Warianty tytułu
Selection Criteria for The Providers of the Employee Capital Plans
Języki publikacji
Abstrakty
Pracownicze plany kapitałowe (PPK) służą podniesieniu wartości oszczędności emerytalnych i zwiększeniu wysokości przyszłych emerytur. Ich uruchamianie odbywa się w warunkach niskiego zaufania do rynku kapitałowego i obniżania się sumy aktywów oszczędzanych w funduszach inwestycyjnych. Ustawodawca wprowadził szereg rozwiązań ograniczających koszty funkcjonowania funduszy oraz stymulujących racjonalną politykę inwestycyjną, a także zapewnił prywatny charakter oszczędzanych środków i możliwość ich dziedziczenia, tym samym zwiększając atrakcyjność PPK dla ich uczestników oraz umożliwiając efektywne pomnażanie oszczędności emerytalnych. W grupie największych przedsiębiorstw obowiązek zawarcia umowy o prowadzenie PPK został wprowadzony z dniem 1 lipca 2019 r., a firmy mają mało czasu na przeprowadzenie analizy i porównanie ofert. W celu ułatwienia procesu podejmowania decyzji w artykule zaproponowano metodologię oceny PPK poprzez porównanie sześciu kryteriów oceny instytucji zarządzającej PPK. Dzięki temu pracownicy i zarządy przedsiębiorstw mogą zwrócić uwagę na różne aspekty zagadnienia w celu porównania ofert i wyboru najlepszej.(abstrakt oryginalny)
Employee capital plans (PL: PPK) are designed to increase the value of retirement savings and future pensions. Their rollout takes place in an environment of low confidence in the capital market and declining assets saved in investment funds. In order to gain interest, the legislator introduced a number of solutions aimed at reducing operating costs and stimulating the rational investment policy of funds, as well as ensuring the private ownership of the funds saved and the possibility of inheriting them, thereby increasing the attractiveness for participants and enabling effective multiplication of retirement savings. For the largest enterprises, the obligation to sign a PPK contract was introduced on July 1, 2019, and companies have had little time to analyse and compare offers. In order to facilitate decision making, the article proposes a methodology for assessing PPKs by comparing six criteria for assessing the PPK managing institutions. As a result, employees and company boards can pay attention to various aspects of the issue in order to compare offers and choose the best one.(original abstract)
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
- 1. Analizy.pl, 2019, Raport struktura oszczędności Polaków 2018, https://www.analizy.pl/fundusze/wiadomosci/24935/struktura-oszczednosci-gospodarstw-domowych-%28grudzien-2018%29.html.
- 2. Analizy.pl, 2019, Lawinowo przybywa PPE, https://www.analizy.pl/fundusze/wiadomosci/25271/lawinowo-przybywa-ppe.html.
- 3. Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Reformy Zabezpieczenia Społecznego, 1997, Bezpieczeństwo dzięki różnorodności. Reforma systemu emerytalno-rentowego w Polsce,Warszawa.
- 4. Christensen D., 1995, Surviving the Coming Mutual Fund Crisis, Little Brown.
- 5. Goyal A., Wahal S., 2008, The Selection and Termination of Investment Management Firms by Plan Sponsors, "The Journal of Finance" vol. 63, no. 4.
- 6. Henriques D.B, 1997, Fidelity's World: The Secret Life and Public Power of the Mutual Fund Giant, Touchstone.
- 7. IFSWF, 2013, Selecting and Monitoring External Fund Managers, https://www.ifswf.org/publications/ifswf-case-study-selecting-and-monitoring-external-fund-managers.
- 8. IZFIA, 2019a, Raport roczny 2018, Warszawa.
- 9. IZFIA, 2019b Raport aktywa 4/2019, Warszawa.
- 10. KNF, 2019, Indywidualne kota emerytalne oraz Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego w 2018 roku, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa.
- 11. KNF, 2019, Pracownicze programy emerytalne w 2018 roku, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa.
- 12. Lavine A., 1997, Wszystko o funduszach powierniczych, WIG Press.
- 13. Meluch B, Nietrzepka E., Orlik T., 1993, Fundusze powiernicze - zbiorowy inwestor na rynku kapitałowym, Twigger, Warszawa.
- 14. Ministerstwo Finansów, 2019, Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego, projekt.
- 15. Miziołek T., Trzebiński A., 2018, Rynek funduszy inwestycyjnych w Polce, Difin, Warszawa.
- 16. NBP, 2019, Statystyka funduszy inwestycyjnych 2018, www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/pieniezna_i_bankowa/sfi.html.
- 17. Rutecka J., 2012, Zakres redystrybucji dochodowej w ubezpieczeniowym systemie emerytalnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
- 18. Szumlicz T., 2011, Finansowanie systemu zabezpieczenia emerytalnego w świetle kryzysu ekonomicznego, [w:] Alińska A., Pietrzak B. (red.), Finanse publiczne a kryzys ekonomiczny, CeDeWu, Warszawa.
- 19. Szumlicz T., Walkowiak W., Wasilewska-Trenkner H., Czapiński J., Sankowski J., Herbich M., 2010, III Filar receptą na wyższą emeryturę, materiały z konferencji PIU https://piu.org.pl/public/upload/ibrowser/Emerytalne-1n.pdf.
- 20. ZUS, 2018, Prognoza wpływów i wydatków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2019-2023, https://www.zus.pl/documents/10182/167761/Publikacja_FUS_2018.pdf/fa9a592e-4525-4e75-701f-ec5fc596dc82.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171572782