PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 2 (52) | 45--54
Tytuł artykułu

Osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych w cyfrowym środowisku pracy - przegląd rozwiązań technologicznych wspierających integrację

Warianty tytułu
Individuals with Autism Spectrum Disorders in the Digitized Work Environment - Review of Technological Solutions Supporting Integration
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zamiarem autora artykułu jest analiza możliwości wykorzystania technologii wspomagających w obszarze środowiska pracy w celu integracji w jego obrębie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD). Rozwiązaniem może być szersze wykorzystywanie elektronicznych form komunikacji (jak komunikatory, chaty i chatboty), wprowadzenie elektronicznych systemów monitorujących poziom stresu i ułatwiających jego kontrolowanie, a w przyszłości zaprojektowanie całego środowiska pracy zgodnie z koncepcją smart workplace, współpracującego z siecią czujników rejestrujących parametry ciała człowieka oraz połączonych z czujnikami i kontrolerami dostosowującymi parametry otoczenia. W rezultacie czynniki rozpraszające i obniżające wydajność pracy mogłyby zostać w znaczący sposób ograniczone lub wyeliminowane, co zwiększałoby komfort pracy takich osób oraz ich współpracowników.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to examine the opportunities for employees with ASD, arising from assistive technology in order to integrate work environment. The possible solution to a communication problem is replacing the interpersonal communication between employees with electronic forms of communication, communicators, chats, chatbots. Furthermore, there is the implementation of wearable electronic systems monitoring stress level and facilitating effective stress control. In the future, developing the work environment according to 'smart workplace concept' is expected, by connecting sensors recording human body parameters in a network with sensors recording ambient physical parameters and also with the controllers of its values, adjusting it dynamically. As a result, distracting factors influencing work performance could be eliminated, improving the work comfort of people with ASD and their collaborators.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
45--54
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • American Psychiatric Association (2013). DSM-5. http://www.dsm5.org/Pages/Default. aspx (21.11.2018).
  • Berdowska, A. (2018). Wspomaganie procesu rekrutacji pracowników za pomocą chatbotów - analiza wybranych rozwiązań. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5, 93-112.
  • Buława-Halasz, J. (2016). Rehabilitacja społeczno-zawodowa dorosłych osób autystycznych. Wprowadzenie do zagadnienia. Forum Pedagogiczne, 1, 317-325.
  • Chan, M., Esteve, D., Escriba, Ch., Campo, E. (2008). A review of smart homes - Present state and future challenges. Computer Methods and Programs in Biomedicine, 91 (1), 55-81.
  • Colbert, A., Yee, N., George, G. (2016). The digital Workforce and the Workplace of the Future. Academy of Management Journal, 59 (3), 731-739.
  • Empatica (2018a). https://www.empatica.com/en-int/research/e4/ (19.11.2018).
  • Empatica (2018b). https://www.empatica.com/en-int/embrace2/ (19.11.2018).
  • Furmanek, W. (2018). Najważniejsze idee czwartej rewolucji przemysłowej (Industrie 4.0). Dydaktyka Informatyki, 13, 55-63.
  • Han, L., Zhang, Q., Chen, X., Zhan, Q., Yang, T., Zhao, Z. (2017). Detecting work-related stress with a wearable device. Computers in Industry, 90, 42-49.
  • Hendricks, D. R. (2010). Employment and adults with autism spectrum disorders: Challenges and strategies for success. Journal of Vocational Rehabilitation, 32, 125-134.
  • Holland, R. (2016). Neurodiversity: The Benefits of Recruiting Employees with Cognitive Disabilities. Harvard Business School. Working Knowledge, July 11. https://hbswk. hbs.edu/item/neurodiversity-the-benefits-of-recruiting-employees-with-cognitivedisabilities (02.01.2018).
  • Howlin, P. H., Moss, P. (2012). Adults with Autism Spectrum Disorders. The Canadian Journal of Psychiatry, 57 (5), 275-283.
  • Hsi, S. (2007). Conceptualizing learning from the everyday activities of digital kids. International Journal of Science Education, 29, 1509-1529.
  • Jędrzejewska-Szczerska, M., Karpienko, K., Landowska, A. (2015). System supporting behavioral therapy for children with autism. Journal of Innovative Optical Health Sciences, 8 (3), 1-8.
  • Jones, K. (2016). Autistic employees can give companies an edge in innovative thinking. The Guardian, October 17. https://www.theguardian.com/sustainable-business/ 2016/oct/17/autistic-employees-can-give-companies-an-edge-in-innovativethinking (02.01.2018).
  • Kania, K. (2018). Gamifikacja w procesie wprowadzania nowych technologii informatycznych do organizacji jako zadanie specjalistów HR. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5, 27-44.
  • Kbar, G., Aly, S. (2014). SMART workplace for Persons with DISABiLitiEs (SMARTDISABLE). ICMCS'14, April 14-16 2014, Marrakesh, Morocco, 996-1001.
  • Kossewska, J. (2016). Roboty w terapii osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, IX, 176-194.
  • Kość-Ryżko, K. (2013). Podręcznik dobrych praktyk. Wsparcie osób z autyzmem II. Warszawa: PFRON.
  • Kotlicka-Antczak, M. (2010). Autyzm? Nie tylko dziecięcy - zaburzenia autystyczne w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. W: T. Pietras, A. Wituska, P. Gałecki (red.), Autyzm - epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, 143-166.
  • Krieger, B., Kinebanian, A., Prodinger, B., Heigl, F. (2012). Becoming a member of the work force: Perceptions of adults with Asperger Syndrome. Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation, 43 (2), 141-157.
  • Lindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Kraków: Otwarte.
  • Manyika, J., Lund, S., Chui, M., Bughin, J., Woetzel, J., Batra, P., Ko, R., Sanghvi, S. (2017). Jobs lost, jobs gained: workforce transitions in a time of automation. McKinsey Global Institute. https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/ jobs-lost-jobs-gained-what-the-future-of-work-will-mean-for-jobs-skills-and-wages (15.02.2019).
  • Morris, M. R., Begel, A., Wiedermann, B. (2015). Understanding the Challenges Faced by Neurodiverse Software Engineering Employees: Towards a More Inclusive and Productive Technical Workforce. ASSETS '15, 173-184.
  • Ohl, A., Sheff, M. G., Little, S., Nguyen, J., Paskor, K., Zanjirian, A. (2017). Predictors of employment status among adults with Autism Spectrum Disorder. Work, 56, 345-355.
  • Othman, R., Teh, C. (2003). On developing the informated work place: HRM issues in Malaysia. Human Resource Management Review, 13 (3), 393-406.
  • Pisano, G. P., Austin, R. D. (2016). SAP SE: Autism at Work. Harvard Business School Case. Boston: Harvard Business School Press.
  • Pisula, E. (2010). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Harmonia.
  • Ramik-Mażewska, I. (2008). Sytuacja prawna dzieci i osób dorosłych z autyzmem w Polsce na tle prawa europejskiego. W: M. Wlazło (red.), Żyć z autyzmem. Dobro osoby z autyzmem - naukowe, społeczne i prawne aspekty rehabilitacji. Szczecin: Krajowe Towarzystwo Autyzmu - Oddział w Szczecinie, 317-325.
  • Run Ren, L., Paetzold, R. L., Colella, A. (2008). A meta-analysis of experimental studies on the effects of disability on human resource judgments. Human Resource Management Review, 18, 191-203.
  • Schur, L., Kruse, D., Blasi, J., Blanck, P. (2009). Is disability disabling in all workplaces? Workplace disparities and corporate culture. Industrial Relations, 48 (3), 381-411.
  • Scott, M., Falkmer, M., Girdler, S., Falkmer, T. (2015). Viewpoints in Factors for Successful Employment for Adults with Autism Spectrum Disorder. PLoS ONE, 10 (10), 1-15.
  • Shattuck, P. T., Seltzer, M. M., Greenberg, J. S., Orsmond, G. I., Bolt, D., Kring, S., Lounds, J., Lord, C. (2007). Change in autism symptoms and maladaptive behaviors in adolescents and adults with an autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1735-1747.
  • Stone, D., Deadrick, D., Lukaszewski, K., Johnson, R. (2015). The influence of technology on the future of Human Resource Management. Human Resource Management Review, 25 (2), 216-231.
  • Synapsis (2018). http://www.synapsis.org.pl/autyzm/skala (19.11.2018).
  • Szmania, L. (2016). Możliwości i ograniczenia osób z zaburzeniami spektrum autyzmu w realizacji własnej wizji dorosłości. Studia Edukacyjne, 39, 331-349.
  • Tomczak, M., Balcerzak, D. (2016). Internet i media społecznościowe w procesie rekrutacji - perspektywa rekruterów. Marketing i Rynek, 3, 958-967.
  • Tomczak, M. T., Wójcikowski, M., Listewnik, P., Pankiewicz, B., Majchrowicz, D., Jędrzejewska- Szczerska, M. (2018). Support for Employees with ASD in the Workplace Using a Bluetooth Skin Resistance Sensor - A Preliminary Study. Sensors, 18 (3530), 1-14.
  • Ulrich, D., Dulebohn, J. H. (2015). Are we there yet? What's next for HR?. Human Resource Management Review, 25, 188-204.
  • Wachowicz, M. (2012). Fundacja Synapsis: Niski wskaźnik zatrudnienia osób z autyzmem. https://www.prawo.pl/kadry/fundacja-synapsis-niski-wskaznik-zatrudnieniaosob- z-autyzmem,273900.html (19.11.2018).
  • Wang, S. S. (2014). How Autism Can Help You Land a Job. The Wall Street Journal, March 27. https://www.wsj.com/articles/companies-find-autism-can-be-a-job- -skill-1395963209 (02.01.2018).
  • Wojciechowska, A. (2011). Charakterystyka języka i komunikacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera. W: M. Obrębska (red.), O utrudnieniach w porozumiewaniu się. Perspektywa języka komunikacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 13-27.
  • Wolski, A., Wolska, D. (2012). Przygotowanie młodzieży z autyzmem i dodatkowymi zaburzeniami rozwojowymi do korzystania ze wsparcia w dorosłym życiu w najbliższym środowisku. Sztuka Leczenia, 3-4, 85-102.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171560897

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.