Warianty tytułu
Identification of User's Displacements and Loads During Special Vehicles Collisions
Języki publikacji
Abstrakty
W niniejszym artykule podjęto temat bezpieczeństwa członków załogi pojazdów specjalnych w kontekście oddziaływań związanych z pokonywaniem lekkich umocnień, przeszkód terenowych lub zderzeń z innymi pojazdami. Badania przeprowadzono na własnym stanowisku pomiarowym, gdzie badano zachowanie się manekina dorosłego mężczyzny,kierowcy i pasażera umieszczonego w fotelu na wózku, który rozpędzano do prędkości ok. 10km/h,a następnie w powtarzalny sposób wyhamowywano z różną intensywnością. W ten sposób symulowano zderzenie. Obiekt badań był zabezpieczony za pomocą statycznych pasów bezpieczeństwa. Dodatkowo zastosowano wstępne napięcie pasów w celu wyeliminowania nadmiernego luzu taśmy pas bezpieczeństwa. Manekin w każdym badaniu był jednakowo umieszczany w fotelu w celu zapewnienia powtarzalności pomiarów. Brak ubrań był podyktowany wyeliminowaniem przemieszczania się ubrania względem powierzchni manekina.Wyniki badań pozwoliły na wyznaczenie przyśpieszeń oraz przemieszczeń istotnych części ciała (głowa, tors, biodro) oraz siły napięcia pasa bezpieczeństwa.(abstrakt oryginalny)
In this paper the safety of crew members of special vehicles was taken in context of overcoming light fortifications, obstructions and collisions with other vehicles. The research was conducted on bench where the behavior of adult male dummy, driver and front passenger was researched. The dummy was placed on a car seat attached to the bench, then the car seat was accelerated to a speed of approx. 10 km/hand in a reproducible decelerations of varying intensity. In this way the carcollisions were simulated. Object of research was secured using static belts. In addition, the initial tension of the belts used to eliminate excessive slack tape belt. The dummy in each test was uniformly placed in a car seat in order to ensure the reproducibility of the measurements. Lack of clothing was dictated by the elimination movement of clothes relative to the surface of the dummy. The test results allowed to determine the accelerations and displacements of the relevant parts of the body (head, torso, hip) and safety belt tensions.(original abstract)
Twórcy
autor
- Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
autor
- Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
Bibliografia
- 1.Hryciów Z., Borkowski W., Wysocki J., Rybak P., Wiśniewski A., Badania eksperymentalne bezpieczeństwa załogi transportera opancerzonego podczas zderzenia z przeszkodą. The Archives of Automotive Engineering2013, tom 61, nr3.
- 2.Simiński P., Bezpieczeństwo pojazdów wojskowych. Zeszyty naukowe WSOWL, nr 1 (159) 2011
- 3.SAE J211-1: Instrumentation for Impact Test, Part 1, Electronic Instrumentation.
- 4.Regulaminu EKG ONZ nr 94 "Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego".
- 5.Simiński P., Problemy bezpieczeństwa ruchu kołowych pojazdów specjalnych. Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Logistyka 2008, nr2.
- 6.Orłowski L., Results of preliminary experimental research and computer simulation concerning assessment of injury risk of occupants of military off-road vehicle impacting an obstacle. Journal ofKONES Powertrain and Transport2007, tom 14, nr3
- 7.Samochód 4X4 Honker 2000. Instrukcja obsługi. Wydanie I. Lublin, sierpień 2000 r.
- 8.Jackowski J., Radzimierski M., Wieczorek M., Żmuda M., Stanowisko do symulacji obciążeń ciała człowieka powstających podczas pokonywania umocnień drogowych przez pojazd wojskowy. Logistyka 2014, nr6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171571492