PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 51 | 137--163
Tytuł artykułu

Źródła informacji turystycznej wykorzystywane przez kobiety 50+ przy organizacji wyjazdów turystyczno-rekreacyjnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sources of Tourist Information Used by Women 50+ When Organising Tourist and Recreational Trips
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel. Rozpoznanie źródeł informacji turystycznej, z których korzystały kobiety 50+ podczas organizacji wyjazdów turystyczno-rekreacyjnych. Ukazanie zależności tych źródeł od cech społeczno- zawodowych i sytuacji materialnej badanych.
Metoda. Przeprowadzono badania empiryczne dotyczące m.in. uczestnictwa kobiet 50+ w wyjazdach turystycznych. Terenem badań było miasto Poznań. Ogółem w badaniu uczestniczyło 146 kobiet 50+, słuchaczek Uniwersytetów Trzeciego Wieku oraz członkiń Klubów Seniora. Podstawową metodą badawczą była metoda sondażu diagnostycznego wsparta techniką ankiety audytoryjnej i wywiadu bezpośredniego. Dla celów porównawczych wykorzystano metodę analizy materiałów wtórnych opublikowanych przez GUS, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Wyniki. Badania wykazały zainteresowanie kobiet 50+ tańszymi źródłami, zarazem formami informacji turystycznej, które wpływają na podjęcie decyzji o wyjazdach turystyczno-rekreacyjnych. Były to: informatory, foldery, przewodniki turystyczne, przekaz ustny od znajomych, prasa oraz Internet. Wskazany przez badaną kategorię osób Internet jako źródło informacji turystycznej szczególnie może motywować do dalszych pogłębionych badań na temat promocji usług turystycznych wśród seniorów.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Badania empiryczne dotyczące kobiet 50+ z dużego miasta mają charakter studium przypadku. Uzyskane wyniki korespondują z podobnymi badaniami ogólnopolskimi.
Implikacje praktyczne. Wyniki badań mogą posłużyć do budowania oferty turystyczno-rekreacyjnej dla seniorów przez biura turystyczne, dla organizatorów tych wyjazdów, jak Kluby Seniora, organizacje kościelne. Wykorzystane mogą zostać przez władze samorządów lokalnych w tworzeniu programów aktywności turystyczno-rekreacyjnej osób starszych.
Oryginalność. Ukazanie źródeł informacji turystycznej wykorzystywanych przez kobiety 50+ w zależności od ich cech społeczno-zawodowych i sytuacji materialnej.
Rodzaj pracy. Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych oraz ich dyskusję wspartą literaturą. Ma charakter empiryczno-teoretyczny. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose. Recognition of tourist information sources used by women aged 50+ during the organisation of tourist and recreational trips. Showing the dependence of these sources on socio- professional traits and the material situation of the respondents.
Method. Empirical studies on, inter alia, participation of women 50+ in tourist trips. The city of Poznań was the area of research. In total, 146 women aged 50+, students of Third Age Universities and members of Senior Clubs participated in the study. The basic research method was diagnostic survey supported by the auditorium survey and direct interview techniques. For comparative purposes, the secondary material analysis method published by the Central Statistical Office, Ministry of Family, Labour and Social Policy, was used.
Findings. Research showed the interest of 50+ women in cheaper trip sources, and at the same time,, in forms of tourist information influencing the decision regarding tourist and recreational trips. These included: guides, brochures, tourist guides, oral communication from friends, the press and the Internet. The Internet indicated by the researched category as a source of tourist information may particularly motivate further in-depth research on the promotion of tourist services among seniors.
Research and conclusions limitations. Empirical research on women 50+ from a large city was carried out via a case study. The obtained results correspond with similar nationwide surveys.
Practical implications. The research results can be used to build tourist and recreational offers for seniors, through tourist offices, for organisers of these trips, such as Senior Clubs, church organisations. They can be used by local government authorities to create programmes for tourist and recreational activity of seniors.
Originality. Showing sources of tourist information used by women 50+ depending on their socio-occupational characteristics and financial situation.
Type of work. The article presents the results of empirical research and their discussion supported by literature. It is of empirical and theoretical nature. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
137--163
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
Bibliografia
  • Alejziak W. (2000), Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, ALBIS, Kraków. Bielecka K., Parzonko A.J. (2016), Preferencje osób starszych uczestniczących w wyjazdach turystycznych, [w:] Sieczko A., red., Turystyka i Rozwój Regionalny. Współczesne problemy rozwoju turystyki, nr 6 (2016), Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 5-12.
  • Bosiacki S., Sikora J. (1999), Podstawy marketingu w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Poznań.
  • Chodzko-Zajko W.J. (1998), Physical and Aging: Implications for Health and Quality of Life in Older Persons, "President's Conncil on Physical Fitness and Sports Research Digest", series 3, Vol. 4, s. 4-9.
  • Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
  • Gaworecki W.W. (2003), Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Głąbiński Z., (2018), Uwarunkowania aktywności turystycznej seniorów przyjeżdżających do Innsbrucka, Krakowa i Szczecina, [w:] "Turystyka Kulturowa", nr 4, s. 46, www. Turystykakulturowa.org.
  • Goodman N. (2002), Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Wydawnictwo, Poznań.
  • Griffin W.R. (2002), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
  • Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2016 (2017), Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, senior.gov.pl. Warszawa.
  • Grzelak-Kostulska, E., Hołowiecka B., Kwiatkowski G. (2011), Problem aktywności turystycznej seniorów, [w:] Stasiak A., red., Perspektywy i kierunki rozwoju turystyki społecznej w Polsce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa, Łódź.
  • Jakość życia osób starszych w Polsce. Na podstawie wyników badań spójności społecznej 2015 (2017), GUS, Warszawa.
  • Jang S., Wu C.-M. (2006), Seniors travel motivation and the influential An examination of Taiwanese seniors, [w:] "Tourism Management" nr 27(2), s. 303-316.
  • Januszewska M. (2017), Rozwój turystyki seniorów jako konsekwencja zmian starości demograficznej, [w:] Rapacz A., red., Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 473, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 257-264.
  • Kruczek Z., Walas B. (2004), Promocja i informacja turystyczna, Wydawnictwo PROKSENIA, Kraków.
  • Mały rocznik statystyczny Polski 2016, (2017), GUS, Warszawa.
  • Meyer B. (2006), Informacja w procesie obsługi ruchu turystycznego, [w:] Informacja turystyczna, "Zeszyty Naukowe nr 429. Ekonomiczne Problemy Turystyki" nr 7. Praca zbiorowa pod red. A. Panasiuka. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Szczecin, s. 225-229.
  • Middleton V.T.C. (1996), Marketing w turystyce. Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.
  • Mruk H. (2012), Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Nielsen K. (2014), Approaches to seniors tourist behaviour, [w:] "Tourism Review", vol. 63, nr 2, s. 111-121.
  • Oh H., Parks S.C., DeMicco F.J. (2002), Age - and Gender - Based Market Segmentation: A. Structural Understanding, "International Journal of Hospitality and Tourism Administration", vol. 3(1), s. 1-20.
  • Osiński W. (2013), Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
  • Ossowski Z., Taraszkiewicz T., Formella M. (2012), Aktywność turystyczna seniorów szansą na rozwój turystyki w Polsce, [w:] Popyt turystyczny. Zagadnienia podstawowe. Zeszyty Naukowe nr 697, Ekonomiczne Problemy Usług nr 82. Praca zbiorowa pod redakcją A. Panasiuka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 295-306.
  • Panasiuk A. (2005), Polityka promocji produktu turystycznego, [w:] Panasiuk A., red., Polityka turystyczna, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin-Kopenhaga.
  • Prognoza ludności na lata 2014-2050. Studia i Analizy Statystyczne (2014), GUS, Warszawa.
  • Rudnicki L. (2010), Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Wydawnictwo PROKSENIA, Kraków.
  • Sikora J. (2012), Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Sikora J., Wartecka-Ważyńska A. (2017), Wyjazdy turystyczno-rekreacyjne kobiet 50+ a ich sytuacja materialna, [w:] Rapacz A., red., Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca. Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 473, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 537-551.
  • Sojkin B. (2009), Informacyjne podstawy decyzji marketingowych, PWE, Warszawa.
  • Sytuacja osób starszych w Polsce w roku 2015, (2016), Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
  • Ustawa o osobach starszych, Dz. U. 2015, poz. 1705, z późn. zm.
  • Winiarski R., Zdebski J. (2008), Psychologia turystyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Worach-Kardas H. (2015), Starość w cyklu życia. Społeczne i zdrowotne oblicza późnej starości, "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe, Kraków.
  • Wrońska M., (2014), Od edukacji komputerowej do kultury medialnej seniorów - komfortowe starzenie się w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Zych A.A., red., Starość darem, zadaniem i wyzwaniem, Stowarzyszenie Przyjaciół Domu Pomocy Społecznej "Pod Dębem" w Dąbrowie Górniczej, Sosnowiec - Dąbrowa Górnicza, s. 61-73.
  • Wiza A., (2016), Aktywność turystyczna osób starszych w kontekście jakości życia, [w:] "Turystyka Kulturowa", nr 6, s. 30, www.turystykakulturowa.org.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171559689

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.