PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 1 (24) | 62--70
Tytuł artykułu

Wymiary globalnej komunikacji medialnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Dimensions of the Global Media Communication
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne procesy globalizacyjne wynikają z szybkiego rozwoju technologii komunikacyjnych, które odgrywają istotną rolę w społeczeństwach informacyjnych. W przodujących krajach świata rozwojowi infrastruktury komunikacyjnej (np. telewizja. Internet) towarzyszy dążenie do "eksportu znaczeń" czy wręcz "imperializmu kulturowego". Rezultatem globalnej komunikacji medialnej jest tworzenie się globalnej tematyzacji opinii światowej (globalnej agendy), w czym ogromny udział mają duże koncerny medialne nastawione na maksymalizację zysków. Globalna komunikacja rodzi jednak często opór ze strony społeczności narodowych i regionalnych dążących do utrzymania tożsamości i swoistych wartości kulturowych. Nie wszystkie części świata w jednakowym stopniu uczestniczą w globalnej komunikacji. Obok USA, Europy, Japonii istnieją regiony o słabej infrastrukturze komunikacyjnej, co powoduje, że zostają one wyłączone ze światowego obiegu informacji i innowacji. Współczesna globalna wioska wymaga refleksji praktycznej i teoretycznej podporządkowanej problemowi: dlaczego ludzie się nie rozumieją i dlaczego nie chcą się zrozumieć? (abstrakt oryginalny)
EN
Contemporary globalisation processes are the result of the fast development of communication techniques, which play essential role in information societies. In the leading countries the development of communicative infrastructure (for example television, the Internet) goes together with "export of meanings", or even "cultural imperialism". The result of the latter is the establishment of global thematisation of global public opinion (global agenda), where the essential share belongs to big media syndicates directed towards maximisation of profits. Global communication very often generates resistance on the part of national and regional societies which aim at saving identity and specific cultural values. Not every part of the world takes the equal share in global communication. Besides USA, Europe and Japan there are regions with poor communicative infrastructure and this excludes them from the world circulation of information and innovation. A modern global village needs practical and theoretical reflection submitted to the problem: why people do not understand each other and why they don't want to understand each other? (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
62--70
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski
Bibliografia
  • Altschull J.H., Agents of Power. The Role of the News Media in Human Affairs, New York 1984.
  • Apfelthaler G., Medienmanagement als Internationales Management, [w:] Grundlagen des Medienmanagements, red. M. Karmasin, C. Winter, München 2002.
  • Donsbach W., Patterson Th.E., Journalisten in der politischen Kommunikation: Professionalle Orientierungen von Nachrichtenredakteuren im internationalen Vergleich, [w:] Politische Kommunikation im internationalen Vergleich. Grundlagen, Anwendungen, Perspektiven, red. F. Esser, B. Pfetsch, Wiesbaden 2003.
  • Hachten W., The World News Prism. Changing Media of International Communication, Ames, Iowa 1999.
  • Herrhan E.S., McChesney R.W., The Global Media: the New Missionaries of Corporate Capitalism, London-Washington 1997.
  • McQuail D., Kommerz und Kommunikations, "Media Perspektiven" 1986, nr 10.
  • Patterson Th.E., Donsbach W., News Decisions: Journalist as Partisan Actors, "Political Communication" 1996, nr 13.
  • Scholl A., Weischenberg S., Journalismus in der Gesellschaft. Theorie, Methodologie und Empirie, Opladen 1998.
  • Sreberny A., The Global and Local in International Communication, [w:] Mass Media and Society, red. J. Curran, M. Gurevitch, London 2000.
  • Street J., Mass Media, Politics and Democracy, London 2001.
  • Weaver D., The Global Journalist. News People Around the World, Cresskill, New Jersey 1998.
  • Whitaker R., Das Ende der- Privatheit. Überwachung, Macht und soziale Kontrolle im Informationszeitalter, München 1999.
  • Wiio O., The Mass Media Role in the Western World, [w:] Comparative Mass Media System, red. L.J. Martin, A.G. Chaudhary, New York 1983.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171572534

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.