PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 2266--2273
Tytuł artykułu

Drgania ustalone niejednorodnej belki nieskończenie długiej spoczywającej na podłożu Winklera

Warianty tytułu
Steady-state vibrations of a non-homogenous infinite beam resting on the Winkler foundation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zagadnienie drgań belek i płyt na podłożach pod wpływem obciążeń ruchomych ściśle wiąże się z dynamiką mostów, nawierzchni drogowych, lotniskowych oraz kolejowych. Na trwałość nawierzchni komunikacyjnych niezwykle duży wpływ ma prawidłowe zwymiarowanie konstrukcji. Jednym z najważniejszych czynników jaki należy uwzględnić w procesie projektowania nawierzchni jest obciążenie dynamiczne wywołane ruchomymi pojazdami. Odkształcenia, przemieszczenia i naprężenia w poszczególnych warstwach nawierzchni w dużej mierze zależą od prędkości i przyspieszenia pojazdu. Praca dotyczy niejednorodnej poprzecznie, sprężystej belki Bernoulliego-Eulera spoczywającej na podłożu Winklera obciążonej ruchomą siłą. W referacie przeanalizowano i porównano dwie teorie, a wyniki uzyskane w przykładzie obliczeniowym przedstawiono w formie graficznej.Do pracy dołączono spis dwunastu pozycji literatury przedmiotu.(abstrakt oryginalny)
EN
The problem of vibration of beams and plates on foundations, subjected to moving loads is closely related to the dynamics of bridges, roads, airfield and railway pavements. The durability of such a communication pavement depends strongly on the correct design of the structure. One of the most important factors, to be taken into account in the process of pavement design, is dynamic load caused by moving vehicles. Strains, displacements and stresses in each layer of the pavement, depend mainly on the velocity and acceleration of the vehicle. The paper deals with non-homogenous, elasticinfinite Euler beamresting on the Winkler foundation subjected to the moving force. Two theories wereanalysed and compared. Numerical example was presented in the diagrams. Twelve items of literature on the subject were mentioned in the paper.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2266--2273
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • 1.Ataman M.: Drgania belek i płyt poprzecznie niejednorodnych na podłożach odkształcalnych wymuszone obciążeniami ruchomymi. OWPW, Warszawa 2010.
  • 2.Ataman M., Szcześniak W.: Dynamic Stability of an Infinite Non-Homogenous Euler's Beam Resting on a Three-Parameter Inertial Foundation, Subjected to a Moving Distributed Load.Science Direct. Elsevier 2014, Procedia Engineering . pp. 75-80.
  • 3.Bogacz R., Krzyżyński T., Popp K.: On the group-phase velocity relations for continuous system under moving loads.ZAMM, 70, 4, 1990, pp. 202-203.
  • 4.Dörr J.: Das Schwingungsverhalten eines federnd gebetteten unendlich langen Balkens. Ingenieur-Archiv, XVI. Band 1948, S. 287-298.
  • 5.Dörr J.: Der unendliche, federnd gebettete Balken unter dem Einfluss einer gleichförmig bewegten Last. Ingenieur-Archiv, XIV. Band 1943, S. 167-192.
  • 6.Ewing W.M., Jardetzky W.S., Press F.: Elastic waves in layered media.McGraw-Hill, New York 1959.
  • 7.Ludwig K.: Die Verformung eines beiderseits unbegrenzten elastisch gebetteten Geleises durch Lasten mit konstanter Horizontalgeschwindigkeit. (Deformation of a rail elastically supported and infinite length by loads moving at a constant horizontal velocity.)Proceedings of the Fifth International Congress for Applied Mechanics, Cambridge, Massachusetts 1938, pp. 650-655.
  • 8.Squire V.A., Hosking R.J., Kerr A.D., Langhorne P.J.: Moving loads on ice plates. Kulwer Academic Publishers, Dordrecht, The Netherlands 1996.
  • 9.Szcześniak W.: Wpływ siły osiowej oraz ścinania podłoża na amplitudy drgań belki nieskończonej pod obciążeniem ruchomym. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Budownictwo, z.56, OWPW, Warszawa 1977, str. 19-36.
  • 10.Szcześniak W., Ataman M.: Pewien sposób znajdowania zamkniętej postaci drgań czysto wymuszonych w zadaniu Kryłowa.Theoretical Foundations of Civil Engineering, Vol. 9, OWPW Warszawa 2001, pp. 413-432.
  • 11.Timoshenko S.P.: Method of analysis of statical and dynamical stresses in rail.Proceedings of the Second International Congress for Applied Mechanics, Zurich 1926, pp. 407-418.
  • 12.Winkler E.: Vorträge über Eisenbahnbau. Band 1: Der Eisenbahn-Oberbau. Prag 2, Aufl. 1871, H. Dominicus.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171559677

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.