PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 2 | 115--129
Tytuł artykułu

Current Trends in the Consumer Behaviour Towards Eco-Friendly Products

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Aktualne trendy w zachowaniach konsumentów wobec produktów ekologicznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Badania nad problematyką odpowiedzialności środowiskowej były podejmowane już w latach 70. i 80. XX wieku, kiedy stosunkowo niewielu konsumentów miało świadomość jaki wpływ na środowisko wywierają produkty i usługi. Obecnie "zielona konsumpcja" (zrównoważona konsumpcja) jest terminem powszechnie znanym, a istotnym elementem tzw. "zielonego konsumeryzmu" stało się kształtowanie proekologicznych wzorców konsumpcji. Podstawowym celem artykułu jest identyfikacja trendów w zachowaniach konsumentów w stosunku do dóbr i usług ekologicznych na przykładzie województwa śląskiego. W pierwszej części artykułu przedstawiono tendencje w zachowaniach konsumentów na zielonym rynku w krajach wysoko rozwiniętych. Druga część dotyczy identyfikacji zachowań konsumentów w stosunku do dóbr i usług ekologicznych w województwie śląskim na podstawie badań ankietowych. Badania ankietowe były przeprowadzone wśród mieszkańców regionu w latach 1999/2000 i 2012/2014. Według wyników badań niezmiennie cena pozostaje głównym kryterium branym pod uwagę przy zakupach, maleje natomiast ilość osób kierujących się kryteriami ekologicznymi. Istotnym motywem zakupu "zielonych" produktów są oszczędności związane np. z używaniem energooszczędnych sprzętów AGD i elektroniki. 37% ankietowanych deklaruje obecnie zakup żywności ekologicznej, a najistotniejszym motywem przy takich zakupach są względy zdrowotne. Pozytywny trend został zaobserwowany odnośnie postępowania z odpadami (według wyników badań ankietowych segregacja ma miejsce w większości gospodarstw domowych w regionie śląskim) lecz znacząco spadła ilość osób naprawiających zepsuty sprzęt elektroniczny i AGD co przyczynia się do wzrostu ilości takich odpadów. (abstrakt oryginalny)
EN
Research on environmental liability issues were already taken in the 70s and 80s, when relatively few consumers were aware of the impact of products and services on the environment. Currently, "green consumption" (sustainable consumption) is a term commonly known and an important element of the "green consumerism" has become creating environmentally friendly consumption patterns. The main purpose of the article is to identification of current trends in the consumer behaviour towards "green" products on example of Silesian Voivodeship. In the first part of the article are presented trends in consumer behaviour on a green market in developed countries. The second part relates to the identification of consumer behaviour in relation to environmental goods and services in the Silesian province on the basis of surveys. Surveys were conducted among residents of the region in 1999/2000 and 2012/2014. The above analyses indicate that the trend to make purchase decisions based on ecological criteria is diminishing. The price is still the main criterion the respondents consider when shopping (above 80% of survey participants). An important motive for buying eco-friendly products are savings associated with using energy-efficient appliances. Currently, 37% of respondents declares buying organic food and the most important criterion in all rounds of the survey are health benefits. A positive tendency was observed with regard to the post-consumer waste management (according to the survey, waste is currently segregated in most households in Silesian Voivodeship) but significantly decreased the number of people repairing broken electronic equipment and appliances which contributes to increasing the quantity of such waste. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
115--129
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Belz, F.M.; Peattie, K. (2012). Sustainability Marketing. A Global Perspective. West Sussex: Wiley.
  • Dahlstrom, R. (2011). Green Marketing Management. International Edition. Stamford: South-Western Cengage Learning.
  • European Commission (2013). FLASH EUROBAROMETER 3. Attitudes of Europeans Towards Building the Single Market for Green Products. Available at: http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_367_en.pdf. Accessed 6 June 2014.
  • GUS (2014). Rocznik statystyczny województwa śląskiego [Statistical Yearbook of Silesia province]. Katowice: GUS.
  • Manget, J.; Roche, C.; Muennich, F. (2009). Capturing the Green Advantage for Consumer Companies. Boston: the Boston Consulting Group, Inc.. Available at: http://www.bcg.com/documents/file15407.pdf. Accessed 6 January 2014.
  • Ministrerstwo Środowiska (2013). Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski [The study of environmental awareness and behaviour of Polish citizens]. Available at: http://www.mos.gov.pl/artykul/4770_badanie_swiadomosci_2011/18296_badanie_swiadomosci_ekologicznej_2011.html. Accessed 11 August 2014.
  • Natural Marketing Institute (2014). Consumer Segmentation. Available at: http://www.nmisolutions.com/index.php/ custom-research-tools/consumer-segmentation. Accessed 4 January 2014.
  • Strumińska - Kutra, M. (2011). Świadomość ekologiczna Polaków. Analiza wyników badań ilościowych z lat 1992 - 2011 [Environmental awareness of Polish citizens. Analysis of the results of quantitative research from the years 1992 - 2011]. Instytut na Rzecz Ekorozwoju.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171566738

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.