PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | 35 | 33--42
Tytuł artykułu

European Electronic Toll Service jako narzędzie interoperacyjności systemów poboru opłat drogowych w Unii Europejskiej

Autorzy
Warianty tytułu
European Electronic Toll Service as a tool of interoperabiity of the toll road systems in the European Union
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój technologii informatycznych pozwala na zastępowanie manualnie uiszczanych opłat drogowych systemami elektronicznymi. Proces ich wprowadzania w Europie rozpoczął się już w latach dziewięćdziesiątych, a obecnie funkcjonuje w większości krajów Unii Europejskiej. Kolejnym krokiem jest integracja systemów w taki sposób, aby użytkownik mógł posługiwać się jednym urządzeniem pokładowym, jednym kontem użytkownika, a rozliczany był za pomocą jednej faktury. Interoperacyjność, która pozwoliłaby na ściślejszą integrację obszaru Unii Europejskiej w ramach systemów poboru opłat drogowych, została przedstawiona na przykładzie europejskiej usługi opłaty elektronicznej. Celem artykułu jest przedstawienie istoty i zasad funkcjonowania europejskiej usługi opłaty elektronicznej (European Electronic Toll Service - EETS), która ma usprawnić procesy transportowe w przewozach krajowych oraz międzynarodowych. Poprzez analizę krytyczną literatury oraz badania dokumentów przedstawione zostało zagadnienie europejskiej usługi opłaty elektronicznej w kontekście interoperacyjności systemów poboru opłat drogowych, mechanizmy jej działania, jak również aspekty wdrożenia usługi na terenie państw Unii Europejskiej. Na podstawie analiz przeprowadzonych przez Komisję Europejską zostały rozpoznane czynniki, które mogą mieć wpływ na ograniczone wykorzystanie usługi. Została też podjęta próba identyfikacji przyczyn jej niskiej popularności.(abstrakt oryginalny)
EN
The development of information technologies has allowed the replacement of manual toll roads payments with electronic toll collection systems. The process of their introduction in Europe has began in the nineties, and currently operates in most of countries of the European Union. The next step is to integrate systems in such a way that the user can use one on-board unit, one user account, and one invoice. Interoperability that would allow for closer integration of the EU area within road toll systems, was presented with the help of the European electronic toll service. The subject of the article was presentation of the essence and principles of the European Electronic Toll Service (EETS) that should improve transport processes in domestic and international transport. Through a critical analysis of literature and document research in the background of the interoperability of the toll roads in EU the issue of the European Electronic Toll Service, mechanisms of its operation, as well as aspects of its implementation in the EU countries will be presented. On the basis of research carried out by the European Commission have been made an analysis of the factors that may have an impact on the limited use of the service. It has been made an attempt to identify the reasons for the low popularity of the service.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
35
Strony
33--42
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Balasch, J., Rial, A., Troncoso, C., Preneel, B., Verbauwhede, I., Geuens, C. (2010). PrETP: Privacy-preserving Eletronic Toll Pricing. W: USENIX Security Symposium. USENIX Association.
  • Biała Księga (2011). Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. Komisja Europejska.
  • Borowski, R., Kamiński, T., Niezgoda, M., Kruszewski, M., Matysiak, A. (2016). EETS jako nowoczesny system poboru opłat drogowych UE. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 5, 32-36.
  • Bryska, D., Gawkowski, K., Liszkowska, D. (2017). Unia Europejska funkcjonowanie geneza wyzwania. Wrocław: Exante.
  • Van Haaften, W.F., Van Engers, T.M. (2013). EETS: How to Get it on the Road. 9th ITS European Congress 2013.
  • Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego i Komitetu Regionów (2017).
  • Liberadzki, B. (1999). Transport: popyt - podaż - równowaga. Warszawa: Wyd. WSE-I.
  • Maes, W. (2007). European Interoperability and the EETS: An update. 2007 IET Seminar on Road Pricing.
  • Mendyk, E. (2009). Ekonomika transportu. Poznań: Wyd. WSL w Poznaniu.
  • Mertner, J., Skov, M.K. (2005). Harmonisation and Interoperability of National Tolling Schemes. Research in Tramnsportation Economics, 11, 133-151.
  • Nowacki, G., Mitraszewska, I., Kamiński, T., Potapczuk, W., Kallweit, T. (2010). Some Interoperability Problems of European Electronic Rolling Service. Logitrans VII Konferencja naukowo-techniczna.
  • Nowy początek dla Europy: Mój program na rzecz zatrudnienia, wzrostu, sprawiedliwości oraz zmian demokratycznych. Wytyczne polityczne na następną kadencję Komisji Europejskiej, uwagi wstępne wygłoszone podczas posiedzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego, Strasburg, 15 lipca 2014 r.
  • Registered EETS Providers, Association of Electronic Toll and Interoperable Service. Pobrane z: www.aetis-europe.eu/ (15.08.2018).
  • Revision of the European Electronic Toll Service (ETTS) Directive (2018). Parlament Europejski.
  • The European Electronic Toll Service (EETS) (2011). Luksemburg: Komisja Europejska.
  • Walasek, R. (2018). Interoperacyjność transportu intermodalnego jako element jego konkurencyjność w Unii Europejskiej. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 166, 153-164.
  • Wierzejski, T., Kędzior-Laskowska, M. (2014). Transport i spedycja. Olsztyn: Wyd. UW-M.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171571173

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.