PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 34 | 38--49
Tytuł artykułu

Zarządzanie jakością kształcenia w szkolnictwie wyższym na podstawie monitoringu procesu edukacyjnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Quality Management in Higher Education Based on the Educational Process Monitoring
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie rozwijającego się społeczeństwa informacyjnego i wynikającej z tego faktu potrzeby kształcenia ustawicznego szczególnego znaczenia nabiera konieczność stałej weryfikacji poziomu kompetencji zarówno osób kształconych, jak i kształcących. Ma to tym większe znaczenie, że pozwala w sposób dynamiczny dostosowywać ofertę edukacyjną do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Celem artykułu jest zaprezentowanie koncepcji zarządzania jakością kształcenia w szkolnictwie wyższym, opartej na monitoringu kompetencji studentów i absolwentów. Przedstawiony model wsparty został wykorzystaniem kompleksowej oceny procesu dydaktycznego oraz poziomu wiedzy i umiejętności odbiorców usług edukacyjnych. Omówione mechanizmy oparto na danych wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu kompetencji.(abstrakt oryginalny)
EN
In the era of the development of information society and the resulting necessity for lifelong learning, the need to constantly verify the level of competence of both students and teachers is significantly important. This is all the more important because it allows to dynamically adapt the educational offer to the changing needs of the labor market. The aim of the article is to create a concept of quality management in higher education based on monitoring the competences of students and graduates. The article presents a model of pro-quality management in higher education based on internal, external and comprehensive monitoring of the educational process. The proposed structure was supported by the use of a comprehensive assessment of competences and skills of students and graduates of the university. Mechanisms for managing the educational process based on internal and external data monitoring of competences are considered.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
38--49
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Szczecinie
  • Akademia Morska w Szczeinie
  • Lutsk National Technical University Ukraine
Bibliografia
  • Avanesov V.S. (1998), Kompozycja zadań testowych, ADEPT, Moskwa.
  • Czerepaniak-Walczak M. (2001), Kompetencja, [w:] Wójcicka M. (red.), Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym: słownik tematyczny, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  • Dzhuguryan L.O. (2010), Ocena efektywności procesu przyswojenia wiedzy przy samodzielnej pracy studentów z użyciem adaptacyjnych, edukacyjno-kontrolujących systemów, Announcer of Odessa State Academy of Civil Engineering and Architecture, Odessa.
  • Dzhuguryan L. (2018a), Interactive Monitoring and Assessment of Knowledge Based on an Adaptive Learning System, "Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", nr 12. DOI: 10.24136/atest.2018.548.
  • Dzhuguryan L. (2018b), Management of Engineering Knowledge in Information-Educational Environment of Transport Enterprises, "Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", nr 12. DOI: 10.24136/atest.2018.549.
  • Efremova N.F. (2005), Kontrola przez testowanie w edukacji. Skrypt naukowy, Logos, Moskwa.
  • FRP (2013), Sprawozdanie z działalności Fundacji Rektorów Polskich za rok 2013, Fundacja Rektorów Polskich, http://arch.krasp.org.pl/pl/archiwum_inne_dokumenty/archiwum_inne_dok (dostęp: 24.05.2018).
  • Grudowski P. (2015), Wybrane aspekty projakościowej orientacji w zarządzaniu polskimi uczelniami, "Zarządzanie i Finanse", R. 13, nr 2.
  • Grudowski P., Lewandowski K. (2012), Pojęcie jakości kształcenia i uwarunkowania jej kwantyfikacji w uczelniach wyższych, "Zarządzanie i Finanse", R. 10, nr 3, cz. 1.
  • Kasperaviciute R. (2013), Application of ISO 9001 and EFQM Excellence Model within Higher Education Institutions: Practical Experiences Analysis, "Social Transformations in Contemporary Society", Vol. 1.
  • Kolasiński M., Lisiecki P. (2004), Cena na rynku edukacji wyższej, [w:] Nowaczyk G., Kolasiński M. (red.), Marketing szkół wyższych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań.
  • Krzyżanowska M. (2004), Marketing usług edukacyjnych szkoły wyższej, [w:] Nowaczyk G., Kolasiński M. (red.), Marketing szkół wyższych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań.
  • Kulig A., Nowaczyk G. (2004), Decyzje maturzystów o wyborze uczelni i ich determinanty, [w:] Nowaczyk G., Kolasiński M. (red.), Marketing szkół wyższych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań.
  • Lisiecka K., Maciąg J. (2010), O ocenie jakości usług edukacyjnych w szkołach wyższych, [w:] Wawak T. (red.), Komunikacja i jakość w zarządzaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków.
  • Makkar U., Gabriel E., Tripathi S.K. (2008), Value Chain for Higher Education Sector Case Studies of India and Tanzania, "Journal of Services, Research", Special Issue, February.
  • MNiSW (2015), Program rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki na lata 2015-2030 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, http://www.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/pro-gram-rozwoju-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki-na-lata-2015-2030.html (dostęp: 26.05.2018).
  • Niemierko B. (2004), Diagnostyka edukacyjna, [w:] Niemierko B. (red.), Diagnostyka edukacyjna. Teoria i praktyka, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków.
  • Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Oleksyn T. (2011), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka przedsiębiorstw z "listy 500", [w:] Bylok F., Słocińska A. (red.), Współczesne oblicza kapitału ludzkiego i intelektualnego, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
  • Pabian A. (2005), Marketing szkoły wyższej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
  • PN-EN ISO 9001:2015-10 (2015), Systemy zarządzania jakością - Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa.
  • PN-EN ISO 9004:2010 (2010), Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji - Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa.
  • Rokita J. (2005), Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.
  • Stachowiak-Kudła M. (2012), Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich, Difin, Warszawa.
  • Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku (2010), raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum: Ernst & Young Business Advisory i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa, http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/59579 f9e6efaec82014d6d5be081ca23.pdf lub www.uczelnie2020.pl (dostęp: 24.05.2018).
  • Tadeusiewicz R., Choraś R.S., Rudowski R. (red.) (2007), Leksykon e-nauczania, praca zbiorowa Rady Naukowej Instytutu Kształcenia na Odległość WSHE w Łodzi, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.
  • Tarí J.J. (2006), An EFQM Model Self-Assessment Exercise at a Spanish University, "Journal of Educationall Administration", Vol. 44/2.
  • Thijs S., States P. (2014), CAF in the Education Sector Successful Stories of Performance Improvement, EIPA, http://www.eipa.eu/files/File/CAF/CAFEducationResearch Report_20150601.pdf (dostęp: 25.05.2018).
  • Trajer J., Paszek A., Iwan S. (2012), Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa.
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2005 nr 164 poz.1365, z późn. zm.).
  • Wawak T. (2010), Projakościowe zarządzanie strategiczne w szkolnictwie wyższym w warunkach kryzysu, [w:] Stabryła A. (red.), Koncepcje zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Mfiles.pl, Encyklopedia Zarządzania, Kraków.
  • Wiśniewska M.Z., Grudowski P., Pluřa J., Nenadal J. (2016), Kierunki działań projakościowych w obszarze szkolnictwa wyższego. Wybrane przykłady krajowe i zagraniczne, [w:] Knosala R. (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171569519

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.