PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 3 (30) | 99--118
Tytuł artykułu

Obraz Internetu w oczach wielkomiejskiego non-usera

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Internet as Seen by Metropolitan Non-users
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dla problemu cyfrowych nierówności istotne znaczenie ma motywacja do użytkowania Internetu, która jest związana z postrzeganiem tego medium. Celem badania przeprowadzonego za pomocą zogniskowanych wywiadów grupowych i technik projekcyjnych wśród osób niekorzystających z Internetu była rekonstrukcja tego obrazu. Wyniki pokazują, że non-userzy mieszkający w dużych miastach mają sporą wiedzę o Internecie, który jest stałym elementem ich życia codziennego. Często w zdobyciu informacji korzystają z pomocy internautów. Postrzegają Internet jako narzędzie wyszukiwania informacji, lecz obawiają się trudności związanych z jego użytkowaniem, techniki projekcyjne ukazały, że dla badanych non-userów Internet jest przestrzenią zimną emocjonalnie, w której kontakt międzyludzki jest bezosobowy. (abstrakt oryginalny)
EN
Digital divide raises the question of non-users' lack of motivation for going online. This is deeply connected with an image of the Internet as seen by non-users. Article presents key findings of research conducted among two groups of non-users. Research methods applied were focus interviews and projection techniques. Study shows that non-users seen internet as a part of their every-day life and have broad knowledge of the online world. They often benefits from users, who help them in gaining information from the internet. Non-users perceive internet as a useful tool for finding information, but worry about difficulties in use. Projection techniąues showed, that for interviewed non-users internet was space of emotional cold, in which human interactions are impersonal. (original abstract)
Słowa kluczowe
PL
EN
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
99--118
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Batorski D., Internet a nierówności społeczne, "Studia Socjologiczne" 2005, nr 2.
  • Dijk J. van, Deepening Divide. Ineąuality in the Information Society, Sage Publications, Thousand Oaks-London-New Delhi 2005.
  • Fong E., Wellman B., Kew M., Wilkes R., Correlates of the Digital Divide: Individual, Household and Spatial Variation, Departament of Sociology, University of Toronto, Toronto 2001.
  • Hargittai E., Second-Level Digital Divide: Differences in People's Online Skills, "First Monday" 2002, nr 7(4).
  • Hine Ch., Virtual Ethnography, Sage Publications, London 2000.
  • Katz J.E., Rice R.E., Social Consequences of Internet Use: Access, Involvement and Expression, MIT Press, Cambridge, Mass. 2002.
  • Lenhart A., Horrigan J., Rainie J., Allen K., Boyce A., Madden M., O'Grady M., The Ever-shifting Internet Population: A New Look at Internet Access and the Digital Divide, Pew Internet and American Life Project, 2003; http://www.pewintcrnet.org/PPF/t788/report_display.asp [16.07.2007].
  • Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydaw. Nauk. PWN, 2001.
  • Warschauer M., Reconceptualizing the Digital Divide, "First Monday" 2002, nr 7(7).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171572064

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.