PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 48 (2) Kreatywność i innowacyjność w zarządzaniu i pedagogice w erze cyfrowej. Zarządzanie operacyjne w teorii i praktyce organizacji biznesowych, publicznych i pozarządowych | 103--121
Tytuł artykułu

Wpływ innowacji i tradycji na konkurencyjność małych przedsiębiorstw w branży piekarniczo-cukierniczej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Impact of Innovation and Tradition on the Competitiveness of Small Businesses in the Bakery and Confectionery Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł stanowi opracowanie dotyczące powiązania tradycji i innowacji w aspekcie budowania konkurencyjności przedsiębiorstw w sektorze małych przedsiębiorstw w branży piekarniczo-cukierniczej. Pierwsza teoretyczna część artykułu przybliża termin konkurencyjności, a także charakteryzuje branżę piekarniczo-cukierniczą. W drugiej części artykułu przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród właścicieli przedsiębiorstw branży piekarniczo-cukierniczej. Zbadano wpływ wprowadzanych innowacji oraz funkcjonujących elementów tradycji na konkurencyjność przedsiębiorstw w województwie dolnośląskim w branży piekarniczo-cukierniczej. (abstrakt oryginalny)
EN
This article is a study on linking tradition and innovation in the aspect of building the competitiveness of enterprises in the small enterprise sector in the bakery and confectionery industry. The first theoretical part of the article introduces the term competitiveness, and also characterizes the bakery and confectionery industry. The second part of the article presents the results of research conducted among owners of enterprises in the bakery and confectionery industry. The impact of introduced innovations and functioning elements of tradition on the competitiveness of enterprises in the Lower Silesian Voivodship in the bakery and confectionery industry was examined. (original abstract)
Twórcy
  • Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
  • Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
Bibliografia
  • [1] Bławat F., Strategia wzrostu firmy, w: F. Bławat (red.), Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Wyd. Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004
  • [2] Fournier C., Techniki zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem w Polsce. Podejście praktyczne, Wyd. Poltext, Warszawa 1993.
  • [3] Gorzelany-Dziadkowiec M., Wykorzystanie kluczowych czynników sukcesu w analizie strategicznej na przykładzie branży piekarniczo-cukierniczej, w: Firlej K. (red.), Analiza strategiczna wybranych branż przemysłu rolnospożywczego w Polsce, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2013.
  • [4] Grzebyk M., Koncepcja klastra a współdziałanie i konkurencyjność przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji, "Przedsiębiorstwo i Region" nr 1/2009.
  • [5] Jabłońska-Porzuczek L., Kalinowski S., Smoluk-Sikorska J., Determinanty konkurencyjności mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw branży piekarniczo- cukierniczej, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie z. 117, 2018.
  • [6] Kisiel M., Internet a konkurencyjność banków w Polsce, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2005.
  • [7] Lubiński M., Konkurencyjność gospodarki. Pojęcie i sposoby mierzenia, w: Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski - uwarunkowania i perspektywy "Raport Studia nad konkurencyjnością", Wyd. Instytutu Rozwoju i Studiów Strategicznych, Warszawa 1995.
  • [8] Mroczek R., Polski przemysł spożywczy w latach światowego kryzysu gospodarczego (2008-2013). Monitoring rynków rolno-spożywczych w warunkach zmieniającej się sytuacji ekonomicznej. Procesy dostosowawcze polskiego przemysłu spożywczego do zmieniającego się otoczenia rynkowego, IERGiŻ, Warszawa 2014, s. 112.
  • [9] Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2003.
  • [10] Stankiewicz M. J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa, w: M.J. Stankiewicz (red.), Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń 2005.
  • [11] Wychowanek J., Budowanie konkurencyjności małych przedsiębiorstw w branży piekarniczo-cukierniczej z wykorzystaniem innowacji i tradycji, praca doktorska, UE, Jelenia Góra 2018.
  • [12] Wychowanek J., Problemy innowacyjności produktów w małym przedsiębiorstwie w branży piekarniczej, [w]: Prace Naukowe T.25 Inżynieria innowacji. Zarządzanie operacyjne w teorii i praktyce organizacji biznesowych, publicznych i pozarządowych, Wałbrzych 2013.
  • [13] [www.portalspozywczy.pl].
  • [14] [www.biznes.newseria.pl].
  • [15] [www.rynkometr.pl].
  • [16] [www.polskiepieczywo.pl].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573272

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.