PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | t. 20, z. 7, cz. 2 Logistyka w naukach o zarządzaniu | 221--232
Tytuł artykułu

Zrównoważone podejście do transportu lotniczego w kontekście innowacji organizacyjnych i produktowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sustainable Approach to Air Transport in Context of Organizational and Product Innovations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zbadanie i przedstawienie zrównoważonego podejścia do transportu lotniczego na przykładzie innowacji organizacyjnych i produktowych, w przemyśle lotniczym, w celu uzyskania większej efektywności paliwowej i redukcji negatywnych efektów zewnętrznych. Przeanalizowano dwóch głównych producentów samolotów - Airbus i Boeing oraz ewolucję produktów w zakresie wyższej efektywności paliwowej, dzięki niższemu zużyciu jednostkowemu. Omówiono technologiczny, ekonomiczny i środowiskowy wpływ innowacji produktowych. Przedstawiono wpływ zrównoważonego podejścia na działalność linii lotniczych. Przedstawiono wnioski i zalecenia, identyfikując najlepsze praktyki i wzorcowe modele samolotów w lotnictwie cywilnym. (fragment tekstu)
EN
The purpose of the paper is to examine sustainable approach to air transport on example of organizational and product innovation, introduced in civil aviation industry, in pursuit of lower fuel consumption and reduction of externalities. Analyzed are two major aircraft manufacturers Airbus and Boeing and their product evolution, enabling to achieve higher fuel efficiency by its lower usage per unit. Discussed is technological, economical and environmental impact of product innovations. Researched is impact of the sustainable practices on efficiency of airlines and their economic output. As a result final conclusions and recommendations will be presented, including identification of benchmark aircraft models in civil aviation. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Airbus (2017), Family Figures, Airbus Print Centre, Blagnac Cedex.
  • Albers S., Buhne J.A., Peters H. (2009), Will the EU-ETS instigate airline network reconfigurations?, "Journal of Air Transport Management", no. 15, ss. 1-6.
  • ATAG (2017), Beginner's Guide to Aviation Efficiency, Geneva.
  • Belobaba P., Odoni A., Barnhart C. (red.) (2016), The Global Airline Industry, Wiley, Chichester.
  • Black W.R. (2010), Sustainable Transportation. Problems and Solutions, The Guilford Press, New York.
  • Brueckner J.K., Abreu C. (2017), Airline Fuel Usage and Carbon Emissions: Determining Factors, "Journal of Air Transport Management", vol. 62, ss. 10-17.
  • Brueckner J.K., Zhang A. (2010), Airline emission charges: Effects on airfares, service quality, and aircraft design, "Transportation Research", no. 44, ss. 960-971.
  • Button K. (2010), Transport Economics, Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
  • Company Overview [online], https://corporate.wizzair.com/en-GB/about_us/company_information, dostęp: 3.03.2018.
  • Epstein A.H. (2017), Innovation Challenges in the High-Tech, Long Cycle Jet Engine Business [w:] K. Richter, J. Walther (red.), Supply Chain Integration Challenges in Commercial Aerospace, Springer, Cham, ss. 43-56.
  • Fetters-Walp E., Airline Customers Say Longer 787-9 Will Give Them Competitive Advantage [online], https://www.boeing.com, dostęp: 3.03.2018.
  • Givoni M., Rietveld P. (2009), Airline's choice of aircraft size - explanations and implications, "Transport Res.: Policy Practice", vol. 43, no. 5, ss. 500-510.
  • Hone T.C., Friedman N., Mandeles M.D. (2011), Innovation in Carrier Aviation, U.S. Government Printing Office.
  • https://www.airbus.com/, dostęp: marzec 2018.
  • https://www.boeing.com, dostęp: marzec 2018.
  • https://www.iata.com, dostęp: marzec 2018.
  • https://www.ryanair.com, dostęp: marzec 2018.
  • https://www.statista.com, dostęp: marzec 2018.
  • https://www.wizzair.com, dostęp: marzec 2018.
  • Jara-Diaz S., Cortez C., Moralez G. (2013), Explaining changes and trends in the airline industry: Economies of density, multiproduct scale, and spatial scope, "Transportation Research", vol. 60, ss. 13-26.
  • King J. (2007), The Airbus 380 and Boeing 787: A Role in the Recovery of the Airline Transport Market, "Air Transport Management", vol. 13, no. 1, ss. 16-22.
  • Nasza flota [online], https://www.ryanair.com/pl/pl/Przydatne-informacje/o-nas/flota, dostęp: 2.03.2018.
  • Opening a New Era [online], www.airbus.com, dostęp: 5.03.2018.
  • Park Y., O'Kelly M.E. (2014), Fuel burn rates of commercial passenger aircraft: variations by seat configuration and stage distance, "Journal of Transport Geography", no. 41, ss. 137-147.
  • Ready for the Long Haul (2014), "Frontiers Magazine", July, vol. XIII, iss. III.
  • Singh V., Sharma S.K. (2015), Fuel Consumption Optimization in Air Transport: a Review, Classification, Critique, Simple Meta-analysis, and Future Research Implications, "European Transport Research Review", vol. 12, no. 7, ss. 1-24.
  • Spurling D.J. (2010), Introduction to Transport Economics. Demand, Cost, Pricing, and Adoption, Universal Publishing, Boca Raton.
  • Taneja N.K. (2010), Looking Beyond the Runway. Airlines Innovating with Best Practices while Facing Realities, Ashgate, Burlington.
  • The Neo: A Born Leader [online], https://www.airbus.com/aircraft/passenger-aircraft/a320-family. htmlspotght-on-a320neo, dostęp: 3.03.2018.
  • Vasigh B., Fleming K., Tacker T. (2016), Introduction to Air Transport Economics: From Theory to Applications, Ashgate Publishing, Routledge.
  • Wald A., Fay C., Gleich R. (2010), Introduction to Aviation Management, Lit Varlag, Berlin.
  • Williams G., O'Connell J.F. (2011), Air Transport in the 21st Century: Key Strategic Developments, Ashgate, Burlington.
  • Zou B., Elke M., Hansen M. (2012), Evaluating Air Carrier Fuel Efficiency and CO2 Emissions in the U.S. Airline Industry, The National Center of Excellence for Aviation Operations Research, Berkeley.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171562071

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.