PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 36 | nr 1 | 105--123
Tytuł artykułu

Transfer of Japanese Culture Patterns on the Example of a Comic Book

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The interest of Japanese readers in the comic book to this day shows a stable level, and the entire cultural industry there has grown into one of the most profitable in the world. It is not surprising that Japanese pop culture has begun global expansion, succeeding in its successful march in the West. In 2006, the New York Times wrote that the Japanese comic strip represents one of the better-growing publishing sectors in the US [Kelts R. 2006: 19]. The charm of the so-called manga has not been resisted even by Europe, becoming an equally lucrative market. Eventually, Polish society willingly joined the fascination with far eastern picture art.(fragment of text)
Rocznik
Tom
36
Numer
Strony
105--123
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Ewa Witkowska, Komiks japoński w Polsce: historia i kontrowersje [Japanese Comic in Poland: History and Controversy], Toruń 2012.
  • Jay Navok, Sushil K. Rudranath, Jonatthan Mays, Warriors of Legend: Reflection of Japan i Sailor Moon [Warriors of Legend: Reflection of Japan and Sailor Moon], North Charleston 2005.
  • Jerzy Szyłak, Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku: wstęp do poetyki komiksu [Comic book in the iconic culture of the 21st century: introduction to the comic poetry], Gdańsk 1999.
  • John E. Ingulsrud, Kate Allen, Reading Japan Cool: Patterns of Manga Literacy and Discourse, Tokyo 2009.
  • Gordon Mathews, Supermarket kultury: kultura globalna a tożsamość jednostki [Global Culture/ Individual Identity: Searching for Home in the Cultural Supermarket], Warszawa 2005.
  • Frederik L. Schodt, Manga! Mang! The World of Japanese Comics, Tokyo - New York 1997.
  • Frederik L. Schodt, Dreamland Japan: writings on modern manga, California 1996.
  • Roland Kelts, Japanamerica: how Japanese pop culture has invaded the U.S., New York 2006.
  • Piotr Siuda, Anna Koralewska, Japonizacja: anime i jego polscy fani [Japanisation: anime and its Polish fans], Gdańsk 2014.
  • Mark Berninger, Jochen Ecke, Gideon Haberkorn (red.), Comics as a nexus of cultures, North Carolina - London 2010.
  • Marek Misiora, Bibliografia komiksów wydawanych w Polsce w latach 1905 (1859)-1999: albumy, magazyny, komiksy z gazet, książki o komiksie [Bibliography of comics published in Poland in 1905 (1859) -1999: albums, magazines, comics from newspapers, books about comics] , Poznań 2010.
  • Toni Johnson-Woods (red.), Manga: An Anthology of Global and Cultural Perspective, New York - London 2010.
  • Artur Górski, Jak ze złego snu [Like from a bad dream], "Polityka", 1997, nr 51.
  • Bartłomiej Chaciński, Manga: cywilizacja komiksu [Manga: the civilization of the comic], "Nowa Fantastyka" 1997, nr 5.
  • Jarosław Przewoźniak, 15 lat mangi w Polsce. Czasy premangowe [15 years of manga in Poland. Premanga Times], 12 November 2011, jarazppk.blogspot.com/2011/11/15- lat-mangi-w-polsce-czasy-premangowe.html.
  • Jean-Marie Bouissou, Japan's Growing Cultural Power: The Example of manga in France, https://hal-sciencespo.archives-ouvertes.fr/hal-00972716/document.
  • Łukasz Reczulski, Paula Gamus, Historia łódzkiego fandomu mangi i anime w latach 1995- 2010 [History of the manga and anime fandom in Łódź in the years 1995-2010], Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum 2(21), 2015.
  • Neil Cohn, Japanese Visual Language: The structure of manga, http://www.visuallanguagelab. com/P/japanese_vl.pdf.
  • "Mechademia, vol 1: Emerging the Wordls of Anime And Manga", University of Minesota Press, Minneapolis 2006.
  • Marcin Jaworki, Japońska inwazja (pop)kulturowa? Kontrowersje wokół japońskich komiksów i filmów animowanych w Polsce [Japanese cultural (pop) invasion? Controversies around Japanese comic books and animated films in Poland], "Edukacja Otwarta", 2002, nr 1/2.
  • Przemysław Jankowski, Tomasz Bazylewicz, Imperializm kulturowy czy globalny konsumpcjonizm? Jak (czy) manga podbiła świat?[ Cultural imperialism or global consumerism? How (or did) Manga conquer the world?], "Zeszyty Komiksowe" nr. 13., 2012.
  • Przemysław Jankowski, Tomasz Bazylewicz, Synkretyzm kulturowy na wybranych przykładach. Analiza krytyczna Ghost in the Shell, Appleseed oraz Fullmetal Alchemist [Cultural syncretism on selected examples. Critical analysis of Ghost in the Shell, Appleseed and Fullmetal Alchemist], "Zeszyty Komiksowe" nr. 13., 2012.
  • Radosław Nawrot, "Załogę G" znał z telewizji każdy. Niestety w latach 80. nie puszczono jej końcówki. W PRL była nie do zaakceptowania [Everybody knew the G Crew from television. Unfortunately in the 80s, its ending was not released. In PRL it was not acceptable], [w:] Wyborcza.pl http://wyborcza.pl/alehistoria/7,121681,22781279,zaloge-gznal- z-telewizji-kazdy-niestety-w-latach-80-nie.html.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171563735

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.