PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 2 | 25--33
Tytuł artykułu

Quality of Traditional and Regional Food in Consumers' Opinion

Warianty tytułu
Jakość żywności tradycyjnej i regionalnej w opinii konsumentów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Żywność regionalna zyskuje coraz szersze grono nabywców. Rosnąca świadomość konsumentów wpływa przede wszystkim na ich decyzje nabywcze. Klienci sięgają po produkty świeże, charakteryzujące się wysoką jakością.
Praca jest próbą zdefiniowania atrybutów jakości żywności regionalnej oraz tego, co ta jakość oznacza dla jej konsumentów; określenie zdania nabywców na temat tego rodzaju produktów, a także powodów dokonywania zakupów tego rodzaju żywności.
Badania metodą ankietową przeprowadzono wśród 150 celowo wybranych konsumentów, zamieszkujących województwo pomorskie. Pytania postawione w kwestionariuszu dotyczyły częstotliwości nabywania produktów regionalnych oraz odczucia badanych odnośnie jakości tych produktów.
Z analizy przeprowadzonych badań wynika, iż zainteresowanie żywnością regionalną rośnie. Świadomi konsumenci wybierają żywność dobrej jakości. Niewątpliwie ważnym elementem, który decyduje o wyborze tego rodzaju produktów żywnościowych jest źródło pochodzenia towarów. Nabywcy często decydują się na zakupy bezpośrednio u producentów, co znacznie skraca łańcuch dostaw żywności regionalnej pozytywnie wpływając na świeżość i jakość tejże żywności. (abstrakt oryginalny)
EN
Introduction: Regional and traditional food is becoming increasingly popular among consumers. Growing consumer awareness affects primarily on their purchasing decisions. Customers reach for fresh products of high quality.
Objective: An attempt to define the quality attributes of regional and traditional food and of what the quality means to its consumers. The term takes the buyers of such products, as well as listing the reasons to purchase this type of food.
Material and methods: the study method of questionnaires was conducted among 150 deliberately selected consumers, living in Pomeranian region. The questions posed in the questionnaire focused on the frequency of purchase of regional products and the feelings about the quality of these products.
Results and conclusions: the analysis of the study results shows that the interest in regional and traditional food is growing. Conscious consumers opt for food of good quality. Undoubtedly an important element that determines the choice of this type of food is origin of these goods. The buyers often decide to purchase directly from manufacturers, which greatly reduces the regional food supply chain and positively affects the freshness and quality of food. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
25--33
Opis fizyczny
Twórcy
  • Gdynia Maritime University, Poland
  • Gdynia Maritime University, Poland
Bibliografia
  • [1] Głodek M. (2015) Polityka jakości żywności w Unii Europejskiej. Biuletyn Informacyjny, Agencja Rynku Rolnego, nr 5 [in Polish].
  • [2] Borowska A. (2015) Rozpoznawalność polskiej żywności regionalnej i tradycyjnej. Biuletyn Informacyjny, Agencja Rynku Rolnego, nr 5 [in Polish].
  • [3] Paluch A., Stoma M. (2014) Analiza możliwości rozwoju produkcji oraz rynku produktów regionalnych i tradycyjnych w województwie lubelskim. Acta Sci. Pol., Technica Agraria, 13 (3-4), 37-47 [in Polish].
  • [4] Rybowska A, Chełstowska K. (2007) Postawy konsumentów w stosunku do żywności regionalnej. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów, VIII (4), 166-168 [in Polish].
  • [5] Żakowska-Biemans S. (2012) Żywność tradycyjna z perspektywy konsumentów. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3 (82), 5-18 [in Polish].
  • [6] Borowska A. (2007) Charakterystyka konsumentów produktów tradycyjnych/regionalnych w Polsce. Raport z badań grant Fundacji "Fundusz Współpracy", Warszawa [in Polish].
  • [7] Guerrero L., Claret A., Verbeke W., Enderli G., Żakowska-Biemans S., Vanhonacker F., Issanchou S., Sajdakowska M., Singe Granli B, Scalvedi L., Contel M., Hersleth M. (2010) Perception of traditional food products in six European countries using free word association. Food Quality and Preference, 21 (2), 225-233.
  • [8] Markowicz M. (2011) Postawy wybranej grupy konsumentów wobec żywności tradycyjnej i regionalnej. Praca magisterska, Zakład Wyżywienia Ludności, WNoŹCiK SGGW, Warszawa [in Polish].
  • [9] Włochyńska A. (2009) Uwarunkowania podażowo-popytowe na rynek spożywczy produktów tradycyjnych i regionalnych. Praca magisterska, Zakład Wyżywienia Ludności, WNoŹCiK SGGW, Warszawa [in Polish].
  • [10] Łuczka-Bakuła W. (2011) Decyzje zakupu na rynku żywności a świadomość i zachowania proekologiczne konsumentów. Handel Wewnętrzny, nr 3, 52-59 [in Polish].
  • [11] Byszewska I. (2015) Znak "Jakość Tradycja" - wartość dodana dla producentów, czynnik promocji i rozwoju regionów. Biuletyn Informacyjny, Agencja Rynku Rolnego, nr 5. [in Polish].
  • [12] http://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne [access: 6.03.2017] [in Polish].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171560019

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.