PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 2 (63) | 207--220
Tytuł artykułu

The Relationship between Human Behavior and Stock Returns in Efficient Stock Markets: the Mood-effect under a Cultural Perspective

Warianty tytułu
Związek pomiędzy ludzkim zachowaniem a zwrotem z akcji na efektywnych giełdach: efekt nastrojów w perspektywie kulturowej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W tym artykule zbadano związek między zwrotem z akcji a ludzkim zachowaniem na przykładzie dziesięciu uznanych giełd, opierając się na miesięcznej próbce danych z okresu od stycznia 1991 r. do grudnia 2015 r. Wyniki pokazują, że nie ma wystarczających dowodów, aby uogólnić wpływ ludzkich zachowań wywołanych zmiennymi warunkami pogodowymi na zwrot z akcji zwykłych. Gdy zasada leżąca u podstaw procesu (tzn. pogoda zmienia stan nastroju) jest ustalana przez regresję logitów, wyniki ujawniają, że w wyborze zmiennych jako regresorów występuje nastawienie zależne od sytuacji metrologicznej każdego z krajów (lub regionów). Kolektywizm jako taki nie wydaje się zmienną wyjaśniającą wielkość zmian cen jako zmienną niekontrolowaną w regresji. Chociaż hipoteza zerowa w badanej próbie została przyjęta dla czterech krajów, odkrycia te nie upoważniają badaczy do uogólnienia wpływu ludzkich zachowań na zmiany cen akcji przez zmienne pogodowe, dla dużej populacji.(abstrakt oryginalny)
EN
This paper examines the relationship between stock return and human behavior in ten well-established stock exchanges, from a monthly data sample from January 1991 to December 2015. The results show that there is no sufficient evidence to generalize the impact of human behaviour on common stock return, through mood state altered by weather variables. When the substance of the underlying process (i.e. the weather alters the mood state) is established by logit regression, the results reveal that there is a bias in the variable selection as regressors, which is subject to the metrological situation of each country (or region). As such, collectivism does not appear to be an explanatory variable of the magnitude of price changes, as a variable uncontrolled for in the regression. Although the null hypothesis is accepted for four countries in the sample, the findings do not warrant researchers to generalize the effect of human behavior on stock price changes through weather variables, for a large population.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
207--220
Opis fizyczny
Twórcy
  • School of Economics, Wuhan University of Technology
autor
  • School of Economics, Wuhan University of Technology
Bibliografia
  • Allen M.A., Fischer G.J., 1978, Ambient temperature effects on paired associate learning∗. Ergonomics, 21(2), pp. 95-101.
  • Bell P.A., Baron R.A., 1976, Aggression and heat: The mediating role of negative affect, Journal of Applied Social Psychology, 6(1), pp.18-30.
  • Cunningham M.R., 1979, Weather, mood, and helping behavior: Quasi experiments with the sunshine samaritan, Journal of Personality and Social Psychology, 37(11).
  • De Jong E., Semenov R., 2002, Cross-country differences in stock market development: A cultural view, Paper presented at the EFA 2002 Berlin Meetings University of Groningen, Research School, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=301374.
  • Epstein R.A., 2006, Behavioral economics: Human errors and market corrections, The University of Chicago Law Review, 73(1), pp. 111-132.
  • Fama E.F., 1965, The behavior of stock-market prices, The Journal of Business, 38(1), pp. 34-105.
  • Hirshleifer D., Shumway T., 2003, Good day sunshine: Stock returns and the weather, The Journal of Finance, 58(3), pp. 1009-1032.
  • Hofstede G., 2001, Culture's recent consequences: Using dimension scores in theory and research, International Journal of Cross-Cultural Management, 1(1), pp. 11-17.
  • Hofstede Insights, 2017, Country Comparision, Retrieved November 9, 2017, from https://www.hofstede-insights.com/country-comparison.
  • Howarth E., Hoffman M.S., 1984, A multidimensional approach to the relationship between mood and weather, British Journal of Psychology, 75(1), pp. 15-23.
  • https://finance.yahoo.com.
  • http://sdwebx.worldbank.org/climateportal/index.cfm?page=downscaled_data_downloadandmenu= historical.
  • Keef S.P., Roush M.L., 2007, Daily weather effects on the returns of Australian stock indices, Applied Financial Economics, 17(3), pp. 173-184.
  • Krämer W., Runde R., 1997, Stocks and the weather: An exercise in data mining or yet another capital market anomaly?, Empirical Economics, 22(4), pp. 637-641.
  • Linning S.J., Andresen M.A., Brantingham P.J., 2016, Crime seasonality: Examining the temporal fluctuations of property crime in cities with varying climates, International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 0306624X16632259.
  • Mares D.M., Moffett K.W., 2016, Climate change and interpersonal violence: A "global" estimate and regional inequities, Climatic Change, 135(2), pp. 297-310.
  • Matthews K.A., 1982, Psychological perspectives on the Type A behavior pattern, Psychological Bulletin, 91(2), p. 293.
  • Moos R.H., 1975, The Human Context: Environmental Determinants of Behavior, Wiley, New Jork.
  • Moturu S.T., Khayal I., Aharony N., Pan W., Pentland A., 2011, Using social sensing to understand the links between sleep, mood, and sociability, Paper presented at the Privacy, Security, Risk and Trust (PASSAT) and 2011 IEEE Third Inernational Conference on Social Computing (SocialCom, 2011 IEEE Third International Conference.
  • Parsons A.G., 2001, The association between daily weather and daily shopping patterns, Australasian Marketing Journal (AMJ, 9(2), pp. 78-84.
  • Pilcher J.J., Nadler E., Busch C., 2002, Effects of hot and cold temperature exposure on performance: A meta-analytic review, Ergonomics, 45(10), pp. 682-698.
  • Rind B., 1996, Effect of beliefs about weather conditions on tipping, Journal of Applied Social Psychology, 26(2), pp. 137-147.
  • Roll R., 1988, R2, Journal of Finance, 43(3), pp. 541-566.
  • Sanders J.L., Brizzolara M.S., 1982, Relationships between weather and mood, The Journal of General Psychology, 107(1), pp. 155-156.
  • Saunders E.M., 1993, Stock prices and Wall Street weather, The American Economic Review, 83(5), pp. 1337-1345.
  • Schneider F.W., Lesko W.A., Garrett W.A., 1980, Helping behavior in hot, comfortable, and cold temperatures: A field study, Environment and Behavior, 12(2), pp. 231-240.
  • Senarathne C.W., 2017, Testing for heteroskedastic mixture of ordinary lest square errors. Working paper, Wuhan University of Technology.
  • Senarathne C.W., Jayasinghe P., 2017, Information flow interpretation of heteroskedasticity for capital asset pricing: An expectation-based view of risk, Economic Issues, 22(1), pp. 1-24.
  • Shleifer A., 2000, Inefficient Markets: An Introduction to Behavioural Finance, OUP, Oxford.
  • Tobin J., 1984, On the efficiency of the financial system, Lloyd's Banking Review, 153, pp. 1-15.
  • Triandis H.C., 1990, Cross-Cultural Studies of Individualism and Collectivism, [in:] J.J. Berman (ed.), Current Theory and Research in Motivation (vol. 37), University of Nebraska Press.
  • Vallacher R.R., Wegner D.M., 1987, What do people think they're doing? Action identification and human behavior, Psychological Review, 94(1).
  • Watson D., 2000, Situational and Environmental Influence on Mood, Guilford Press, New York.
  • Wright J.D., 2006, Behavioral law and economics, paternalism, and consumer contracts: An empirical perspective, NYUJL and Liberty, 2.
  • Wyndham C.H., 1969, Adaptation to heat and cold, Environmental Research, 2(5-6), pp. 442-469.
  • Zhang Y., Feng L., Jin X., Shen D., 2013, The impact of interest rate on information flow interpretation: Evidence from ChiNext, Procedia Computer Science, 17, pp. 641-646.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171571167

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.