PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 6 | 60--66
Tytuł artykułu

Coaching as a Method of Supporting Employees' Development in Organizations: Polish Experience

Warianty tytułu
Coaching jako metoda wspierania rozwoju pracowników w organizacjach - doświadczenia polskie
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W artykule przedstawiono zagadnienie coachingu w zarządzaniu zasobami ludzkimi jako jednej z metod wspomagania rozwoju pracowników w organizacjach. W części teoretycznej wyjaśniono ideę coachingu w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Ponadto syntetycznie scharakteryzowano proces coachingowy. W części empirycznej problematykę zawężono do rozwoju zawodowego pracowników w organizacjach. W artykule bazowano na analizie literaturowej oraz wynikach badań wtórnych i pierwotnych. Część empiryczna dotyczy polskiej praktyki biznesowej. Głównym celem artykułu jest określenie zasadniczych sposobów i celów rozwoju zawodowego pracowników w organizacjach, stanowiących przyczynek do oceny, czy zasadne jest wsparcie tego procesu metodą coachingu. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the issue of coaching in human resources management as a method of supporting employees' development in organizations. In the theoretical part, the idea of coaching in human resources management has been explained. In addition, the coaching process has been characterized synthetically. In the empirical part, the issue has been narrowed down to employees' professional development in organizations. The article is based on a literature analysis and results of secondary and primary research. The empirical part concerns the Polish business practice. The main aim of the article is to define the prime methods and objectives of employees' professional development in organizations, which is a contribution to the assessment whether it is justified to support this process by coaching.(author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
60--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • Czestochowa University of Technology
  • Czestochowa University of Technology
Bibliografia
  • [1] Bond Ch., Seneque M. (2012), Conceptualizing Coaching as an Approach to Management and Organizational Development, "Journal of Management Development", Vol. 32, No. 1, pp. 57-72, DOI: 10.1108/02621711311287026.
  • [2] Czarkowska L.D. (2018), Coaching jako narzędzie HR Business Partnera, [w:] K. Popieluch (red.), HR Business Partner - rola, filary, perspektywy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • [3] Czy warto inwestować w coaching, http://przedsiebiorcy.eu/ czy-warto-inwestowac-w-coaching, data dostępu: 8.06.2019 r.
  • [4] Dilts R. (2006), Od przewodnika do inspiratora, PINLP, Warszawa.
  • [5] Fornalczyk A. (2007), Coaching menedżerski - proces doskonalenia kadry odpowiedzialnej za realizację zmian organizacyjnych, [w:] J. Stankiewicz (red.), Społeczno-kulturowe i organizacyjne problemy zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  • [6] Graham S., Wedman J.F., Garvin-Kester B. (2008), Manager Coaching Skills: What Makes a Good Coach? "Performance Improvement Quarterly", Vol. 7, No. 2, pp. 81-94, DOI: 10.1111/j.1937-8327.1994.tb00626.x.
  • [7] Hargrove R. (2006), Mistrzowski coaching, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • [8] Izba Coachingu (2019), Standardy • Etyka • Jakość, http:// www.izbacoachingu.com, data dostępu: 5.06.2019 r.
  • [9] Jędrzejczyk W. (2019), Human-Organization Relation in the Perspective of Industry 4.0, [in:] J. Trojanowska, O. Ciszak, J.M. Machado , I. Pavlenko (eds.), Advances in Manufacturing II. Vol.1 - Solutions for Industry 4.0, Springer, Cham, pp. 14-24, DOI: 10.1007/978-3-030-18715-6_2.
  • [10] Milner J., McCarthy G., Milner T. (2017), Training for the Coaching Leader: How Organizations Can Support Managers, "Journal of Management Development", Vol. 37, No. 2, pp. 188- -200, DOI: 10.1108/JMD-04-2017-0135.
  • [11] O'Neill M.B. (2005), Coaching dla kadry menedżerskiej, Wydawnictwo Rebis, Poznań.
  • [12] Parsloe E. (1995), Coaching, Mentoring and Assessing: A Practical Guide to Developing Competence, Kogan Page, New York.
  • [13] Parsloe E. (1998), Coaching i mentoring, Wydawnictwo PETIT, Warszawa
  • . [14] Rogers J. (2010), Coaching, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • [15] Sidor-Rządkowska M. (2012), Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • [16] Starr J. (2015), Podręcznik coachingu. Sprawdzone techniki treningu personalnego, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • [17] Thorpe S., Clifford J. (2004), Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, Wydawnictwo Rebis, Poznań.
  • [18] Vickers A., Bavister S. (2007), Coaching, Onepress, Gliwice.
  • [19] Whitmore J. (2011), Coaching. Trening efektywności, Burda Media Polska, Warszawa.
  • [20] What is coaching? https://www.experiencecoaching.com, access date: 15.06.2019.
  • [21] Wilson C. (2010), Coaching biznesowy. Praktyczny podręcznik dla coachów, menedżerów i specjalistów, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
  • [22] Wilson C. (2015), Nowy coaching biznesowy. Przewodnik po najlepszych praktykach, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
  • [23] Wójcik M. (2010), Coaching: twój rozwój - sukces - szczęście, G+J Gruner + Jahr Polska, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171564135

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.