Warianty tytułu
Logistics Outsourcing - Results of the Research
Języki publikacji
Abstrakty
Procesy logistyczne obejmują procesy przepływu materiałów i informacji, realizowane są w ramach systemu logistycznego, który w każdym podmiocie gospodarującym budowany jest inaczej, najczęściej bez możliwości imitacji. Globalizacja, wahania popytu, presja na obniżkę kosztów, rosnące oczekiwania klientów, zaostrzająca się walka konkurencyjna, wzrost kosztów transportu i zwiększone ryzyko biznesowe stwarzają konieczność profesjonalizacji procesów logistycznych współczesnych przedsiębiorstw. Sprawny i skuteczny przepływ materiałów i informacji może istotnie przyczynić się do tworzenia unikalnej wartości dla klienta, co przekłada się na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Procesy logistyczne są powiązane z rynkiem, ich optymalizacja wymaga współpracy wszystkich organizacji które są względem siebie dostawcami i odbiorcami. Obecnie przedsiębiorstwa dążą do kreowania i dostarczania największej wartości dla klienta, co z kolei przekłada się na wzrost sprzedaży, udziału w rynku i zyskowności. Korzystanie z zasobów z wielu źródeł, krajowych i zagranicznych, jest jednym ze sposobów na kreowanie przewagi konkurencyjnej. Outsourcing jest metodą pozwalającą przedsiębiorstwom na pozyskiwanie zewnętrznych zasobów. Celem artykułu jest analiza outsourcingu logistycznego i ocena jego wpływu na wyniki współczesnych firm na podstawie wybranych polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. (fragment tekstu)
The purpose of this article is to analyse logistics outsourcing and assess its influence on the results of contemporary companies on the basis of the selected Polish manufacturing and trading enterprises. The theoretical part constitutes an introduction to the issue of logistics outsourcing in manufacturing and trading enterprises - it shows the concept, essence and determinants of outsourcing the logistics processes in contemporary companies. The analytical part of the study presents the most important issues associated with logistics outsourcing in the surveyed enterprises and also includes an attempt to assess its influence on the performance of the surveyed companies. The results of empirical research presented in this study come from a more extensive study conducted in 2014 through a direct interview concerning logistics processes of Polish manufacturing and trading enterprises. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
116--121
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
- Brdulak H., Outsourcing - strategiczny wybór metody funkcjonowania na rynku, "Logistyka" 2002, nr 3.
- Christopher M., Lowson R., Peck H., Creating agile supply chains in the fashion industry, "International Journal of Retail & Distribution Management" 2004, No. 8.
- Długosz J., Znaczenie cen w outsourcingu logistycznym (cz. 2), "Logistyka" 2006, nr 4.
- Gołembska E., Logistyka w gospodarce światowej, C.H. Beck, Warszawa 2009.
- Hines T., Supply Chain Strategies. Customer-driven and Customer-focused, Elsevier Butterworth- Heinemann, Oxford 2004.
- Jeszka A. M., Działalność przedsiębiorstw z branży usług logistycznych, w: Strategie łańcuchów dostaw, Ciesielski M., Długosz J. (red.), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
- Jeszka A. M., Operatorzy branży TSL w obsłudze łańcuchów dostaw, w: Zarzadzanie łańcuchami dostaw, Ciesielski M. (red.), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
- Krawczyk S., Logistyka w przedsiębiorstwie, w: Logistyka. Teoria i praktyka. Tom 1, Krawczyk S. (red.), Difin, Warszawa 2011.
- McIvor R., What is the right outsourcing strategy for your process?, "European Management Journal" 2008, No. 1.
- Poznańska K., Rola outsourcingu w wyborach strategicznych przedsiębiorstw, w: Zeszyty naukowe 172, Urbanowska-Sojkin E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
- Rinsler S., Outsourcing: the result of global supply chains?, w: Global logistics. New directions in supply chain management, Waters D. (red.), Kogan Page, London- New York 2010.
- Schwarz C., Toward an understanding of the nature and conceptualization of outsourcing success, "Information & Management" 2014, No. 1.
- Światowiec J., Outsourcing w logistyce - stan i perspektywy (cz.1), "Logistyka" 2006, nr 3.
- Trocki M., Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.
- Witkowski J., Uwarunkowania i perspektywy rozwoju outsourcingu logistycznego w Europie, w: Logistyka międzynarodowa w gospodarce światowej, Gołembska E., Schuster M. (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
- Witkowski J., Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje. Procedury. Doświadczenia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
- Yang Ch., Wacker J. G., Sheu Ch., What makes outsourcing effective? A transaction-cost economics analysis, "International Journal of Production Research" 2012, No. 16.
- Zimniewicz K., Koncepcje zarządzania, Forum Naukowe, Poznań 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171571422