PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 4 (31) | 51--73
Tytuł artykułu

Kontrowersje wokół tradycji badań nad komunikatem reklamowym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Controversy over Traditional Research on Advertising and its Message
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia ustalenia badawcze dotyczące studiów nad specyfiką komunikatu reklamowego. Prezentowane rozważania dotyczą historii badań nad komunikacją w reklamie, którą wielokrotnie interpretowano poprzez odniesienie do tradycyjnego modelu autorstwa językoznawcy Romana Jakobsona. Nieadekwatność tego modelu w kontekście badań nad niektórymi formami komunikatów potwierdzają prace językoznawców weryfikujących dotychczasowe ustalenia badawcze i wskazujących nowe kierunki analizy form dyskursywnych. Rozważania te rzucają też nowe światło na analizę komunikatów emitowanych za pośrednictwem mediów masowych, w tym również reklamy. (abstrakt oryginalny)
EN
The article shows research results concerning studies on the specificity of the advertised message. The presented theories deal with the history of research work on communication in advertising, which has been interpreted repeatedly by means of applying the traditional model of the linguist Roman Jakobson, The research work of the linguists, which verifies research work results to date and indicates new trends of analysis of discursive forms, have confirmed that Jakobson's model is not adequate in the context of research work on certain forms of messages. These theories also throw new light on the analysis of messages transmitted through the mass media, including advertising. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
51--73
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Awdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków 2004.
  • Awdiejew A., Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzeń, Kraków 1987.
  • Awdiejew A., Standardy semantyczne w gramatyce komunikacyjnej, [w:] Gramatyka komunikacyjna, red. A. Awdiejew, Kraków 1999.
  • Awdiejew A., Systemowe środki perswazji, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin 2004.
  • Benedikt A., Reklama jako proces komunikacji, Wrocław 2004.
  • Boniecka B., Pragmatyka: zasady współpracy językowej, "Język Polski w Szkole Średniej" 1996/1997.
  • Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa 2004.
  • Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2002.
  • Gajda S., Media - stylowy tygiel współczesnej polszczyzny, [w:] Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek- Kłosińska, Warszawa 2000.
  • Górnik-Durose M., Transmisja znaczeń w reklamie, "Aida Media" 1998, nr 10.
  • Grice H.P., Logika a konwersacja, [w:] Język w świetle nauki, red. B. Stanosz, Warszawa 1980.
  • Jopek A., Relacja nadawca - odbiorca w polskim dyskursie prawnym i prawniczym w świetle pragmatyki komunikacyjnej, [w:] Język w komunikacji, red. G. Habrajska, t. 3, Łódź 2001.
  • Kalisz R., Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993.
  • Lewiński P., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
  • Lindstrom M., Dziecko reklamy, tłum. A.M. Kawalec, Warszawa 2005.
  • Piętkowa R., Agonistyka czy empatia zasadą komunikacji językowej, [w:] Język w komunikacji, red. G. Habrajska, t. 3, Łódź 2001.
  • Prymon M., Menedżerskie i społeczne aspekty współczesnego marketingu, Wrocław 1999.
  • Pstyga A., Reklama a proces przewartościowań, [w:] Współczesna polszczyzna mówiona w odmianie opracowanej (oficjalnej), red. Z. Kurzowa, W. Śliwiński, Kraków 1994.
  • Ryłko-Kurpiewska A., Bohater z bajki, "Aida Media" 1997, nr 12.
  • Ryłko-Kurpiewska A., Dziecko jako idealny adresat reklamy, "Marketing w Praktyce" 2004, nr 8.
  • Ryłko-Kurpiewska A., Komunikacja i reklama, "Marketing i Rynek" 2002, nr 11.
  • Ryłko-Kurpiewska A., Między bajką a reklamą, "Aida Media" 1998, nr 12.
  • Ryłko-Kurpiewska A., Nazwa produktu i jej skuteczność, "Marketing w Praktyce" 2004, nr 10.
  • Ryłko-Kurpiewska A., Oblicza polskiego Kid marketingu, "Brief" 2004, nr 10.
  • Ryłko-Kurpiewska A., Uwodzicielska Barbie, "Aida Media" 1999, nr 3.
  • Skowronek K., Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 1993.
  • Sperber D., Wilson D., Relevance. Communication and Cognition, cyt. za: A. Awdiejew, Komunikatywizm (perspektywa metodologiczna badań lingwistycznych), [w:] Język w komunikacji, red. G. Habrajska, t. 3, Łódź 2001.
  • Szczęsna E., Poetyka reklamy. Warszawa 2001.
  • Ślużyński M., Marketing w praktyce. Budowanie marki, tworzenie tekstów reklamowych, Gliwice 2004.
  • Worth S., Gross L., Strategie symboliczne, [w:] Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992.
  • Zimny R., Wartościowanie i magia w języku reklamy, [w:] Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171572166

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.