PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 6 | 30--39
Tytuł artykułu

The Role of Voivodeship Authorities in Creating an Innovative Environment : Case Study of the Silesian Voivodeship

Warianty tytułu
Rola samorządu wojewódzkiego w kreowaniu środowiska innowacyjnego - studium przypadku województwa śląskiego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Local voivodeship authorities are legally obliged to stimulate innovativeness of their region through a number of public actions. The purpose of the paper is to demonstrate, on the example of the Silesian voivodeship, how and with how much influence the factors of a regional innovation milieu affect the innovativeness of enterprises. The survey sought to assess the significance of the following factors dependent on the actions of local government: local authorities' contribution to the development of human capital, increases in the capacity for innovation of public administration and improvements to the functioning of public administration, promotion of entrepreneurial and innovative attitudes in the region, the creation of knowledge centres in the region, and providing free access to information. The conclusions were based on the results of a Computer Assisted Telephone Interview (CATI) survey conducted on a sample of 259 businesses in the Silesian voivodeship. Statistical methods were used to find any links between the assessment of the significance of the factors in question and the size, level of innovativeness, and activity profile of the businesses. (author's abstract)
Samorząd województwa, realizując szereg zadań publicznych, zobligowany jest ustawowo do stymulowania innowacyjności regionu. Celem artykułu jest przedstawienie siły i sposobu oddziaływania czynników regionalnego środowiska innowacyjnego na innowacyjność przedsiębiorstw na przykładzie województwa śląskiego. Ocenie poddano znaczenie następujących czynników zależnych od wojewódzkich władz samorządowych: zaangażowanie samorządu w rozwój kapitału ludzkiego, podnoszenie kwalifikacji administracji publicznej w zakresie innowacji oraz poprawy funkcjonowania administracji, promocja postaw przedsiębiorczych i innowacyjnych w regionie, tworzenie centrów wiedzy w regionie i nieodpłatne udostępnianie informacji. Wnioski oparto na wynikach badań ankietowych przeprowadzonych metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interview) na próbie 259 przedsiębiorstw z województwa śląskiego. W celu określenia współzależności pomiędzy oceną znaczenia badanych czynników a wielkością, poziomem innowacyjności oraz profilem działalności przedsiębiorstw zastosowano metody statystyczne. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
30--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw Management University
  • Warsaw Management University
Bibliografia
  • [1] Camagni R., Capello R. (2005), Urban Milieux: From Theory to Empirical Findings, [in:]R. Boschma, R. Kloosterman (eds.), Learning from Clusters, Springer, New York, pp. 249-274.
  • [2] Cooke P. (1992), Regional Innovation Systems: Competitive Regulation in the New Europe, "Geoforum", Vol. 23, No. 3, pp. 365-382.
  • [3] Doing Business 2019, Training for Reform, A World Bank Group Flagship Report, http://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/country/p/poland/POL.pdf, access date: 10.02.2019.
  • [4] Florida R. (1995), Toward the Learning Region, "Futures", Vol. 27, No. 5, pp. 527-536.
  • [5] Florida R. (2002), The Economic Geography of Talent, "Annals of the Association of American Geographers", Vol. 92, No. 4, pp. 743-755.
  • [6] Freeman Ch. (1987), Technology Policy and Economic Performance: Lessons from Japan, Pinter Publishers, London, New York.
  • [7] GUS (2018), Innovative Activity of Enterprises in the Years 2015-2017, Wa r s a w.
  • [8] Kamińska A. (2017a), The Areas of Regional Innovative Policy Influence on Innovativeness of Companies: a Case Study of the Silesian Voivodeship, "Przegląd Organizacji", Nr 6, s. 57-62.
  • [9] Kamińska A. (2017b), Uwarunkowania regionalne innowacyjności przedsiębiorstw w Polsce, Wydawnictwo CeDe-Wu, Warszawa.
  • [10] Kamińska A. (2018), The Impact of Local Authorities on The Innovative Milieu, [in:] F. Bylok, A. Albrychiewicz - Słocińska, L. Cichobłaziński (eds.), Leadership, Innovativeness and Entrepreneurship in a Sustainable Economy, Book of Proceedings ICoM 2018 8th International Conference on Management, Czestochowa University of Technology, Czestochowa, pp. 329-334.
  • [11] Lorenzen M. (2001), Localized Learning and Policy: Academic Advice on Enhancing Regional Competitiveness through Learning, "European Planning Studies", Vol. 9, No. 2, pp. 163-185.
  • [12] Maennig W., Ölschläger M. (2011), Innovative Milieux and Regional Competitiveness: The Role of Associations and Chambers of Commerce and Industry in Germany, "Regional Studies", Vol. 45, No. 4, pp. 441-452.
  • [13] Maillat D. (1998), From the Industrial District to the Innovative Milieu: Contribution to an Analysis of Terri-torialised Productive Organisations, "Recherches Économiques de Louvain/ Louvain Economic Review", Vol. 64, No. 1, pp. 111-129.
  • [14] Marinova D., Phillimore J. (2003), Models of Innovation, [in:] L.V. Shavinina (ed.) The International Handbook on Innovation, Elsevier Science, London, pp. 44-53.
  • [15] Markowski T. (2005), Współczesne uwarunkowania polityki innowacyjnej w regionach, "Prace Naukowe. Studia regionalne w Polsce: teoria, polityka, projektowanie", Akademia Ekonomiczna w Katowicach, s. 305-322.
  • [16] Martin R., Sunley P. (2003), Deconstructing Clusters: Chaotic Concept or Policy Panacea? "Journal of Economic Geography", No. 3, pp. 5-35.
  • [17] Nowakowska A. (2011), Regionalny wymiar procesów in-nowacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • [18] OECD (2018), European Union, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities Oslo Manual 2018 Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition.
  • [19] Okoń-Horodyńska E. (2017), Ewaluacja polityki innowacji, [w:] G. Prawelska-Skrzypek (red.), Ewaluacja w procesie tworzenia i realizacji polityki naukowej i innowacyjnej, Polska Akademia Nauk, Komitet Naukoznawstwa, Warszawa, s. 237-301.
  • [20] Pietrzyk I. (2001), Paradygmat rozwoju terytorialnego, [w:] W. Kosiedowski (red.), Gospodarka i polityka regionalna okresu transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 63-64.
  • [21] Plawgo B., Klimczak T., Czyż P., Boguszewski R., Kowalczyk A. (2013), Regionalne systemy innowacji w Polsce - Raport z badań, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • [22] Porter M.E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
  • [23] Siłka P. (2012), Potencjał innowacyjny wybranych miast Polski a ich rozwój gospodarczy, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.
  • [24] Słupińska M. (2016), Terytorialne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw. Terytorium - kapitał społeczny - governance., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • [25] Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, tekst jednolity Dz.U. z 2018 r., poz. 913, 1000 i 1432, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19980910576/U/D19980576Lj.pdf, data dostępu: 10.11.2018 r.
  • [26] Zastempowski M. (2011), Uwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego polskich małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171564105

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.