PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 7-8 | 177--192
Tytuł artykułu

Kompetencje wojewody w sprawach wyznaniowych

Autorzy
Warianty tytułu
Competences of the Voivode in Religious Matters
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wojewoda jako przedstawiciel rządu w województwie jest organem administracji wyznaniowej. Kompetencje wojewody dotyczą głownie potwierdzania osobowości prawnej jednostek organizacyjnych kościołów i innych związków wyznaniowych i ich reprezentacji prawnej. Na mocy ustawy o wolności sumienia i wyznania oraz ustaw dotyczących stosunków państwa z poszczególnymi kościołami wojewoda bierze udział w procedurze nabywania osobowości prawnej parafii, ale jest to rola mocno ograniczona, ponieważ jest tylko informowany o powstaniu nowej parafii. Przepisy określające rolę wojewody w procedurze nabywania osobowości prawnej przez związki wyznaniowe są nieprecyzyjne i wymagają zmiany. W opinii autora kościoły i inne związki wyznaniowe powinny nabywać osobowość prawną w na mocy wniosku złożonego do sądu. Sąd jako niezależny i niezawisły organ wymiaru sprawiedliwości gwarantuje bezstronność postępowania. W konsekwencji konstytucyjna zasada autonomii państwa i kościoła będzie realizowana w pełni. Ta zmiana pozowali na ujednolicenie potwierdzania osobowości prawnej jednostek organizacyjnych kościołów innych związków wyznaniowych. Poza tym wojewoda decyduje także w sprawach przyznania ziemi kościołom i innym związkom wyznaniowym oraz w sprawach pielgrzymek. Te przepisy także nie są precyzyjne i wywołują wątpliwości interpretacyjne. Reasumując, kompetencje wojewody w obszarze wyznaniowym wymagają nowelizacji prawa. Zmiany powinny dążyć do roli wojewody szczególnie w nabywaniu i potwierdzaniu osobowości prawnej kościołów, innych związków wyznaniowych i ich jednostek organizacyjnych.(abstrakt oryginalny)
EN
The voivode, as a representative of the government in the voivodeship, is an organ of religious administration. The voivode's competences concern mainly the recognition of the legal personality of organisational units of churches and other religious associations as well as their legal representation. Pursuant to the Act on the Freedom of Conscience and Religion, and on the Churches, the voivode participates in the procedure of a parish acquiring legal personality, but this is a very limited role, because he is only informed about the creation of a new parish. The regulations defining the role of the voivode in the procedure of acquiring legal personality by religious organisations are imprecise and require changes. In the author's opinion, churches and other religious associations should acquire legal personality pursuant to an application filed with the court. The court, as an independent judicial authority, guarantees impartiality of the proceedings. As a consequence, the constitutional principle of State and Church autonomy will be fully implemented. This change will allow for the unification of the recognition of the legal personality of the organisational units of churches and other religious associations. In addition, the voivode also decides on granting land to churches and other religious associations and on issues related to pilgrimages. Also these provisions are not precise and give rise to interpretation doubts. Summing up, the voivode's competences in the religious area require an amendment of the applicable law. The changes should focus on the role of the voivode, especially in the acquisition and recognition of the legal personality of churches, other religious associations and their organisational units.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
177--192
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Chlipała M., Pozycja ustrojowa wojewody, "Zeszyty Naukowe Instytutu Administracji AJD w Częstochowie" 2009/1.
  • Czuryk M., Karpiuk M., Mazurek M., Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Komentarz, Warszawa 2012.
  • Górnicki L., Problem nabywania oraz charakteru osobowości prawnej kościołów i innych związków wyznaniowych w Polsce [w:] Prawo wyznaniowe. Przeszłość i teraźniejszość, red. J. Koredczuk, Wrocław 2008.
  • Jagielski J., Terenowa administracja rządowa zespolona [w:] Prawo administracyjne, red. M. Wierzbowski, Warszawa 2009.
  • Mezglewski A., Misztal H., Stanisz P., Prawo wyznaniowe, Warszawa 2011.
  • Pacak M., Zmorek K., Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Komentarz, Warszawa 2013.
  • Plisiecki M., Wyznaniowa osoba prawna w prawie polskim, Warszawa 2013.
  • Polinceusz M., Funkcje wojewody. Studium administracyjnoprawne, Rzeszów 2010.
  • Poniatowski M., Zasada równouprawnienia związków wyznaniowych w kontekście ich działalności charytatywno-opiekuńczej, "Przegląd Prawa Wyznaniowego" 2016/9.
  • Rakoczy B., Ustawa a stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2008.
  • Sałuda D., Odpowiedzialność polityczna wojewody, "Państwo i Prawo" 2014/7.
  • Szmulik B., Miaskowska-Daszkiewicz K. (red.), Ustrój administracji państwowej terenowej. Komentarz, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171563953

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.