PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | t. 20, z. 7, cz. 2 Logistyka w naukach o zarządzaniu | 233--246
Tytuł artykułu

Porównanie i ocena wybranych giełd transportowych na rynku polskim

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Comparison and Evaluation of Selected Freight Exchanges on the Polish Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W Polsce od wielu lat obserwuje się bardzo dynamiczny rozwój całego rynku TSL. Jednym z głównych elementów tego rynku jest szeroko rozumiany transport, szczególnie drogowy. Widoczne jest to wyraźnie w statystykach publikowanych przez GUS [https://stat.gov.pl/ obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/, dostęp: 10.12.2018]. Polska znajduje się na drugim miejscu w Europie pod względem wykonanej pracy przewozowej w międzynarodowym transporcie samochodowym ładunków. Wzrasta zarówno wielkość pracy przewozowej wykonanej za pomocą transportu samochodowego, jak i liczba przedsiębiorstw w transporcie samochodowym zarobkowym zaliczanych do sekcji H w PKD 2007, a także liczba samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych i balastowych oraz naczep i przyczep. Widoczny rozwój transportu samochodowego wymusza wprowadzanie przez przedsiębiorstwa nowoczesnych rozwiązań, które wpływają na poprawę efektywności i sprawności funkcjonowania. Jednocześnie w działalności spedycyjnej i przewozowej liczą się głównie: czas, koszty, bezpieczeństwo, łatwy dostęp do informacji oraz kontakty z solidnymi partnerami biznesowymi. Wszystko to powoduje konieczność poszukiwania takich rozwiązań, które będą optymalizowały działalność przedsiębiorstw. Takie możliwości stwarza dynamiczny rozwój technologii informatycznych, na bazie których rozwinęły się giełdy transportowe. Ze względu na wielość funkcji, które mogą pełnić, ciągłą ich rozbudowę oraz liczne zalety stały się one powszechnym rozwiązaniem. Na rynku wykorzystywanych jest wiele różnych giełd, wśród których można wyróżnić: Trans.eu, TimoCom, Teleroute, WTransnet, Cargoglob.com, Logipeo, ale jest ich - oczywiście - znacznie więcej. Każdą z nich charakteryzuje wiele funkcji i zasad działania, które przekładają się zarówno na zalety, jak i wady systemu. Stąd celem artykułu jest porównanie i ocena dwóch najpopularniejszych w Polsce giełd transportowych: Trans.eu i TimoCom. Aby zrealizować założone zadanie, przygotowano kwestionariusz ankietowy, którego zasadnicza część dotyczy oceny dziewiętnastu parametrów wymienionych giełd. Na podstawie zebranych i uporządkowanych za pomocą kwestionariusza informacji dokonano analiz porównawczych, a ich wyniki zaprezentowano w artykule. (fragment tekstu)
EN
The operation of transport and forwarding companies is strongly supported by a number of information solutions; among them one of the most important are freight exchanges. Freight exchange operators ideally use the opportunities offered by modern teleinformation technology, offering access to many functions within running platforms, 24 hours a day, seven days a week. Each company has the ability to quickly reach entities forming a transport environment regardless of their time zone and geographical space. There are a number of freight exchanges on the Polish market, the most popular of which are: Trans. eu, TimoCom. Each of them has a number of functions and principles of operation that translate into advantages and disadvantages of the system. Therefore, the aim of the article is to compare and evaluate the listed transport exchanges. A questionnaire was prepared and carried out for the implementation of the assumed task. Its main part concerned the assessment of nineteen parameters of the listed exchanges. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Politechnika Śląska
autor
  • LAJON Sp. J.
Bibliografia
  • Bohács G., Frikker I., Kovács G. (2013), Intermodal Logistics Processes Supported by Electronic Freight and Warehouse Exchanges, "Transport and Telecommunication", vol. 14, no. 3.
  • Föhring R., Zelewski S. (2015), AFEX: An Autonomous Freight Exchange Concept, "Transportation Research Procedia", vol. 10.
  • Kawa A. (2015), Podejście do współpracy w branży TSL na przykładzie elektronicznej giełdy transportowej, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 6.
  • Kisielewski P., Leśniakiewicz M. (2016), Charakterystyka i analiza porównawcza europejskich elektronicznych giełd transportowych. Autobusy, "Logistyka", nr 6.
  • Kovács G. (2010), Possible Methods of Application of Electronic Freight and Warehouse Exchanges in Solving the City Logistics Problems, "Transportation Engineering", vol. 38, no. 1.
  • Kula J. (2017), Wspomaganie procesu transportu giełdami transportowymi w ruchu międzynarodowym, praca magisterska, promotor E. Przybylska, Politechnika Śląska, Zabrze.
  • Kulińska E. (2015), Funkcjonowanie giełd elektronicznych w branży logistycznej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 852, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 117.
  • Loos M. (2010), Giełdy wychodzą z kryzysu [online], www.log24.pl, dostęp: 12.11.2018.
  • Palczewska A., Barwiński S., Borowiecki Ł. (2015), Znaczenie giełdy transportowej dla współczesnych przedsiębiorstw produkcyjnych, transportowych i spedycyjnych na przykładzie giełdy Trans.eu [w:] M. Czajkowska, M. Malarski (red.), Funkcjonowanie e-biznesu. Zasoby, procesy, technologie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Rydzkowski W. (2015), Usługi logistyczne, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.
  • Sosnowski J., Nowakowski Ł. (2015), Elektroniczne giełdy transportowe, Difin, Warszawa.
  • Wang Y., Potter A., Naim M. (2007), An Exploratory Study of Electronic Logistics Marketplaces and Its Impact on Customized Logistics, POMS 18th Annual Conference Dallas, Texas, USA.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171562075

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.