
  • Widłak, S. (1968). Zjawisko tabu językowego. Lud, 52, 7r25.
  • Wolska, B., Pąkciński, M. (2012). Tabu i wstyd w literaturze i kulturze. Napis, 18, 3-7.
  • Zajonc, R. B. (1962). Response suppression in perceptual defense. Journal of Experimental Psychology, 64, 206-214.
  • Zielona-Jenek, M., Chodecka, A. (2010). Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: rozwój seksualny dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171558618

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.