PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 47 (1) Współczesne poszukiwania w pedagogice : teoria - badania - praktyka w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, terapii pedagogicznej i szeroko rozumianych nauk o wychowaniu | 213--219
Tytuł artykułu

Istota pedagogiki w terapii logopedycznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Essence of Pedagogy in Speech Therapy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym rozważaniu zostały poddane analizie zasady nauczania wpisane do dydaktyki. Są one jednak interpretowane pod kątem zaburzeń mowy i języka, czyli dyscypliny logopedycznej. Zasady nauczania są ponadczasowe i interdyscyplinarne, choć zmienione - funkcjonują w diagnozie i terapii patologów mowy. Analizując je pod względem specyfiki zawodu, można zauważyć, że gruntowne przygotowanie pedagogiczne pozwoli każdemu logopedzie ukierunkować profesjonalne działanie terapeutyczne w taki sposób, aby maksymalnie stworzyć odpowiedni fundament do kształcenia poprawnych wzorców językowych, które mają niewątpliwy wpływ na przyrost umiejętności szkolnych. (abstrakt oryginalny)
EN
In this paper, the principles of teaching included in didactics will be analysed. However, they will be interpreted in terms of speech and language disorders, that is the speech therapy. Teaching principles are timeless and interdisciplinary, although altered - they function in the diagnosis and therapy of speech pathologists. Analysing them in terms of the specificity of the profession, it can be noticed that thorough pedagogical preparation will allow any speech therapist to direct the appropriate therapeutic action in such a way as to create the right foundation for teaching correct language patterns that have an unquestionable impact on the growth of school skills. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania w Częstochowie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu
Bibliografia
  • [1] Dziwińska A., Sprawność językowa dzieci z wadami wymowy i jej stymulacja w ujęciu holistycznym, [w:] M. Młynarska, T. Smereka (red.) Biuletyn Metody Dyna - Lingua M.S., Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2013.
  • [2] Kupisiewicz C., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012.
  • [3] Lichota E., Terapia wad wymowy, Impuls, Kraków 2005.
  • [4] Młynarska M., Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym. Terapia dyskursywna a teoria umysłu, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2008.
  • [5] Rubacha K., Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1, PWN, Warszawa 2011.
  • [6] Tarkowski Z., Góral-Półrola J., Patologia mowy jako dyscyplina naukowa i praktyczna, [w:] Z. Tarkowski (red.) Patologia mowy, Harmonia Uniwersalis, Gdańsk 2017.
  • [7] Wolińska J.M., Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny, UMCS, Lublin 2010.
  • [8] Dziwińska A., Dąbrowska D., Niska sprawność językowa dzieci z wadami wymowy w szkołach masowych na tle zaniedbań środowiskowych, [w:] F. Mroczko (red.) "Prace Naukowe WSZiP T.46", WSZiP 2018.
  • [9] Kawula S., Pedagogika a system nauk o wychowaniu, "Ruch Pedagogiczny", nr 3-4/2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171569599

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.