PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2005 | nr 4 (23) Internet i jego użytkownicy The Internet and Its Users | 11--25
Tytuł artykułu

Zmiany na rynku i ewolucja formuły wydawniczej prasy codziennej w Polsce 1990-2004 (próba charakterystyki i oceny)

Warianty tytułu
Market Changes and Evolution of Publishing Format of Daily Press in Poland Between 1990-2004 (Tentative Characterisation and Evaluation)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
15 lat trwania procesu transformacji polskiego systemu medialnego to na tyle długi okres, że można dokonać podsumowań i ocen zmian dokonujących się w obrębie poszczególnych kategorii mediów. Artykuł jest próbą wskazania zakresu, form i tempa przekształceń prasy codziennej. W I połowie lat 90. rynek dzienników zmieniał się niezwykle dynamicznie, ponieważ nowi wydawcy byli przekonani, że zdołają łatwo wyprzeć z rynku tytuły ukazujące się w okresie PRL. Założenie to okazało się niesłuszne. Jednak największe zmiany jakościowe spowodowało ukazanie się "Faktu" - tabloidu, który uruchomił proces ewolucji formuły wydawniczej wielu dzienników, zwłaszcza regionalnych. Niezależnie od zmian jakościowych na rynku dzienników dokonują się równocześnie dwa procesy - koncentracji i konsolidacji, widoczne szczególnie w odniesieniu do prasy regionalnej. (abstrakt oryginalny)
EN
The fact that fifteen years have passed since the process of transformation of the Polish media system provides an opportunity to recapitulate and evaluate changes in each of the media categories. The article attempts to illustrate the scope, form and rate of transformation of daily press. In the first half of the 199O's the market of daily papers underwent incredibly dynamic changes, because new publishers assumed that they would easily drive out of business titles which had been appearing in the period of PRE (Peoples' Republic of Poland). The assumption turned out to be unfounded. However, the most significant qualitative changes were brought about by the launch of "Fakt" - a tabloid that initiated the process of evolution of the publishing format of many daily papers, especially regional ones. Independently of any qualitative changes the market of daily papers is undergoing two parallel processes of concentration and consolidation, both of which are visible especially in regional press. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • A.B. [Anita Błaszczak], Płyty tracą siłę rażenia, "Rzeczpospolita" 2005, nr 29.
  • Bajka Z., Polska prasa codzienna 1990-1991, "Zeszyty Prasoznawcze" 1991, nr 3-4, s. 32.
  • Bajka Z., Prasa codzienna w łatach 1989-1999, [w:] Media w Polsce w XX wieku, red. R. Gluza, Poznań 1999, s. 56.
  • Bilik A., Jak nie powstał dziennik "24 Godziny", [w:] Transformacja mediów 1989-1995, red. A. Słomkowska, przy współpracy D. Grzelewskiej, W. Pawlaka, J. Zielińskiego, M. Kozak, I. Wnuk-Ficińskiej, Warszawa 1996, s. 251-252.
  • Błaszczak A., Batalia spóźniona o kilka lat, "Rzeczpospolita" 2004, nr 56.
  • Dziki S., Zmiany oferty prasowo-wydawniczej (1990-1991), "Zeszyty Prasoznawcze" 1991, nr 3-4, s. 22.
  • Dziwisińska J., Prewęcka K., "Fakt" mobilizuje polski rynek dzienników, "Media i Marketing Polska" 2004, nr 4, s. 12).
  • Dziwisińska J., Prewęcka K., Szersze spojrzenie gazet ekonomicznych, "Media i Marketing Polska" 2003, nr 24, s. 23.
  • Filas R., Przemiany aktywności medialnej Polaków, [w:] Komunikowanie masowe w Polsce: lata osiemdziesiąte, "Zeszyty Prasoznawcze" 1991, nr 1/2, s. 95.
  • Grządka M., "Gazeta Prawna" coraz bardziej gospodarcza, "Media i Marketing Polska" 2004, nr 4, s. 13.
  • Klusek W., "Express Fakty" - porażka nowego tytułu, [w:] Pięciolecie transformacji mediów 1989-1994, red. Alina Słomkowska, przy współpracy E. Ciborskiej, Warszawa 1995, s. 415-421.
  • Kolasa W.M., Prasa Krakowa w dekadzie przemian 1989-1998. Rynek - polityka - kultura, Kraków 2004, s. 63.
  • Kołodziej J., Kunda B.S., Pawłowski M., Zawartość prasy lat osiemdziesiątych, [w:] Komunikowanie masowe w Polsce: lata osiemdziesiąte, "Zeszyty Prasoznawcze" 1991, nr 1/2, s. 95.
  • Przasnyski M., Zapłacić za darmo, "Rzeczpospolita" 2004, nr 65.
  • Rybiński M., Niemiec w koloniach, "Wprost" 2004, nr 9, s. 30-31.
  • Sonczyk W., "Fakt" - nowy dziennik na polskim tynku prasowym, "Studia Medioznawcze" 2004, nr 2, s. 23).
  • Sonczyk W., Transformacja polskiego systemu prasowego: nadzieje i zagrożenia, [w:] Polskie media w okresie przemian, red. J. Olędzki, Warszawa 1991.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573726

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.