PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2019 | nr 1(25) Contemporary Challenges of Cities and Regions Development | 87--94
Tytuł artykułu

Possibilities and Practices of Competences for Sustainable Development in Teacher Education at Yanka Kupala State University of Grodno

Warianty tytułu
Możliwości i rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie nauczania zrównoważonego rozwoju - przykład Grodzieńskiego Uniwersytetu Państwowego im. Janki Kupały
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W artykule omówiono cele edukacyjne, podejście do nauczania, podstawowe idee organizacyjne oraz konstrukcję innowacyjnego modelu kształcenia nauczycieli na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przedstawiono także główne strategie uczenia się i metody dominacji, a także kryteria oceny wyników edukacyjnych. Zajęcia studentów są zorganizowane według pięcioelementowego modelu integrującego wiedzę, wartości, etykę, umiejętności i ocenę. (abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses problems connected with effective learning in teacher education for sustainable development. The authors analyze educational goals, approaches to teaching, basic organizing ideas and the main constructs of an innovative model in teacher education for sustainable development. Basic strategies of learning are outlined, dominant methods and criteria for evaluation of educational results are briefly characterized. Students' activities are organized along a five-component structured model integrating knowledge, values, ethics, skills and evaluation. (original abstract)
Twórcy
  • Yanka Kupala State University of Grodno, Belarus
autor
  • Yanka Kupala State University of Grodno, Belarus
Bibliografia
  • De Haan G., 2006, The BLK "21" programme in Germany: a "Gestaltungskompetenz"- based model for education for sustainable development", Environmental Education Research, 12, 19-32.
  • Huckle J., 2014, Education for Sustainable Citizenship: an emerging focus for education for sustainability, in: Education for Sustainability, eds. J. Huckle, S. Sterling, Oxford: Routledge.
  • Jank W., Meyer H., 2002, Didaktische Modelle, Berlin: Cornelsen.
  • Kostova Z., 1980, Scientific Approach to Biology Teaching, Sofia: Natrona Preset.
  • Lambrechts W., Van Petegem P., 2016, The interrelations between competences for sustainable development and research competences, International Journal of Sustainability in Higher Education, 17(6), 776-795.
  • Lans T., Blok V., Wesselink R., 2014,Learning apart and together: towards an integrated competence framework for sustainable entrepreneurship in higher education, Journal of Cleaner Production, 62, 37-47.
  • Rieckmann M., 2012, Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning? Futures, 44(2), 127- 135.
  • Roorda N., 2010, Sailing on the winds of change. The Odyssey to sustainability of the universities of applied Sciences in the Netherlands (PhD thesis), Maastricht University.
  • Rychen D.S., Salganik L.K. (eds.) (2003), Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society, Göttingen: Hogrefe & Huber.
  • UNESCO, 2005, Guidelines and Recommendations for reorienting teacher education to address sustainability (Technical Paper No.2): Paris: UNESCO Education Sector.
  • UNESCO, 2014, Aichi-Nagoya Declaration on Education for Sustainable Development, Presented at the Education for Sustainable Development 2014 World Conference, Aichi-Nagoya ( Japan), 10-12 November, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000230613 [access: 12.12.2016].
  • Wiek A., Withycombe L., Redman C.L., 2011, Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development, Sustainability Science, 6, 203- 218.
  • Wals A.E.J., 2013, Sustainability in higher education in the context of the UN DESD: a review of learning and institutionalization processes, Journal of Cleaner Production, 3, 1-5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171562161

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.