PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 28/1, 4/2018 | 289--296
Tytuł artykułu

The State of Economic Knowledge and its Importance in the Opinion of Young Poles

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Economic knowledge is a sub-discipline of the economics of knowledge. Over the past decade, its importance has increased due to the turbulence of the environment and its impact on economic processes. Lack of or insufficient economic knowledge limits the ability of economic entities to make the right decisions therefore such knowledge becomes a more and more desired resource by them. In connection with the above, an attempt was made to examine the level of economic knowledge of young Poles from the Z generation and to analyze economic knowledge as a determinant of economic decisions. The main research goal is: By using scientific procedures and applying the appropriate methodology, examine and know the level and the role of economic knowledge, which in the students' opinion it has the greatest impact on making proper economic decisions. The above considerations became the basis for formulating the following research hypothesis: Economic knowledge determines the rationality of economic decisions. To achieve the formulated goal and verify the research hypothesis, focus studies on the group of students of economics and psychology were carried out.(author's abstract)
Rocznik
Strony
289--296
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Pomeranian University in Słupsk
Bibliografia
  • Bratnicki, M. (2000). Podstawy współczesnego myślenia o zarządzaniu. Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Triada.
  • Davenport, T.H., Prusak, L. (1998). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press.
  • de Jong, T., Ferguson-Hessler, M. (1996). Types and qualities of knowledge. Educational psychologist, 31 (2), 69-70.
  • Eraut, M. (2000). Non-formal learning and tacit knowledge in professional work. British Journal of Educational Psychology, 70, 123-130.
  • Fazlagić, J. (2014). Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Warszawa: Difin.
  • Figurska, I. (2012). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Słupsk: Wydawnictwo WHSZ.
  • Figurska, I. (2014). Knowledge as an attribute of the organization in the knowledge-based economy. In: E. Matuska, A. Sokół (eds.), Attributes of modern organization. Creativity-knowledge-innovation-trust (pp. 36-39). London: Scemcee Publishing.
  • Głuszek, E. (2004). Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Grudzewski, W.M., Hejduk, I. (2005). Zarządzanie wiedzą w organizacjach. E-mentor, 1 (8). Retrieved from: http://www.e-mentor.edu. pl/artykul/index/numer/8/id/115
  • Guzman, G. (2009). What is practical knowledge? Journal of Knowledge Management, 13 (4), 86-98.
  • Jashapara, A. (2006). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE.
  • Kołodziej, S. (2011). Wiedza ekonomiczna i postawy wobec podatków dorosłych Polaków. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 40, 192-201.
  • Kowalczyk, A., Nogalski, B. (2007). Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia. Warszawa: Difin.
  • Liebeskind, J.P. (1996). Knowledge, strategy and the theory of the firm. Strategic Management Journal, 17 (Winter Special Issue), 93-107.
  • Lundvall, B., Johnson, B. (1994). The learning economy. Journal of Industry Studies, 1, 23-42.
  • Mikuła, B. (2006). Organizacje oparte na wiedzy. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Polanyi, M. (1966). The tacit dimension. Garden City, N.Y: Doubleday.
  • Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2002). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Roland-Lévy, Ch. (2004). W jaki sposób nabywamy pojęcia i wartości ekonomiczne? In: T. Tyszka (ed.), Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.
  • Spender, J.C. (1996). Making knowledge the basis of a dynamic theory of the firm. Strategic Management Journal, 17 (Winter Special Issue), 45-62.
  • Sveiby, K.E. (1997). Tacit knowledge. Retrieved from www.sveiby.com/articles/Polanyi.html.
  • Tiwana, A. (2003). Przewodnik po zarządzaniu wiedzą, e-biznes i zastosowania CRM. Warszawa: Wydawnictwo Placet.
  • Wiig, K.M. (1996). The intelligent enterprise and knowledge management. London: Knowledge Research Institute, Inc.
  • Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171571913

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.