PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 17 | nr 3 (83) Evolution and Effectiveness of National and European Financial Management - Recommendations for the Future | 72--92
Tytuł artykułu

Efforts to Reduce the Public Finance Imbalance in France in the Multiannual Planning Context

Warianty tytułu
Próby zmniejszania nierównowagi finansów publicznych we Francji w kontekście planowania wieloletniego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem badania było pokazanie postępów rządu francuskiego w zakresie zmniejszania deficytu sektora finansów publicznych i długu publicznego w okresie 1998-2017 na podstawie przygotowywanych programów stabilności. Odnosząc się do hipotez badawczych, należy podkreślić, że pomimo dwukrotnego objęcia Francji procedurą nadmiernego deficytu budżetowego konsolidacja finansów publicznych we Francji nie jest zadowalająca. Do analizy prognoz dotyczących salda budżetowego i długu publicznego w artykule wykorzystano programy stabilności Francji, francuskie akty prawne dotyczące finansów publicznych iż planowania wieloletniego, propozycje zaleceń Komisji Europejskiej i zalecenia Rady Ecofin oraz dane Eurostatu. Ze względu na ograniczone ramy opracowania szczegółowymi badaniami nie objęto zależności między prognozami dotyczącymi dochodów publicznych i PKB oraz planami wydatków publicznych a saldem budżetowym i długiem publicznym. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study was to show the progress of the French government in reducing the general government deficit and public debt in the period 1998-2017. Referring to research hypotheses, it should be emphasized that despite the fact that France was twice covered by the excessive budget deficit procedure, the consolidation of public finances in France is not satisfactory. The Stability Programmes of France, French legal acts on public finance and multi-annual planning, proposals for recommendations of the European Commission and recommendations of the Ecofin Council as well as Eurostat data were used to analyze the forecasts of the budget balance and public debt in the paper. Due to the limited development framework, detailed studies did not cover the relationship between forecasts on public revenues and GDP on the one hand and public expenditure plans, budget balance and public debt on the other. (original abstract)
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Annett, A. (2006). Enforcement and the Stability and Growth Pact: How Fiscal policy did and did not change under Europe's fiscal framework (Working Paper No. 06/116). IMF.
  • Bouvier, M. (2011). Konstytucjonalizacja wieloletniego programowania finansów publicznych we Francji. In E. Rułkowski (Ed.), Instrumenty nowego zarządzania finansami publicznymi w wybranych krajach Unii Europejskiej. Białystok: Temida.
  • Chalk, N. (2002). Structural balances and all that: Which indicators to use in assessing fiscal policy (IMF Working Paper WP/02/101).
  • Claeys, G., Darvas, Z., & Leandro, A. (2016). A proposal to revive the European fiscal framework (Bruegel Policy Contribution, Issue 7).
  • Constitution du 4 octobre 1958 (JO 05-10-1958).
  • Council of the European Union. (2001). Council opinion of 12 February 2001 on the updated stability programme of France, 2002-2004 (2001/C 77/05).
  • Council of the European Union. (2002). Council opinion of 12 February 2002 on the updated stability programme of France, 2003-2005 (2002/C 51/03).
  • Council of the European Union. (2007). Council Decision of 30 January 2007 abrogating Decision 2003/487/EC on the existence of an excessive deficit in France (2007/154/ EC: OJ L 68).
  • Council of the European Union. (2011). Council Directive 2011/85/EU of 8 November 2011 on requirements for budgetary frameworks of the Member States (OJ L 306, 23.11.2011).
  • Council of the European Union. (2017). Council recommendation of 11 July 2017 on the 2017 National Reform Programme of France and delivering a Council opinion on the 2017 Stability Programme of France (2017/C 261/09).
  • European Commission. (2009). Report prepared in accordance with Article 104(3) of the Treaty. France (SEC(2009) 190 final). Brussels.
  • European Commission. (2015). Commission Decision (EU) 2015/1937 of 21 October 2015 establishing an independent advisory European Fiscal Board (OJ L 282, 28.10.2015, p. 37-40).
  • European Parliament and the Council. (2011). Regulation (EU) No 1173/2011 of the European Parliament and of the Council of 16 November 2011 on the effective enforcement of budgetary surveillance in the euro area (OJ L 306, 23.11.2011).
  • European Parliament and the Council. (2011a). Regulation (EU) No 1175/2011 of the European Parliament and of the Council of 16 November 2011 amending Council Regulation (EC) No 1466/97 on the strengthening of the surveillance of budgetary positions and the surveillance and coordination of economic policies (OJ L 306, 23.11.2011).
  • European Parliament and the Council. (2011b). Council Regulation (EU) No 1177/2011 of 8 November 2011 amending Regulation (EC) No 1467/97 on speeding up and clarifying the implementation of the excessive deficit procedure (OJ L 306, 23.11.2011).
  • European Parliament and the Council. (2013). Regulation (EU) No 473/2013 of the European Parliament and of the Council of 21 May 2013 on common provisions for monitoring and assessing draft budgetary plans and ensuring the correction of excessive deficit of the Member States in the euro area (OJ L 140, 27.05.2013).
  • Eurostat. (2018). Government deficit/surplus, debt and associated data. Retrieved on 20 October 2018, from http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=gov_10dd_ edpt1&lang=en.
  • Eurostat. (2018a). Government revenue, expenditure and main aggregates. Retrieved on 20 October 2018, from http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=gov_10a_ main&lang=en.
  • Franek, S. (2013). Wieloletnie planowanie budżetowe w podsektorze rządowym. Warszawa: Difin.
  • Franek, S. (2014). Wieloletni Plan Finansowy Państwa - odchylenia od wzorca wieloletniego planowania budżetowego. In S. Franek & M. Będzieszak (Eds.), Zarządzanie finansami publicznymi. Planowanie wieloletnie, efektywność zadań publicznych, benchmarking. Warszawa: Difin.
  • Franek, S. (2018). Diversity of public finance management instruments in EU countries. Optimum Economic Studies, 3(93). DOI: 10.15290/oes.2018.03.93.06.
  • Gouvernement de la République Française. (2004). Programme de Stabilité 2004-2006. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française. (2005). Programme de Stabilité 2005-2007. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française. (2006). Programme de Stabilité 2006-2008. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française. (2007). Programme de Stabilité 2007-2009. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française. (2008). Programme de Stabilité 2008-2010. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française. (2009). Programme de Stabilité 2009-2012. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française. (2010). Programme de Stabilité 2010-2013. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française. (2011). Programme de Stabilité 2011-2014. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française. (2014). Programme de Stabilité 2014-2017. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française, (2015). Programme de Stabilité 2015-2018. Paris: Gouvernement de la République Française.
  • Gouvernement de la République Française (2016). Programme de Stabilité 2016-2019 (Version adoptée en Conseil des Ministres du 13 Avril 2016). Paris: Gouvernement, République Française.
  • Gouvernement de la République Française (2018). Programme de Stabilité 2018-2022. Paris: Gouvernement, République Française.
  • Gros, D., & Alcidi, C. (2010). Fiscal policy coordination and competitiveness surveillance: What solutions to what problems? (CEPS Policy Brief No. 213/September).
  • Guide to the Constitutional Bylaw on Budget Acts (Updated edition - October 2008) Retrieved on 12 January 2019, from www.performance-publique.gouv.fr.
  • https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/ eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/stability-and-growth-pact/ preventive-arm/stability-and-convergence-programmes_en (retrieved on 10 February 2019).
  • https://ec.europa.eu/info/publications/medium-term-budgetary-frameworks-database_en (retrieved on 10 February 2019).
  • https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/indicators-statistics/economic-databases/ fiscal-governance-eu-member-states/medium-term-budgetary-framework_en (retrieved on 10 February 2019).
  • Jonung. L., & Larch, M. (2004). Improving fiscal policy in the EU: The case for independent forecasts. European Economy, (210), Economic Papers. Brussels: European Commission Directorate-General for Economic and Financial Affairs Publications. https://doi.org/10.1111/j.1468-0327.2006.00162.x.
  • Krajewski, P. (2004). The importance of the budget deficit decomposition into a structural and a cyclical component. Comparative Economic Research, 7.
  • Loi organique n° 2012-1403 du 17 décembre 2012 relative à la programmation et à la gouvernance des finances publiques.
  • Loi n° 2009-135 du 9 février 2009 de programmation des finances publiques pour les années 2009 à 2012.
  • Ministère de l'Économie, des Finances et de l'Industrie. (1998). Programme pluriannuel des finances publiques à l'horizon 2002. Une stratégie pour la croissance et pour l'emploi. Paris: Ministère de l'Économie, des Finances et de l'Industrie.
  • Ministère de l'Économie, des Finances et de l'Industrie. (2001). Programme pluriannuel de finances publiques 2001-2003. Paris: Ministère de l'Économie, des Finances et de l'Industrie.
  • Ministère de l'Économie, des Finances et de l'Industrie. (2003). Programme triennal des finances publiques 2003􀅘2005. Paris: Ministère de l'Économie, des Finances et de l'Industrie.
  • Momigliano, S. (1999). Introduction, in Indicators of structural budget balances. Banca D'Italia.
  • Moulin, L., & Wierts, P. (2006). How credible are multiannual budgetary plans in the EU?. Proceedings of the 8th Banca d'Italia Workshop on Public Finance (pp. 983-1005). Perugia, 30 March - 1 April.
  • Oręziak, L. (2002). Polityka budżetowa na obszarze euro (Part II). Bank i Kredyt, (7), 4-15.
  • Pina, A., & Venes, N. (2007). The political economy of EDP fiscal forecasts: An empirical assessment (Working Paper WP 023/2007/DE/UECE). Lisbon: School of Economics and Management, Technical University of Lisbon.
  • Postuła, M. (2015). Instrumenty zarządzania finansami publicznymi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Réaliser objectif constitutionnel d'équilibre des finances publiques (2010). Rapport du groupe de travail présidé par Michel Camdessus. Paris: Gouverneur Honoraire de la Banque de France.
  • Sherwood, M. (2015). Medium-term budgetary frameworks in the EU Member States (Discussion Paper 021). Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi:10.2765/905635.
  • Strauch, R., Hallerberg, M., & von Hagen, J. (2004). Budgetary forecasts in Europe - The track record of stability and convergence programmes (ECB Working Paper No. 307). Frankfurt am Main.
  • Treaty on stability, coordination and governance in the economic and monetary union. Retrieved on 11 March 2016, from www.europa.eu.
  • Vlaicu, R., Verhoeven, M., Grigoli, F., & Mills, Z. (2014). Multiyear budgets and fiscal performance: Panel data evidence. Journal of Public Economics, 111, 79-95. DOI: 10.1016/ j.jpubeco.2013.12.011.
  • Von Hagen, J. (2010). Sticking to fiscal plans: The role of institutions. Public Choice, 144, 487-503. DOI 10.1007/s11127-010-9680-z.
  • Wildavsky, A. (1986). Budgeting: A comparative theory of budgetary processes. New Brunswick, NJ: Transaction Books.
  • Wojtyna, A. (2003). Polityka makroekonomiczna w cyklu koniunkturalnym - nowe nurty w teorii. Gospodarka Narodowa, (5-6), 1-22.
  • Zawadzka-Pąk, U. K. (2010). Etapy wdrażania współczesnego budżetu zadaniowego we Francji. In E. Ruśkowski (Ed.), Prawne problemy konstrukcji i funkcjonowania budżetu zadaniowego we Francji. Wnioski dla Polski. Białystok: Wydawnictwo Temida2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171564289

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.