PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 3353--3362
Tytuł artykułu

Wpływ utylizacji ciepła odpadowego silnika napędu głównego na wielkość projektowego współczynnika efektywności energetycznej EEDI na przykładzie wybranego kontenerowca

Warianty tytułu
Influence of Main Engine'Swaste Heat Recoveryat Value of Energy Efficiency Design Index (EEDI) Based on Sample of Selected Container Ship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na problem emisji do atmosfery przez statki morskie związków toksycznych takich jak m.in. NOx, SOx, cząstki stałe oraz dwutlenek węgla. Wprowadzony w życie 19 maja 2005 roku Załącznik VI Konwencji MARPOL dotyczący zapobieganiu zanieczyszczania powietrza przez statki, wymusił na armatorach stosowanie rozwiązań zmierzających do ograniczenia emisji do atmosfery tych szkodliwych substancji. Jednym z instrumentów pozwalających na realizację tych wytycznych jest wprowadzony obligatoryjnie dla projektowanych i nowobudowanych statków projektowy współczynnik efektywności energetycznej EEDI.W artykule przedstawiono metodę obliczeń tego współczynnika dla siłowni projektowanego kontenerowca w układach z utylizacją i bez utylizacji ciepła odpadowego silnika głównego.Wskazano w ten sposób na istotny wpływ utylizacji na wielkość współczynnika, a w konsekwencji poziom emisji zanieczyszczeń do atmosfery.(abstrakt oryginalny)
EN
The goal of the paper is to put attention at the problem of emission of toxic compounds e.g. NOx, SOx and CO2from seagoing ships to environment. The VI Amendment to MARPOL Convention concerning prevention against air pollution by seagoing ships, brought into practice in May 19th2005, forced ship owners to use means for reduction of environment harmful substances emission to atmosphere. One of tools enabling realisation of above mentioned regulations is compulsory implementation of Energy Efficiency Design Index (EEDI). The paper presents way of its calculation, for propulsion plant of designed container ship, considering systems with and without utilisation of wasted heat from main engine. This way was underlined important influence of heat utilisation at value of the efficiency index, and subsequently level of pollutants emission.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
3353--3362
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
autor
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • 1.BIMCO EEDI Calculator,https://www.bimco.org/Products/EEDI.aspx
  • 2.Giernalczyk M., Metody redukcji emisji do atmosfery związków toksycznych oraz CO2przez statki morskie, LOGISTYKA 4/2014.
  • 3.Giernalczyk M., GórskiZ., Methods of reduction of fuel consumption as means for CO2emitted by seagoing ships minimizing,Journal of KONES Powertrain and Transport, European Science Society of Powertrain and Transport Publication, 2013, Vol. 20, No.4, p. 85-91.
  • 4.Giernalczyk M., GórskiZ., SIŁOWNIE OKRETOWE, część I, Podstawy napędu i energetyki okrętowej, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2013.
  • 5.Giernalczyk M., Górski Z.,SIŁOWNIE OKRETOWE, część II, Instalacje okrętowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2013.
  • 6.Giernalczyk M., Górski Z.,Methods of reduction of fuel consumption as means for CO2 emitted by seagoing ships minimising. Journal of KONES Powertrain and Transport, European Science Society of Powertrain and Transport Publication, Vol. 20, No.4, page 85 -91
  • 7.Lloyd's Register, Implementing the Energy Efficiency Design Index Version 3.0, December 2012, www.lr.org/eedi
  • 8.LusM., Projekt wstępny głównego układu napędowego elektrowni oraz kotłowni kontenerowca o zdolności przewozowej 18000 TEU z uwzględnieniem projektowego współczynnika efektywności energetycznej EEDI. Praca dyplomowa magisterska wykonana pod kierunkiem M. Giernalczyka. Wydział Mechaniczny Akademii Morskiej w Gdyni. Gdynia 2015.
  • 9.MAN Diesel & Turbo, Howto Influence CO2,Copenhagen, Denmark July 2010.
  • 10.MAN Diesel & Turbo, Thermo Efficiency System,Copenhagen, Denmark August 2010.
  • 11.MAN B&W Diesel A/S Copenhagen, Soot Deposits and Fires in Exhaust Gas Boilers,Denmark March 2004.
  • 12.MAN Diesel & Turbo, Diesel Facts 3/2011
  • 13.MEPC 63/23 annex 8 -Guidelines on the method of calculation of the attained energy efficiency design index (EEDI) for new ships. 2012
  • 14.MEPC 1/Circ.815 -Guidance on treatment of innovative energy efficiency technologies for calculation and verification of the attained. 2013
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171567470

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.