PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | t. 20, z. 6, cz. 2 Zmiany w myśleniu marketingowym | 351--364
Tytuł artykułu

Percepcja koncepcji marketingu zrównoważonego przez menadżerów MSP w wybranych krajach Europy i Azji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Perception of Sustainable Marketing Concept by SME Managers in Selected European and Asian Countries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W literaturze podkreśla się obecnie konieczność rekonfiguracji strategii marketingowego działania przedsiębiorstw, tak aby uwzględniały one założenia zrównoważonego rozwoju. Pojawienie się koncepcji marketingu zrównoważonego wpłynęło na przyjęcie nowej perspektywy w zakresie kreowania, komunikowania i dostarczania wartości nie tylko dla klientów, ale również innych podmiotów otoczenia przedsiębiorstwa, jak również w zakresie realizacji poszczególnych funkcji marketingowych. Celem niniejszego opracowania jest ocena różnic w sposobie postrzegania istoty i uwarunkowań implementacji działań marketingowych zgodnych z koncepcją zrównoważonego rozwoju przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w Polsce (przykład rynku europejskiego) i na Sri Lance (przykład rynku azjatyckiego). Dla realizacji celu wykorzystano analizę światowej literatury przedmiotu oraz przeprowadzono badania własne o charakterze ilościowym. (fragment tekstu)
EN
The article discusses the perception of the concept of sustainable marketing by managers of SMEs operating on markets with a different degree of socio-economic development. Companies operating in Poland, as representatives of developed countries in Europe, and in Sri Lanka representing developing countries in Asia were selected for the analysis. It was assumed that firms operating in developed countries (e.g. Poland), with a relatively higher level of socio-economic development have bigger experience in implementing marketing strategies and are more aware of the necessity of running business according to sustainable development concept. Contrary, companies operating in developing markets (e.g. in Asia), with a lower level od economic development they are less aware of the need to implement marketing activities consistent with sustainable development and to a lesser extent take such activities. In this context, the aim of the article is to assess the differences in the perception of the essence and conditions of implementation of marketing activities in line with the concept of sustainable development by enterprises operating in Poland (an example of the European market) and Sri Lanka (an example of the Asian market). The article uses the results of direct research conducted on a sample of 262 companies from both countries. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Aggarwal P. (2013), Impact of sustainability performance of company on its financial performance: A Study of listed Indian companies, "Global Journal of Management and Business Research", vol. 13, nr 11, ss. 60-70.
  • Agrawal A.K., Kumar D., Rahman Z. (2017), An ISM approach for modelling the enablers of sustainability in market-oriented firms, "International Journal of Business Excellence", vol. 12, nr 1, ss. 23-45.
  • AMA (2013), https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition-of-Marketing.aspx, dostęp: 1.08.2017.
  • Belz F.M., Peattie K. (2014), Sustainability marketing. A Global Perspective, John Wiley and Sons, Chichester, s. 28.
  • Christiansen T., Kirchner E., Murray P. (2013), Introduction [w:] T. Christiansen, E. Kirchner, P. Murray (red.), The Palgrave Handbook of EU-Asia Relations, Palgrave Macmillan, London, ss. 3-5.
  • Crittenden V.L., Crittenden W.F., Ferrell L.K., Ferrell O.C., Pinney C.C. (2011), Market-oriented sustainability: a conceptual framework and propositions, "Journal of the Academy of Marketing Science", vol. 39, ss. 71-85.
  • Dixon-Fowler H.R., Slater D.J., Johnson J.L., Ellstrand A.E., Romi A.M. (2013), Beyond "Does it Pay to be Green?" A meta-analysis of moderators of the CEP-CFP relationship, "Journal of Business Ethics", nr 112, ss. 353-366.
  • Finch J.H., Geiger S., Harkness R.J. (2017), Marketing and compromising for sustainability: competing orders of words in the North Atlantic, "Marketing Theory", vol. 17, nr 1, ss. 71-93.
  • Hejduk I., Grudzewski W. (2014), Koncepcja sustainability wyzwaniem współczesnego zarządzania [w:] I. Hejduk (red.), Koncepcja sustainability wyzwaniem współczesnego zarządzania, Oficyna Wydawnicza SGW w Warszawie, Warszawa, ss. 11-28.
  • Hult G.T.M. (2011), Market-focused sustainability: market orientation plus!, "Journal of the Academy of Marketing Science", vol. 39, ss. 1-6.
  • Humphrey C., Gendron Y. (2015), What is going on? The sustainability of accounting academia, "Critical Perspectives on Accounting", vol. 26, ss. 47-66.
  • Khan M., Hussain M., Ajmal M. (2017), Green supply chain management for sustainable business practice, IGI Global, USA.
  • Kotler Ph. (2015), Confronting capitalism: real solutions for a troubled economic system, Amacom, New York.
  • Kotler Ph., Kartajaya H., Setiwan I. (2010), Marketing 3.0. from products to customers to the human spirit, John Wiley&Sons Inc., New Jersey, ss. 18-21.
  • Kramer J. (2012), Konsumpcja - ewolucja ról i znaczeń, "Konsumpcja i Rozwój, nr 1, ss. 5-15.
  • Kiełczewski D. (2012), Różnorodność stylów życia jako czynnik rozwoju zrównoważonego, "Ekonomia i Środowisko", nr 3, ss. 73-84.
  • McDonagh P., Prothero A. (2014), Sustainability marketing research: past, present and future, "Journal of Marketing Management", vol. 30, nr 11-12, ss. 1186-1219.
  • Parnwell M., Bryant R. (1996), Environmental change in south-east Asia. People, politics and sustainable development, Routledge, New York, s. 28.
  • Rokicka E., Woźniak W. (2016), W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 30.
  • Tollin K., Christensen L.B., Wilke R. (2017), Sustainability in business from a marketing perspective, "Journal of Strategic Marketing", vol. 23, nr 6, ss. 471-496.
  • Trudel R., Argo J.J. (2013), The effect of product size and form distortion on consumer recycling behavior, "Journal of Consumer Research", vol. 40, nr 4, ss. 632-643.
  • Trzepacz T. (2012), Geneza i istota koncepcji zrównoważonego rozwoju, [w:] P. Trzepacz (red.), Zrównoważony rozwój - wyzwania globalne, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, s. 15.
  • Wells P. (2013), Business models for sustainability, Edward Elgar, USA, s. 23.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171560353

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.