PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 51 | 165--180
Tytuł artykułu

Preferencje turystyczne kobiet 40+ jako szczególnego segmentu odbiorców usług turystycznych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Women 40+ as a Segment of Recipients of Tourist Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel. Celem badań było poznanie preferencji turystycznych kobiet w wieku 40+, w tym preferowanych ofert, sposobów spędzania czasu i organizacji wyjazdów. Metoda. W badaniach wykorzystano metodę desk research. Dokonano przeglądu dostępnych danych wtórnych obrazujących aktywność turystyczną kobiet oraz ofert wypoczynku dedykowanych kobietom. Wykorzystano też metodę sondażu diagnostycznego, a w ramach niej technikę ankiety. Badania ankietowe przeprowadzono na niereprezentatywnej próbie 155 kobiet w wieku minimum 40 lat.
Wyniki. Dane statystyki publicznej, w których wyodrębniono kobiety, pokazały, że są one aktywnymi uczestniczkami na rynku turystycznym. Korzystają z wyjazdów krajowych i zagranicznych, w różnych celach i w zróżnicowanym towarzystwie. Powstaje też coraz więcej ofert wyjazdu dedykowanych tylko kobietom i wykraczają one poza relaks w obiektach spa & wellness. Wyniki badań empirycznych pokazały, że respondentki były dość aktywne turystycznie. Najczęściej wyjeżdżały z rodziną lub tylko z partnerem, ale bardzo rzadko same. Wśród najważniejszych celów poza odpoczynkiem, znalazły się cele poznawcze i rozrywka, a wśród najistotniejszych czynników organizacji wyjazdów: miejsce recepcji turystycznej, towarzystwo i pogoda. Najbardziej atrakcyjne, oprócz wyjazdów nad morze, w ocenie respondentek były aktywne wyjazdy w góry oraz city break.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Relatywnie niewielka próba nie daje podstaw do dokonywania uogólnień.
Implikacje praktyczne. Wyniki badań mogą być wykorzystane przez organizatorów turystyki w celu doskonalenia oferty wypoczynku dla badanego segmentu. Mogą być również wykorzystane jako inspiracja do dalszych badań w tym zakresie.
Oryginalność: Przyjęta problematyka badań nie jest popularna wśród badaczy z zakresu turystyki. W badaniach wykorzystano również własne narzędzie badawcze (kwestionariusz ankiety).
Rodzaj pracy. W artykule zaprezentowano wyniki badań empirycznych. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose. The aim of the study was to learn about the tourism activity of women aged 40+, including preferred offers, ways of spending time and organisation of trips.
Method. The desk research method was used in the study. A review of available secondary data illustrating the tourism activity of women and vacation offers dedicated to women was conducted. The method of diagnostic survey was used as well as the survey technique. The survey was conducted among an unrepresentative sample of 155 women aged at least 40 years.
Results. The data of official statistics, from which the women were distinguished, showed that they are active participants in the tourism market. They take domestic and foreign trips for different purposes and in diverse company. There are also more and more travel offers dedicated only to women and they go beyond relaxation at sSpa & Wellness facilities. The results of empirical research have shown that the respondents were quite active in tourism. Most often, they travelled with family or only with a partner, but very rarely alone. Among the most important goals, apart from resting, were cognitive objectives and entertainment, and among the most important factors of trip organisation: the place of tourist reception, company and weather. The most attractive, in addition to trips to the sea, in the opinion of the respondents are active trips to the mountains and the city break.
Research and conclusions limitations. A relatively small sample does not give grounds to make generalisations.
Practical implications. The research results can be used by tourism organisers to improve the leisure offer for the segment under study. They can also be used as inspiration for further research in this area.
Originality. The adopted research problem is not popular among tourism researchers. The research also used its own research tool (questionnaire).
Type of work. The article presents the results of empirical research. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
165--180
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Berbeka J. (1999), Płeć a zachowania konsumentów, "Marketing w Praktyce", nr 1, s. 35-38.
  • Borzyszkowski J. (2011), Problem zdefiniowania i klasyfikacji seksturystyki, "Turystyka Kulturowa", www.turystykakulturowa.org, nr 1, s. 19-21.
  • Borzyszkowski J. (2012), Zjawisko seksturystyki wśród kobiet, "Turystyka Kulturowa", www.turystykakulturowa.org, nr 2, s. 28-40.
  • Chiang Chu-Yin, Jogaratnam G. (2006), Why do women travel solo for purposes of leisure? "Journal Of Vacation Marketing", 12(1), s. 59-70.
  • Combating Child Sex Tourism: QUESTIONS & ANSWERS. (2008), ECPAT International.
  • Jefmański B. (2006), Analiza dyskryminacyjna w profilowaniu segmentów rynkowych, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu", nr 71, s. 27-37.
  • Kąciak E. (2011), Teoria środków - celów w segmentacji rynku, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Kieżel E., red. (2010.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa.
  • Kobiety i mężczyźni na rynku pracy 2016 (2017), GUS, http://stat.gov.pl ( 01.03.2018).
  • Ludność. Stan i struktura w przekroju terytorialnym. Stan w dniu 30.06.2017 r., GUS Warszawa 2017, http://stat.gov.pl (01.03.2018).
  • Łubkowska W., Sieńko-Awierianów E., Małek H. (2014), Czynniki warunkujące aktywność turystyczno-rekreacyjną kobiet, [w:] J. Eider, red., Turystyka i rekreacja w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 22-43.
  • Manczak I. (2014), Kryteria segmentacji rynku turystycznego miasta - zarys koncepcji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. 805 Ekonomiczne Problemy Turystyki 1(25), s. 43-60.
  • Mazurek-Łopacińska K., red. (2005), Badania marketingowe, teoria i praktyka, WN PWN, Warszawa.
  • Niemczyk A. (2010), Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Niemczyk A, Seweryn R. (2011), Podróże turystyczne Polek (na podstawie wyników badania ankietowego), [w:] "Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management", nr 50, s. 104-116.
  • Nowacki M., Zmyślony P. (2012), Segmentacja rynku turystycznego na podstawie percepcji wizerunku miasta, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 699 Ekonomiczne Problemy Usług", nr 84 , s. 227-239.
  • Phongpaichit P., Piriyarangsan S., Treerat N. (2003), Guns, girls, gambling, ganja: Thailand illegal economy and public policy, Silkworm Books, Bangkok.
  • Pope J. (2006), Assessing the Economic Benefits and Costs of Sex Tourism, Chiang Mai University, Chaing Mai.
  • Sowa I. (2012), Zachowania kobiet na rynku usług turystycznych, [w:] E. Kieżel, S. Smyczka, red., Zachowania rynkowe kobiet. Wybory i determinanty. Wydawnictwo Placet, Warszawa, s. 223-259.
  • The Impact of Culture on Tourism, 2009, OECD, http://www.oecd.org (02.03.2018).
  • Turystyka i wypoczynek w gospodarstwach domowych w 2013 r. (2014), GUS Warszawa.
  • Urry J. (2008), Spojrzenie turysty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Wilson E., Little D.E. (2005), A 'relative escape'? The impact of constraints on women who travel solo, "Tourism Review International", Vol. 9, s. 155-174.
  • cortinatravel.pl (27.02.2018)
  • www.dzikababa.pl (27.02.2018)
  • www.frajda.com.pl (27.02.2018)
  • www.przestrzenrozwojukobiet.org (27.02.2018)
  • www.unigoo.pl (27.02.2018)
  • zorientowani.pl (27.02.2018)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171559797

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.