PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 1 (10) | 54--72
Tytuł artykułu

Profesjonalizacja zawodu coacha - omówienie wyników badań

Autorzy
Warianty tytułu
Professionalization of Coaching - Introduction to the Research Results
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowane są wyniki badań jakościowych nad procesem profesjonalizacji zawodu coacha. Przedmiotem analizy są narracje uzyskane w toku przeprowadzenia pogłębionych wywiadów z osobami wykonującymi zawód coacha. Głównym obszarem badawczym jest codzienność coachów, historia ich wejścia w zawód, refleksje na temat zawodu i kompetencji coacha, perspektywy i ograniczenia coachingu. Artykuł przybliża także teoretyczne zagadnienia związane z procesem profesjonalizacji zawodu coacha, które wynikają ze wzrostu społecznych oczekiwań co do profesjonalności praktykowania tego zawodu.(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the results of qualitative research on the professionalization of coaching. The subject of the analysis are the narratives of people practicing the coach's profession. The main area of research is the everyday life of coaches, the history of their entry into the profession, reflections on the profession and competence of the coach, perspectives and limits of coaching. The article also introduces theoretical issues related to the professionalization of coaching, which result from the increase in social expectations as to the professionalism of coaching.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
54--72
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Bresser, F. i Wilson, C. (2012). Czym jest coaching? W: J. Passmore (red.), Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalny. Warszawa: Wydawnictwo Muza SA.
  • Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Czarkowska, L.D. (2010). Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu. Coaching Review, 1: 40-55.
  • Gołębniak, B.D. i Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia-praktyka- przestrzeń rozwoju. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
  • Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Krause, E.A. (1996). Death of the Guilds. New Haven: Wydawnictwo Yale University Press.
  • Krawczyńska-Zaucha, T. (2016). Etyczny fundament profesjonalnego coachingu. Po co coachowi kodeks etyczny? Coaching Review, 1: 9-25.
  • Muszyński, M. i Wrona, M. (2014). Teoria uczenia się egzystencjalnego i transformatywnego. Możliwości wykorzystania wiedzy andragogicznej w praktyce coachingowej, Coaching Review, 1.
  • Sikorski, C. (1995). Profesjonalizm. Filozofia zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem. Warszawa: PWN.
  • Sidor-Rządkowska, M. (2012). Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Urbaniak-Zając, D. (2015) Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany. Perspektywy teoretyczne doświadczenia absolwentów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171559131

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.