PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | Challenges for Companies and Consumers on International Market | 233--250
Tytuł artykułu

Consumer Ethnocentrism in Service Markets - the Identification of Typological Groups

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Ogromne znaczenie ma typologia konsumencka koncentrująca się na postawach wobec firm krajowych i zagranicznych z punktu widzenia praktyki rynkowej, ponieważ może być stosowana w procesie segmentacji rynku oraz w procesie decyzyjnym rynku docelowego przedsiębiorstwa. Typologia konsumentów na rynkach usług zasługuje na szczególną uwagę, biorąc pod uwagę zjawiska globalizacji występujące w nowoczesnej gospodarce i nowe trendy pojawiające się w konsumpcji.
EN
Consumer typology focusing on the attitudes towards domestic and foreign companies, from the point of view of market practice, is of high importance, as it may be used in the process of market segmentation and in the decision making process of the enterprise target market. The consumer typology in the services markets deserves special attention when taking into account the globalization phenomena occurring in the modem economy and new trends appearing in the consumption. Service market is characterized by an ever-increasing number of foreign players on the supply side and the consumers being in a convenient situation on the demand side, since they can be guided by their own needs and preferences and make a choice from a range of available domestic and foreign services. Therefore, it becomes essential to pay a special attention to attitudes adopted by the consumers in the face of these changes, and above all, to their 'defensive' response to the presence of foreign substitutes in the form of the ethnocentric attitude - a conscious and consistent preference of domestic services.(fragment of text)
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Blackwell R.D., Milliard P.W., Engel J.F. (2001), Consumer behavior, Harcourt College Publishers, Fort Worth [after:] S. Smyczek, M. Glowik (2011), Ethnocentrism of Polish consumers as a result of the global economic crisis, "Journal of Customer Behaviour", Vol. 10(2), pp. 99-1 18.
  • Chryssochoidis G., Athanassios K., Panagiotis P. (2006), Ethnocentric beliefs and COO effect "European Journal of Marketing", Vol. 41(11/12), pp. 1518-1544.
  • De Ruyter K., van Birgelen M., Wetzels M. (1998), Consumer ethnocentrism in interna-tional services marketing, "International Business Review", Vol. 7, pp. 185-202.
  • Durvasula S" Andrews J.C., Netemeyer R.G. (1997), A cross-cultural comparison of consumer ethnocentrism in United States and Russia, "Journal of International Consumer Marketing", Vol. 7(4), pp. 73-93.
  • Ertmańska K., Ertmański S. (2011), Etnocentryzm konsumencki wśród młodych kon-sumentów. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 72: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania konsumentów - trendy i kierunki zmian, pp. 457-469.
  • Good L.K., Huddleston P. (1995), Ethnocentrism of Polish and Russian consumers: Are feelings and intentions related, "International Marketing Review", No. 12(5), pp. 35-48.
  • Han C.M., Terpstra V. (1988), Country of origin effects for uni-national and binational products, "Journal oflnternational Business Studies" Summer, Vol. 19, pp. 235-55.
  • Hat A. (2015), Consumer attitudes towards domestic and foreign service companies: The identification of typological groups in Polish insurance market [in:J 3rd In-ternational Conference on Social Science and Management Conference Proceedings (ICSSAM), Kyoto, Japan, May, pp. 602-613.
  • Hat A. (2016), Consumer ethnocentrism in Polish service sector - a study of socio-demographic determinants [in:] Entrepreneurship, business and economics, Vol. 1, eds. M.H. Bilgin, H. Danis, Eurasian Studies in Business and Economics, Springer, Berlin, pp. 427-447.
  • Hult G.T.M., Keillor B.D., Lafferty B.A. (1999), A cross-national assessment of social desirability bias and consumer ethnocentrism, "Journal of Global Marketing", No. 12(4),' pp. 29-43.
  • Karcz K. (2004), Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe, PWE, Warszawa.
  • Kaynak E., Kara A. (2002), Consumer perceptions of foreign products: An analysis of product-country images and ethnocentrism, "European Journal of Marketing", Vol. 36(7/8), pp. 928-949.
  • Kieżel E., ed. (1999), Rynkowe zachowania konsumentów, AE, Katowice.
  • Kieżel E., ed. (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa.
  • Kosińska A. (1990), Typologia konsumentów wg zachowali na rynku jako przesłanka decyzji gospodarczych, IRWIK, Warszawa.
  • Kusińska A. (2009), Segmentacja rynku i typologia konsumentów, IBRKiK, Warszawa.
  • Lindquist J.D., Vida I., Plank R.E., Fairhurst A. (2001), The modified CETSCALE: Validity tests in the Czech Republic. Hungary and Poland, "International Business Review", Vol. 10(5), pp. 505-516.
  • Luque-Martinez T., Ibanez-Zapata J., Barrio-Garcia S. (2000), Consumer ethnocentrism, measurement - an assessment of the reliability and validity of the CETSCALE in Spain, "European Journal of Marketing", Vol. 34(11/12), pp. 1353-1374.
  • Luthy M. (2007), Conducting international consumer ethnocentrism surveys, "Journal of International Business Research", Vol. 6(2), pp. 33-42.
  • Netemeyer R.G., Durvasula S., Lichtenstein D.R. (1991), A cross national assessment of the reliability and validity of the CETSCALE, "Journal of Marketing Research", Vol. 28, pp. 320-327.
  • Shankarmahesh M.N. (2006), Consumer ethnocentrism: An integrative review of its antecedents and consequences, "International Marketing Review", Vol. 23(2), pp. 146-172.
  • Shimp T.A., Sharma S. (1987), Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE, "Journal of Marketing Research", Vol. 24(3), pp. 280-289.
  • Sinkovics R., Holzmüller H. (1994), Ethnocentrism. A key determinant in international corporate strategy formulation? Workshop Paper presented at EIBA International Conference, Warsaw.
  • Smyczek S. (2001), Zachowania konsumentów na rynku usług bankowych, AE, Ka-towice.
  • Smyczek S. (2006), Etnocentryzm konsumencki na rynku usług finansowych [in:] Kon-sumencki proces decyzyjny i jego determinanty, ed. E. Kieżel, AE, Katowice, pp. 105-139.
  • Sumner W.G. (1906), Folkways: The sociological importance of usages, manners, customs, mores, and morals, Ginn & Company, New York.
  • Światowy G. (2006), Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody ich poznania i kształtowania, PWE, Warszawa.
  • Wolanin-Jarosz E. (2013), Porównanie postaw etnocentrycznych konsumentów polskich i rumuńskich - wyniki badań empirycznych, "Handel Wewnętrzny", nr 05-06, tom 2, pp. 138-146.
  • [www 1] Central Statistical Office in Poland, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/ (28.11.2015).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171563511

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.