PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | R. 16, nr 3, cz. 2 | 237--250
Tytuł artykułu

Publiczne instytucje kultury w Polsce jako projektodawcy kampanii crowdfundingowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Public Cultural Institutions in Poland as Project Promoters of Crowdfunding Campaigns
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Publiczne instytucje kultury w Polsce sporadycznie pozyskują finanse na portalach crowdfundingowych. Te jednak, które to czynią, osiągają sukcesy. Autorka artykułu stara się odpowiedzieć na pytanie: jakie są wymierne korzyści z przeprowadzenia zbiórek crowdfundingowych, oprócz tych finansowych i czy warto podejmować się tego trudu? Autorka przybliża obszary wykorzystania crowdfundingu w publicznych instytucjach kultury, bazując na subiektywnych opiniach przedstawicieli sześciu instytucji, które z powodzeniem korzystają z alternatywnej formy pozyskiwania funduszy na realizację własnych projektów. (abstrakt oryginalny)
EN
Public cultural institutions in Poland sporadically raise finance on crowdfunding websites. However, those who do so succeed. The author of the article tries to answer the question: what are the measurable benefits of crowdfunding collections, in addition to financial ones, and is it worth to undertake this effort? The author will bring closer the use of crowdfunding in public cultural institutions based on subjective opinions of representatives of six institutions that successfully use the alternative form of raising funds for the implementation of their own projects. (original abstract)
Rocznik
Strony
237--250
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Agrwal A., Catalini C., Goldfarb A. (2015), Crowdfunding: Geography, Social Networks, and the Timing of Investment Decisions, "Journal of Economics & Management Strategy", Vol. 24, No. 2.
  • Benkler Y. (2008), Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, polskie wydanie, tłum. R. Próchniak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Borello G., Crescenzo V. de, Pichler F. (2015), The Funding Gap and The Role of Financial Return. Crowdfunding: Some Evidence From European Platforms, "Journal of Internet Banking and Commerce", Vol. 20, No. 1.
  • Burszta W., Duchowski M., Fatyga B., Nowińska J., Pęczak M., Sekuła E., Szlendak T. (2009), Raport o stanie i zróżnicowaniach kultury miejskiej w Polsce, Raport opracowany na zlecenie MKiDN, Warszawa.
  • CBOS (2018), O nieufności i zaufaniu, nr 35, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_035_18.PDF.
  • Dziuba D.T. (2015), Ekonomika crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej, Difin, Warszawa.
  • GUS (2015), Finanse kultury w latach 2007-2015.
  • GUS (2016), Kultura 2016.
  • GUS (2017a), Kultura 2017.
  • GUS (2017b), Wyniki finansowe instytucji kultury w 2017.
  • GUS (2018), Wyniki finansowe instytucji kultury w okresie I-III 2018 r.
  • Howe J. (2006), Crowdsourcing, http://crowdsourcing.typepad.com/cs/2006/06/crowdsourcing_a.html.
  • Król K. (2011), Finansowanie społecznościowe jako źródło finansowania przedsięwzięć w Polsce, praca dyplomowa, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
  • Lévy P. (1994), Collective intelligence: mankind's emerging world in cyberspace, Perseus Books, Cambridge.
  • Lomas N. (2004), "There Are Things That Are More Important Than Money", Says Kickstarter CEO, https://techcrunch.com/2014/05/05/yancey-strickler-disrupt-ny/.
  • Malinowski B.F., Giełzak M. (2015), Crowdfunding. Zrealizuj swój pomysł ze wsparciem cyfrowego tłumu, Helion, Gliwice.
  • Ordanini A., Miceli L., Pizzetti M., Parasuraman A. (2011), Crowd-funding: Transforming Customers into Investors Through Innovative Service Platforms, "Journal of Service Management", Vol. 22, No. 4.
  • Pluszyńska A. (2015), Podstawy prawne organizacji kultury i mediów, Wydawnictwo Attyka, Kraków.
  • Pluszyńska A. (2018a), Crowdfunding - historia i definiowanie, w: A. Pluszyńska, A. Szopa (red.), Crowdfunding w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Pluszyńska A. (2018b), Finansowe sukcesy publicznych instytucji kultury w kampaniach crowdfundingowych, "Zarządzanie i Finanse", nr 1, cz. 1.
  • Pluszyńska A., Konior A. (2018), Festiwal Kultury i Mediów Polikultura jako przykład kampanii crowdfundingowej w kulturze, w: A. Pluszyńska, A. Szopa (red.), Crowdfunding w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Surowiecki J. (2004), The wisdom of crowds: why the many are smarter than the few and how collective wisdom shapes business, economies, societies, and nations, Doubleday & Co., New York.
  • Tapscott D., Williams A.D. (2008), Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, tłum. P. Cypryański, Oficyna Wydawnicza ŁOŚGRAF, Warszawa.
  • Tapscott D., Williams A.D. (2011), Makrowikinomia. Reset świata i biznesu, tłum. D. Bakalarz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Toffler A. (2006), Trzecia fala, tłum. E. Woydyłło, M. Kłobukowski, Poznań.
  • Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1983 z późn. zm.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171568779

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.