PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2019 | nr 38(1) | 5--11
Tytuł artykułu

Ignorance of Prices by Consumers in the Electricity Market

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Zachowania konsumentów a ceny na rynku energii elektrycznej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of this paper is to describe consumer decision-making in terms of understanding and being aware of price levels in the Polish electricity market. According to the author's survey, price is the factor with the largest impact on consumer purchasing decisions. The crucial problem is that respondents do not know these prices. However, consumers know well how much electricity bills are. Consumers in the electricity market are in a coercive and often ambiguous situation. They do not have adequate economic and specialist knowledge, and primarily rely on price information provided by power companies(original abstract)
Celem niniejszego artykułu jest zdefiniowanie świadomości cenowej konsumentów na rynku energii elektrycznej w Polsce. Z przeprowadzonych przez autorkę badań wynika, że głównym czynnikiem mającym duży wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych przez konsumentów na rynku energii elektrycznej jest cena. Najważniejszym problemem jest fakt, że respondenci nie znają tych cen. Konsumenci dobrze jednak wiedzą, ile wynoszą rachunki za prąd. Konsumenci na rynku energii elektrycznej są w wymuszonej i często niejednoznacznej sytuacji. Nie mają oni odpowiedniej wiedzy ekonomicznej i specjalistycznej i bazują przede wszystkim na informacjach o cenach przekazanych im przez przedsiębiorców energetycznych. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
5--11
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Badanie świadomości klientów indywidualnych w zakre-sie zmiany sprzedawcy energii elektrycznej oraz praktyk rynkowych sprzedawców. Prezentacja z wyników bada-nia zrealizowanego na zlecenie TOE przez GfK Polonia (2015). Katowice: GfK. Retrieved from: file:///C:/Users/wydawnictwo/Desktop/Kamila/Intercathedra/INTER-CATHEDRA_38/Intercathedra%2038_Kamila/Czarnec-ka/15_04_21_raport_gfk.pdf
  • Czarnecka, M. (2015). Automatyczne przedłużanie umów z konsumentami na rynku energii elektrycznej. iKAR, 3, 39-50.
  • Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M., Ozimek, I. (2005). Ochro-na i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej (p. 143). Warszawa: Wyd. PWE.
  • DG Sanco, Consumers in Europe (b.d.). Retrieved from: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-DY-07-001/EN/KS-DY-07-001-EN
  • Druk sejmowy nr 2076 (2014). Warszawa: Sejm VII kadencji. Retrieved from: http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/BE57572B371BB245C1257C690038EFE9/%24File/2076.pdf
  • Evans, M., Foxall, G., Jamal, A. (2009). Consumer behavior. New York: Wiley.
  • Gnela, B. (2009). Kara umowna według Kodeksu Cywilnego i według Zasad europejskiego prawa kontraktów. Zesz. Nauk. Uniw. Ekon. w Krakowie, 802, 5-21.
  • Jastrzębski, J. (2006). Kara umowna. Warszawa: Walter Kluwer Polska.
  • Kaczmarek-Templin, B., Stec, P., Szostek, D. (Eds). (2014). Ustawa o prawach konsumenta. Kodeks cywilny (wyciąg). Komentarz. Warszawa: Legalis.
  • Kidyba, A. (Ed.). (2014). Kodeks Cywilny. Komentarz. Tom III: Zobowiązania. Część ogólna. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Kieżel, E. (Ed.). (2007). Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej. Warszawa: Difin.
  • Kieżel, E. (2015). Wiedza ekonomiczna polskich konsumentów jako podstawa racjonalizacji zachowań. MiR, 8, 246-255.
  • Krudysz, M. (2015). Miarkowanie kary umownej. Retrieved from: www.lex.pl.
  • Lissowska, M. (2010). Polityka konsumencka - podstawy teoretyczne, cele i narzędzia. Gospodarka narodowa, 10, 57-77.
  • Muras, Z., Swora, M. (Eds). (2016). Prawo energetyczne. Komentarz. Tom I: Komentarz do art. 1-11s. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Retrieved from: www.lex.pl.
  • Noll, J. (2004). Optimal pricing with product quality differences and contractual penalties. ELER 1, 3, 207-228.
  • Opinia do projektu ustawy o prawach konsumenta wyrażona przez ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczpospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (b.d.). Retrieved from: http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/BCA790EE12B874EDC1257CD0005775BF/$File/2336-001.pdf
  • European Economic and Social Committee (2017). Opinion of the European Economic and Social Committee on the 'Report from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Energy prices and costs in Europe' (COM (2016) 769 final). O. J. EU. C 345/120.
  • Perner, L. (2010). Consumer behavior: the psychology of mar-keting. Retrieved from: USC Marshall.
  • Solomon, M. R., Bamossy, G., Askegaard, S., Hogg, M. K. (2010). Consumer behavior. New York: Pearson Education.
  • Energy markets of the future: How the EU's energy transition should work for consumers. BEUC policy paper (2017). Brussels: The European Consumer Organisation. Re-trieved from: www.beuc.eu.
  • Towarzystwo Obrotu Energią (2015). Stanowisko Towarzystwa Obrotu Energią (TOE) do Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Stworzenie nowego ładu dla odbiorców energii, COM(2015) 339 wersja ostateczna Warszawa: Towarzystwo Obrotu Energią.
  • Uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 15 lutego 2007 r. (2007). III CZP 111/06, OSNC 2007, 7-8, poz. 94.
  • Wyrok Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 stycznia 2015 r. (2015). VI ACa 474/14. Legalis. Retrieved from: https://sip.legalis.pl/document-full.seam?documentId=mrswglrtgi3denrsgi4tk.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171559459

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.