PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2019 | nr 2 | 33--40
Tytuł artykułu

VR w edukacji - subiektywny przegląd możliwości

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
VR in education - a subjective overview of the possibilities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony jest analizie możliwości zastosowania wirtualnej rzeczywistości w edukacji. Celem opracowania jest przybliżenie tej innowacji poprzez jej zdefiniowanie, nakreślenie rysu historycznego oraz zaprezentowanie przykładowych wdrożeń w wybranych uczelniach. Omówiono także wady i zalety wykorzystania VR w procesie kształcenia, a także przedstawiono prognozy i możliwe trendy rozwojowe. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents a subjective review of the possibilities of using virtual reality in the educational process. The author refers to the results of research showing several benefits that the use of virtual reality brings into didactics, proving its role as a tool which enables the creation of engaging and innovative educational experiences. An attempt was made to define the concept of virtual reality, outline its historical and developmental features, and discuss the advantages and disadvantages of using virtual reality in education. Also described are examples of VR implementations at Polish universities as well as selected existing applications and hardware. The article ends with a short forecast, which indicates that VR can only be an introduction to a much more advanced augmented reality, the use of which in education can contribute to achieving unimaginable educational results(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
33--40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Aubrey, J.S., Robb, M.B., Bailey, J., Bailenson, J.N. (2018). Virtual Reality 101: What You Need to Know About Kids and VR. San Francisco, CA: Common Sense. Pobrane z: https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/uploads/pdfs/csm_vr101_final.pdf.
  • Bellini, H. (red.). (2016). Virtual & Augmented Reality: Understanding the Race for the Next Computing Platform, Goldman Sachs Report. Pobrane z: https://www.goldmansachs.com/insights/pages/technology-driving-innovation-folder/virtual-and-augmented-reality/report.pdf.
  • Bodekaer, M. (2015). This virtual lab will revolutionize science class. Pobrane z: https://www.ted.com/talks/michael_bodekaer_this_virtual_lab_will_revolutionize_science_class?fbclid=IwAR2-j3tvaJV84lfut8Vh-BLIQBjI27gdieUVt2is6vI3x6eHzy3NqS48H68.
  • Bryson, S. (2013). Virtual Reality: A Definition History - A Personal Essay, Moffett Field: NASA Ames Research Center. Pobrane z: https://arxiv.org/pdf/1312.4322v1.pdf.
  • Burdea, G.C., Coiffet, P. (2003). Virtual Reality Technology. New York: John Wiley & Sons.
  • Casale, M. (2018). Virtual Reality for Soft Skills Training, STRIVR. Pobrane z: https://www.strivr.com/wp-content/uploads/2018/10/STRIVR_VR-for-Soft-Skills.pdf.
  • Chętkowski, D. (2010). Nauczycielskie perypetie. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Christianson, S.A. (1992). Emotional stress and eyewitness memory: A critical review. "Psychological Bulletin", 112(2), 284-309. Pobrane z: https://psycnet.apa.org/buy/1993-04374-001.
  • Clark, J.M., Paivio, A. (1989). Observational and theoretical terms in psychology: A cognitive perspective on scientific language. "American Psychologist", 44(3), 500-512. DOI:https://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.44.3.500.
  • Karasowska, A. (2009). Profilaktyka na co dzień. Metoda budowania strategii w pracy z dzieckiem i klasą. Warszawa: Parpamedia.
  • Krokos, E., Plaisant, C., Varshney, A. (2018). Virtual memory palaces: immersion aids recall," Virtual Reality", 23(1), 1-15. DOI: https://doi.org/10.1007/s10055-018-0346-3.
  • Pająk, E., Dudziak, A., Górski, F., Wichniarek, R. (2011). Techniki przyrostowe i wirtualna rzeczywistość w procesach przygotowania produkcji. Poznań: Promocja 21.
  • Pressley, M., Brainerd, C.J. (red.). (2012). Cognitive Learning and Memory in Children: Progress in Cognitive Development Research. Berlin: Springer Science & Business Media.
  • Radomski, M. (2018). VR to przyszłość doświadczeń kolektywnych [wywiad]. Portal Culture.pl. Pobrane z: https://culture.pl/pl/artykul/jacek-naglowski-vr-to-przyszlosc-doswiadczen-kolektywnych-wywiad.
  • Robles-De-La-Torre, G. (2008). Principles of haptic perception in virtual environments. W: M. Grunwald (red.). Human Haptic Perception: Basics and Applications, s. 363-379. Basel: Birkhäuser Basel. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7643-7612-3_30.
  • Rosenberg, R.S., Baughman, S.L., Bailenson, J.N. (2013). Virtual Superheroes: Using Superpowers in Virtual Reality to Encourage Prosocial Behavior." PLoS ONE "8(1): e55003. DOI:10.1371/journal.pone.0055003.
  • Schöne, B., Wessels, M., Gruber, T. (2017). Experiences in Virtual Reality: a Window to Autobiographical Memory. Current Psychology, 36, 1-5. DOI: https://doi.org/10.1007/s12144-017-9648-y.
  • Wolańczyk, T., Komender, J. (2013). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL.
  • Yee, N., Bailenson, J.N. (2007). The Proteus Effect: The Effect of Transformed Self-Representation on Behavior. "Human Communication Research", 33(3), 271-290. DOI:10.1111/j.1468-2958.2007.00299.x.
  • Żmigrodzka, M. (2017). Techniki wirtualnej rzeczywistości w procesie edukacji, MINIB, 26(4), 117-134.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171563823

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.