Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W ramach strategii produktu jednym z kierunków działań podejmowanych w przedsiębiorstwach jest rozwój oraz wprowadzanie nowych produktów na rynek. Wraz z postępującą szybko ewolucją otoczenia marketingowego oraz dynamizacją przemian w obszarze potrzeb i zachowań odbiorców oferty ów strategiczny kierunek działań staje się warunkiem długookresowego sukcesu firm na konkurencyjnym rynku. W dorobku naukowym obejmującym problematykę produktu w przedsiębiorstwie można wyróżnić rozprawy oraz publikacje z zakresu zarządzania produktem, strategii produktu, rozwoju nowego produktu oraz jego wprowadzania na rynek. Szczegółowe publikacje koncentrują się na przedstawieniu procesów, procedur bądź konkretnych metod i narzędzi oraz wewnętrznych i zewnętrznych czynników, wpływających w znacznym stopniu na pozycję konkurencyjną oferty produktowej firmy i jej zdolność do zaspokajania określonych rodzajów potrzeb klientów. W polskiej literaturze produkt jest przede wszystkim traktowany jako element sfery instrumentów i działań marketingowych. Pogłębiona tematyka badawcza produktu obejmuje najczęściej składniki koncepcji poziomów produktu, tj. markę, opakowanie, kształtowanie jakości. Tylko nieliczne prace koncentrują się na problematyce zarządzania produktem w rynkowym cyklu życia, zarządzania rozwojem nowego produktu czy też na determinantach strategii nowego produktu. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
- S. Sudoł, J. Szymczak, M. Haffer, Marketingowe testowanie produktów, PWE, Warszawa 2000, s. 57-64.
- Zarządzanie produktem, praca zbiorowa pod red. B. Sojkina, PWE, Warszawa 2003, s. 22-25.
- F. Krawiec, Zarządzanie projektem innowacyjnym produktu i usługi, Grifin, Warszawa, 2000, s. 22.
- M. Haffer, Determinanty strategii nowego produktu w polskich przedsiębiorstwach przemysłowych, Wyd. Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń 1998, s. 28.
- K. Białecki, A. Dorosz, W. Januszkiewicz, Słownik handlu zagranicznego, PWE, Warszawa 1996, s. 177.
- Leksykon marketingu, pod red. J. Altkorna i T. Kramera, PWE, Warszawa 1998, s. 165.
- Ph. Kotler, G. Amstrong, J.V. Wong, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002, s. 662.
- J.J. Lambin, Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 401.
- C.M. Crawford, New Products Management, Irwin, Homewood 1983, s. 34-36.
- M. Dworczyk, R. Szlasa, Zarządzanie innowacjami. Wpływ innowacji na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001, s. 75.
- M. Urbaniak, Strategia jakości w marketingu przemysłowym, Alfa Wero, Warszawa 1998, s. 92.
- W. Spruch, Strategia postępu technicznego. Wstęp do teorii, PWN, Warszawa 1976.
- Podręcznik OSLO OECD/EUROSTAT 1997, KBN 1999.
- R.G. Cooper, From Experience. The Invisible Success Factors in Product Innovation, "Journal of Product Innovation Management" 1998, Vol. 16.
- R.G. Cooper, E.J. Kleinschmidt, Benchmarking the Firm's Critical Success Factors in New Product Development, "Journal of Product Innovation Management" 1995, Vol. 12.
- A. Page, Assessing New Product Development Practices and Performance: Establishing Crucial Norms, "Journal of Product Innovation Management" 1993, Vol. 10.
- C.K. Prahalad, G. Hamel, The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review" 1990, May-June, s. 79-91.
- D. Leonard-Barton, Core Capabilities and Core Rigidities: A Paradox in Managing New Product Development, "Strategic Management Journal" 1992, Vol. 13.
- W. Kasprzak, K. Pelc, Wyzwania technologiczne - prognozy i strategie, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999, s. 53-55.
- I. Nonaka, H. Takeuchi, The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press, New York 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171572976